,
20/05/2019
Crítica cultural

Sota la llana de la crisi

Imagina que tens dos germans i de cop mor un tiet avi que us fa caure del cel una herència de 35.000€. Que tot pinta molt bonic, tot i tenir una vida de merda i tot just tastes els compromisos gruixuts. I precisament llavors, descobreixes que la pasta és de carn i ossos, esquilada i bela.

512 refotudes ovelles que venudes serien una sortida de la teva misèria. O si més no t’ho penses. A sobre, ets de ciutat ciutat i les putes ovelles es troben en un poblot aragonès on per tenir aigua s'ha d'anar a buscar al pou. 

Heus ací el problema d’en Víctor, l’Alba i l’Arnau. 80 minuts de tragicomèdia resumits en un tanteig per resoldre la incògnita de què fer amb un ramat i un gos que, com a animals no humans que són, els cal una manutenció. Ovelles va aterrar a La Cate de Figueres amb una afluència de gent il·lusionada que gairebé va omplir la sala tot i aplaudir asseguda. Una obra produïda per la prestigiosa Sala Flyhard de Barcelona (que ja va aterrar a Figueres amb aquella joia que era A.K.A. (Also Known As)), passant de la comèdia fins a algun lloc no tan graciós.

La perspectiva dels "pixapins" envers la gent de poble. El “rebuig” de dos germans cap a l’Arnau amb un paper relativament infantil i una vida aparentment més fàcil. Un públic que en ocasions es veu convertit en un ramat. El moment anticoaching per matar el “voler és poder” en una necessària dosi de realisme. 

Ovelles no deixa de ser una metàfora. No tant de la tribu abjecta i adotzenada sinó com a reflex de les generacions actuals que necessiten una permanent actualització. O potser sí que és la nova dependència d’aquesta necessitat de reinvenció la que ens converteix en ovelles.

Si bé el text llegit –afirmen alguns espectadors durant el col·loqui posterior a l’obra- té un to més tràgic, Albert Triola, Sara Espígul i Biel Duran fan passar aquesta reflexió d’una manera més lleugera. La desgràcia quan no és pròpia deu semblar fins i tot divertida. I la resolució d'aquesta sol ser previsible.

Entre els diàlegs del text de Carmen Marfà i Yago Alonso es troben dosis de crueltat, sàtira i quotidianitat. Em quedaré amb l’argument crític de Biel Duran tot parlant d’aquella suposada separació en bàndols de la gent de poble i la de ciutat: 

"Som una generació que creiem que si no vivim a la ciutat perdem el tren, les oportunitats”

*Surtdecasa.cat no es fa responsable de la redacció i contingut d'aquest post.

Podria definir-me com un vilafantenc inconformista, seriòfil i cinèfil. O dir que em vaig graduar en Turisme i en el Màster en Turisme Cultural a la Universitat de Girona. I afegir-hi la meva passió per la música i fetitxisme dels discos, cosa que em va introduir al món dels blogs i a col·laborar amb mitjans com Surtdecasa. Amb un sentiment animalista i una obsessió per fer conèixer la meva opinió sense mossegar-me massa la llengua, he mirat de voltar pel món, capturar-hi moments, aprendre idiomes i intentar aportar el meu granet de sorra al món dels relats. M'espanta l'avorriment, però valoro tenir temps per combatre'l. I amb això ja em coneixeríeu una mica.

04/05/2024
“Crida als ocells de colors llampants” és com l’Òscar més alt dels Òscars, (poca presentació cal després de més d’una dècada de La Competència), l’Andreu, titula el seu primer espectacle en format monòleg (stand-up).
04/02/2024
Quan no pot anar millor, empitjora. I empitjora quan no pot anar millor.
17/12/2023
Assolint la majoria d’edat des d’aquella maqueta Catalonautes, un 75% d’Els Amics de les Arts arribaven dissabte amb totes les certeses al Teatre Jardí per presentar el sisè disc, Allà on volia.
20/11/2023
La gran banda estrella del gramòfon va tornar a omplir la Bisbal de jazz, funky, soul, rocksteady, ska i música jamaicana amb la contundència habitual.
05/11/2023
FitzRoy, o anomenada també Chaltén, en els llimbs de Xile i Argentina, representa una muntanya particular de 3.400 metres a la Patagònia i és tot un repte per qualsevol que hi vol fer cordada.
09/10/2023
L’últim espectacle de creació de la trajectòria de Dagoll Dagom, amb una adaptació d’una creació de Santiago Rusiñol, estrenada l’any 1898 i esdevenint un dels espectacles més representats de l’època.