L'exposició 'Transitar'

Foto: 

Cedida
L'exposició es va poder veure a l'Arts Santa Mònica al gener

Transitar al llarg de la vida

Vilafranca del Penedès engega aquest divendres la itinerància de l’exposició ‘Transitar. Orientar-se en un món canviant’
Goretti Martínez
,
23/10/2019
Activa't
L’orientació és clau quan una persona se sent perduda i una persona es pot sentir perduda en qualsevol moment de la seva vida. Amb aquesta idea planejant sobre tot el projecte, la Gerència de Serveis d’Educació de la Diputació de Barcelona ha tirat endavant ‘Transitar. Orientar-se en un món canviant’, un procés participatiu i creatiu que ha acabat confluint en l’exposició homònima. La itinerància d’aquesta exposició arrenca aquest divendres a Vilafranca del Penedès, una de les quatre ciutats que han participat a l’experiència al costat de Sant Vicenç dels Horts, Centelles i Badia del Vallès.

El projecte
‘Transitar. Orientar-se en un món canviant’ és un projecte que va començar l’any 2017 a iniciativa de la Gerència de Serveis d’Educació de la Diputació de Barcelona. Davant un món globalitzat, que canvia a un ritme vertiginós i deixa enrere qui no segueix el pas, la necessitat de canviar amb ell i transitar per diferents vies, a vegades insospitades, és una realitat amb la que hem de conviure. L’objectiu general del projecte ‘Transitar’ és repensar l’orientació i donar resposta als tres propòsits de l’educació enunciats per la UNESCO: descriure, comprendre i predir la realitat; subsistir i adquirir autonomia; i saber com volem ser.

Aquell 2017, les responsables del Servei d’Educació de l’Ajuntament de Vilafranca del Penedès ja havien albirat els principals reptes que havien d’assumir: la millora de l’èxit educatiu i la reducció de l’abandonament escolar prematur. ‘Transitar’ encaixava de ple amb aquests objectius. “Teníem interès en incidir en l’orientació: saber què vols fer, què t’agrada i quins recursos tens a l’abast per aconseguir-ho”, explicava la regidora Xell Montserrat a la roda de premsa de presentació de l’exposició aquest dimarts a la tarda. Els camins es van unir i l’engranatge va començar a funcionar amb un procés participatiu i creatiu sobre com orientar-se en un món canviant que ha donat com a resultat un projecte expositiu.


Dos dels participants | FOTO: Projecte 'Transitar'

La gent
A Vilafranca, 11 persones de diferents edats i trajectòries vitals, van començar a treballar tot reflexionant sobre l’orientació educativa i professional. 22 persones més a Badia del Vallès, 7 a Centelles i 13 a Sant Vicenç dels Horts. ‘Transitar’ s’ha concebut com un procés d’orientació real per als seus participants i es nodreix de les aportacions de totes aquestes persones. Els seus testimonis conviden a reflexionar sobre què és l'orientació i ens apropen a qüestions com quin són els nostres somnis i realitats, com canvia el món i com això ens afecta, quines competències necessitem, com afrontem moment de tria, qui ens orienta o com ens formem al llarg de la vida.

Aquestes persones no han estat soles. Una vintena de joves que han finalitzat recentment els seus estudis d’art i disseny i els dinamitzadors Carles Castaño i Helena Izquierdo han estat els encarregats de donar forma a tot el que ha nascut al llarg del procés.


Vídeo locutat del procés de participació

L’exposició
L’exposició ‘Transitar’ ofereix una mirada humanista de l’orientació, més enllà de les transicions dins del sistema educatiu, dels centres i dels horaris lectius. “Una visió holística de l’educació a temps complet, que afecta totes les persones al llarg de la vida”, deia Josep Asunción, co comissari de la mostra amb Gemma Guasch. I destacava la voluntat que sigui una exposició “viva”, que es nodreixi de totes i cadascuna de les persones visitants.

El muntatge expositiu consisteix en una casa tridimensional que desplega les seves parets en forma de plafons i llindars creant un laberint per l’espai expositiu. Els plafons contenen tot el material visual i textual. Els llindars (portes i finestres) permeten circular per l’exposició, física i visualment. El cos central del muntatge és l’estructura d’una casa, amb una paret que evoca els tres nivells simbòlics desenvolupats per Gaston Bachelard: planta, golfes i soterrani. L’exposició desplega per l’espai els seus continguts distribuint-los per càpsules independents que en realitat estan estretament interrelacionades. Aquestes tracten aspectes del món canviant i de l’autoconeixement. No hi ha un ordre de visita; tothom transita per l’exposició al seu aire, seguint itineraris diferents, com la vida mateixa.


Full de sala de l'exposició | FOTO: Projecte 'Transitar'

El visitant a l’exposició tindrà un full de sala que li suggerirà algunes activitats que podrà realitzar durant la visita. I també s’acompanya d’un seguit de sessions i activitats paral·leles, adreçades a diferents col·lectius, com destacava la cap del Servei d’Educació de l’Ajuntament de Vilafranca, Dolors Peñafiel.

Amb el projecte ‘Transitar’, així com amb altres projectes, la Diputació de Barcelona intenta contribuir a la reducció de la taxa d’abandonament escolar mitjançant polítiques de suport als ens locals perquè reforcin les accions d’orientació educativa al llarg de la vida, fomentin l’acompanyament a l’educació i impulsin programes de reincorporació al sistema educatiu. Uns objectius amb els quals l'Ajuntament de Vilafranca hi està completament alineat. 

  • imatge de control 1per1

Més informació: 

A

També et pot interessar