L'àrea d'autocaravanes de Vilafranca del Penedès

Foto:

GM

A Vilafranca... en autocaravana

Les escapades en autocaravana o furgoneta estan en auge des de fa uns anys i poblacions com Vilafranca del Penedès ho posen fàcil per a acollir aquest tipus de turisme
Gemma Urgell i Goretti Martínez
19/11/2018
L’àrea d’autocaravanes de Vilafranca del Penedès es va inaugurar l’any 2012. Sis anys després, l’espai compta amb una bona ocupació durant l’any que se situa al voltant del 80%. Segons dades de l’Ajuntament de Vilafranca, es comptabilitzen uns 2.880 usuaris i usuàries al llarg de l’any. Hem passat per allà un diumenge al matí per parlar amb algunes de les persones que fan ús d’aquest espai i ens ha explicat les seves experiències.

Les escapades en autocaravana o furgoneta estan de moda. Per a alguns, són la seva manera de fer vacances de fa molts anys. Per a altres, ha estat una evolució natural. I hi ha qui s’hi ha animat per la pròpia proliferació d’aquest tipus de turisme. Però tots coincideixen en destacar la llibertat de moure’s en autocaravana i furgoneta per conèixer altres llocs. Les poblacions s’han anat adaptant a la demanda i, cada cop més, compten amb espais habilitats per a aparcar els vehicles i fer nit. A Vilafranca del Penedès, capital de l’Alt Penedès, l’àrea es va inaugurar al 2012. Des de llavors compta amb una bona ocupació. Segons dades de l’Ajuntament de Vilafranca, ronda el 80% i té uns 2.880 usuaris i usuàries cada any. Un diumenge assolellat vam anar-hi a treure el cap per parlar amb algunes de les persones que hi havien fet nit i això és el que ens van explicar.

El Josep i la Sandra i el José i la Margarita
Una parella de Vic i una parella de Terrassa que es van conèixer en un càmping entre Cardona i Navàs ens reben entre les seves dues autocaravanes. Els primers ens comenten que van sortir de Vic dimecres (era la setmana de l’1 de novembre) per anar cap al Delta de l’Ebre i que, de tornada, han passat dues nits a Vilafranca. “Ja la coneixem, aquesta àrea. Hi hem estat tres o quatre vegades: per Nadal, per la Fira del Gall… Anem buscant llocs que ens agraden i on sabem que podem estar tranquils. Tenim per repostar, no estem sols ni desemparats. A mi, a més, m’agrada la vila perquè hi ha molt de comerç”, diu el Josep. El José afegeix “sí, sempre hi fem una mica de “gasto”!”. I la Margarita fa un apunt: “Un cop vam anar a una àrea on hi havia una caixa on la gent hi deixava els tiquets del que comprava al poble: el súper, el restaurant, el bar... Així tenien una orientació del que s’hi gastava la gent que feia servir l’àrea. És bona idea.”

El José i la Margarita vénen sovint a Vilafranca perquè són castellers dels Minyons de Terrassa. “Nosaltres venim molt a fer castells. I llavors, com que ells són de Vic i nosaltres de Terrassa ens trobem aquí”, ens diuen. La Sandra ens explica que es van conèixer en un càmping amb les seves caravanes i afegeix “vam passar a l’autocaravana, que et dona més llibertat”. Tots quatre coincideixen a destacar que l’àrea de Vilafranca té l’avantatge d’estar molt a prop del centre: “És que les àrees haurien d’estar com aquesta, més a prop del poble. Perquè n’hi ha moltes que són als afores o als polígons”, diu el José.

El Francesc i la Carla i els seus dos fills
Són de Torrelavit, a tan sols uns quilòmetres de Vilafranca. Però van arribar tard el dissabte i van decidir passar la nit a l’àrea d’autocaravanes de la ciutat i enfilar cap a casa el diumenge al matí. Havien passat el cap de setmana al Delta, als Ports de Beseit i a Horta de Sant Joan fent senderisme amb altres famílies. Tenen una furgoneta adaptada i viatgen en família. “Anem vàries furgonetes, amb més gent, i fem excursions, senderisme, per conèixer una mica l’entorn”, ens diu el Francesc. “Som bastant punkies a l’hora de buscar lloc per fer nit però, si hi ha àrees, ens va molt bé. Fem servir aplicacions per trobar-les. Alguna vegada, si l’àrea està plena anem a la zona esportiva. Allà és ample i, generalment, s’hi està tranquil”, afegeix.

Sobre la moda de les furgos i les autocaravanes ens comenten que “està a rebentar: és un boom que al·lucines”. En el seu cas, han seguit una evolució natural. “Nosaltres vam començar amb una furgoneta molt petita. Ens vam fer nosaltres el llit. Després van creure que necessitàvem una furgoneta més gran. I, al final, tots hem acabat tenint fills i hem acabat amb una furgoneta més gran encara o autocaravana directament. És una evolució que hem seguit a mesura que se’ns plantejaven noves necessitats”, comenten. És el primer cop que dormen a l’àrea de Vilafranca. “El més positiu és l’ombra, tot i que els arbres siguin encara joves, perquè normalment no en trobes, d’ombra. Però, a més, està molt a prop del centre”. La Carla afegeix: “Nosaltres, a vegades, hem fet servir àrees a prop de l’autopista fent viatges de llarga tirada i molts cops acabes parant i te’n vas a fer un tomb pel centre, hi compres, hi menges, visites alguna cosa i després segueixes. Aquesta àrea està bé per visitar Penedès i també per fer parades d’etapa”.

El Claude i la seva dona
El Claude i la seva dona estan jubilats i vénen de França per passar cinc mesos amb la seva autocaravana fent ruta per Espanya. Han estat als Pirineus i han fet quatre dies de camí per a arribar fins a Vilafranca, així que han anat parant per conèixer pobles i ciutats. La propera parada serà el mar, Salou probablement, però van sobre la marxa. “Estarem cinc mesos de ruta: tenim moltes ganes d’anar a Andalusia i volem passar per Alacant, Múrcia...”

De l’àrea de Vilafranca, en Claude destaca que està a prop del centre i que ha pogut fer les compres a petits comerços enlloc de grans superfícies comercials: “Divendres em vaig comprar unes ulleres en una òptica de Vilafranca, però també hem pujat a rentar la roba a una bugaderia i hem dinat de restaurant. M’agrada molt perquè és una ciutat de petits comerços”, ens explica.

Sobre l'ús de l’àrea i el perfil dels turistes
Joan Manel Montfort, regidor de Promoció Econòmica de l’Ajuntament de Vilafranca, preguntat sobre l’ús de l’espai, ens diu: “No hi ha dubte que ha mantingut un increment d’usuaris continuat al llarg de tots aquests anys, fins arribar a la xifra d’uns 2.880 usuaris/any. Això suposa prop d’un 80% d´ocupació de l´àrea, doncs són 10 places pels 365 dies de l’any. És un percentatge realment excel·lent i que supera les expectatives que teníem quan vam iniciar el projecte. Això ens porta a l’ampliació que ara mateix està en marxa”. I, pel que fa a l’impacte que pot tenir l’àrea d’autocaravanes sobre l’economia de la vila, ens diu que “la majoria d’aquests 2.880 usuaris, més els acompanyants, ara mateix són visitants de més que tenim al municipi (com ho demostren les dades de l´Oficina de Turisme), ja que abans, segurament, passaven de llarg”. I afegeix: “Tenint en compte que el perfil de l’autocaravanista acostuma a presentar nivells socioeconòmics mitjans/alts, considerem que la despesa dels mateixos al municipi suposa un impacte econòmic molt interessant, malgrat que encara no disposem d’estudis sobre aquesta qüestió. Més enllà de l´impacte econòmic, també resulta evident que suposa una bona promoció de la marca Vilafranca i del posicionament turístic de la ciutat”.

Per la seva banda, M. Dolors Rius, regidora de Turisme, creu que per a Vilafranca l'àrea d’autocaravanes “suposa un altre impuls per facilitar la visita a la nostra població”. “També va suposar en el seu moment, una aposta per impulsar el turisme a la nostra Vila, ja que va ser la primera àrea urbana del Penedès. Ara formarem part d'una xarxa d'autocaravanes al Penedès, amb una identitat pròpia i que facilitarà la visita al nostre territori dels visitants estrangers que utilitzen aquest mitjà”, continua. La regidora apunta que “la nostra àrea disposa de tota la informació que pot necessitar el visitant, per tal de gaudir de la visita a la Vila”. I destaca que “amb el número d’usuaris que hem anat rebent en aquests anys, es pot dir que realment l’àrea esta consolidada i que té un ús intensiu quasi al llarg de tot l’any, fins i tot en aquells mesos en que hauria de baixar l’afluència de visites”.

Algunes dades generals
Durant l'any 2017 es van realitzar més de 4.900 matriculacions d’autocaravanes a tot l’estat i s’espera que aquest 2018 conclogui amb un augment del 30%. Segons dades de l’Associació Espanyola de la Indústria i el Comerç del Caravaning, Espanya té comptabilitzades unes 45.000 autocaravanes. Pel que fa al turisme, es van rebre aproximadament 250.000 autocaravanes durant l'any passat.