'Viarany', el producte guanyador del Vipell

Foto: 

Cedida
'Viarany' és el producte de marxandatge que vendran als museus

Vipell: una declaració d’amor

Dos museus, dues escoles d’art i dues ciutats s’uneixen en un projecte artístic i pedagògic que desborda talent i creativitat
Goretti Martínez
,
27/11/2019
Arts
El projecte Vipell ha posat en relació Vilafranca del Penedès i Igualada a través del Vinseum - Museu de les Cultures del Vi de Catalunyes, el Museu de la Pell i les escoles d’art Arsenal i La Gaspar però, sobretot, a través del vi i la pell. Vipell ha acabat sent una declaració d’amor mútua entre dos elements emblemàtics que identifiquen aquestes dues ciutats. La proposta anava dirigida a l’alumnat de segon curs del cicle formatiu de grau mitjà d’Artesania de Complements de Cuir d’Igualada i el grau superior de Joieria Artística de Vilafranca i va consistir en la creació del disseny i la producció d’un producte de marxandatge que representés un testimoni d’amor entre el vi i la pell. Aviat aquest producte es podrà comprar a la botiga dels dos museus. Vipell és també un projecte d’innovació pedagògica Talent-Art del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya. El Programa Talent Creatiu i Empresa busca donar a conèixer a empreses i entitats el potencial de coneixement de centres catalans que es dediquen a les arts plàstiques i al disseny.

El projecte Vipell va néixer amb la voluntat de treballar conjuntament amb l’alumnat i el professorat de les dues escoles d’art, Arsenal (Vilafranca del Penedès) i La Gaspar (Igualada), i de les dues especialitats singulars de cada centre, la pell i la joieria. El director de l’Arsenal, Albert Abella, explica que, un cop definida aquesta voluntat, “es va proposar implicar en el projecte a dues entitats molt vinculades al territori, el Vinseum de Vilafranca i Museu de la Pell d’Igualada. “Els dos museus van plantejar el repte a treballar: una peça de marxandatge que representés les dues entitats, el seu àmbit d’acció, el seu territori i que es pogués vendre a les dues botigues dels museus”, continua Abella.

El responsable d’activitats del Vinseum, Jordi Ribas, explica: “Es tractava de poder imaginar quin producte vinculava les dues tradicions al voltant del vi i de la pell, que són al centre dels nostres museus; i com des de la joieria i l’art de la pell se’n podia aconseguir un objecte que en fos testimoni i que a la vegada pogués ser produït i venut des de les botigues del museu o tingués una utilitat per a la nostra vida quotidiana, com a regal o obsequi corporatiu”. “Acompanyar aquest procés, des de l’inici i fins a que es faci realitat el projecte escollit, és molt engrescador”, afirma Ribas.


Participants al projecte el dia que s'inaugurava l'exposició de les peces del Vipell al Vinseum | FOTO: Cedida


Per la seva part, la directora de La Gaspar d’Igualada, Raquel Camacho, comenta que “els productes resultants són sis objectes de marxandatge d’edició limitada que sorgeixen de la fusió de l’essència del vi i de la pell com a productes representatius del seu territori, tenint en compte els vincles d’un amb l’altre en el procés de la seva producció i la seva relació a la llarg de la història”. Camacho destaca que es tracta d’una relació que “és també una aposta per a un futur sostenible gràcies als nous usos de productes de la terra amb tècniques tradicionals”.

Per a la regidora d’Educació de l’Ajuntament de Vilafranca, Xell Montserrat, Vipell és una oportunitat que va molt més enllà d’aquestes petites obres d’art creades en el si del projecte. “El projecte és una oportunitat: una oportunitat per apropar Igualada i Vilafranca a través de les seves escoles d’art, a través dels seus museus i a través de l’art a partir d’elements tant autèntics i identitaris com el vi i la pell, que permeten un aprenentatge molt intens”, diu Montserrat. La regidora posa l’accent en aquesta relació entre dues ciutats properes però, alhora, allunyades: “El fet de vincular dues escoles d’arts plàstiques amb equipaments culturals de referència i establir vincles territorials i patrimonials entre l’Anoia i el Penedès és una idea molt potent que connecta les dues comarques més enllà d’aquest projecte en concret i que permet generar sinergies de col·laboració en molts altres àmbits”. Montserrat també destaca que el Vipell ha permès “plasmar dues tradicions que identifiquen aquests territoris i els dos museus –la pell, la vinya i el vi- fusionant amb encert les arts de la joieria i el treball sobre la pell”.


Altres productes que han estat resultat del Vipell | FOTO: Cedida


La coordinació de tot plegat no ha estat fàcil, com explica Raquel Camacho. “Dos museus, dues escoles, alumnat de diferents nivells i cicles formatius (cicle formatiu de grau mitjà d'Artesania de Complements de Cuir de La Gaspar i cicle formatiu de grau superior de Joieria Artística de l'Arsenal) i dues ciutats, Igualada i Vilafranca, no gaire ben comunicades a nivell de transport públic”, recorda.

Tot i la dificultat, el balanç és clarament positiu i encoratjador per a Camacho: “El Vipell ha permès relacionar positivament estudiants i professionals més enllà de les aules i ha estat una experiència molt enriquidora”. “La valoració de totes les institucions ha coincidit amb la de les escoles implicades; prova d’això és que el projecte va ser seleccionat com a participant del programa d’innovació pedagògica Talent creatiu i empresa, del Departament d’Educació i es va presentar públicament dins la Jornada Talent creatiu i empresa 2019, a l’auditori Axa de Barcelona”, recorda Albert Abella. El director de l’Arsenal també destaca que el projecte va ser seleccionat, com a representant dels ensenyaments artístics, dins la II Jornada d’Innovació Pedagògica del 18 de maig de 2019, en la que es van presentar 78 experiències d’innovació, de les quals dues eren d’arts plàstiques i disseny”.


Una altra perspectiva del producte que es podrà trobar a les botigues dels museus | FOTO: Cedida


Des del Vinseum, també es qualifica el Vipell com una bona experiència. “És bonic i estimulant poder generar projectes amb tantes vinculacions diferents: amb els joves estudiants, sobretot perquè donen un sentit més a la seva tasca d’aprenentatge; també amb un altre museu amic amb qui compartim maneres de treballar per a la difusió dels nostres patrimonis; amb un territori veí i proper, com pot ser Igualada, amb qui des de fa segles ens relacionem”, diu Jordi Ribas.

I, per part de la Regidoria d’Educació, es constata aquest entusiasme: “L’experiència està essent molt positiva i de ben segur que d’aquesta col·laboració sorgiran altres propostes de futur; és molt important per als alumnes de l’escola poder plasmar els seus coneixement de manera pràctica i real, ja que el procés d’aprenentatge esdevé més significatiu”, destaca Xell Montserrat, qui afegeix que “aquesta és una aposta estratègica de l’EMA Arsenal”, ja que ha començat a implementar una metodologia d’aprenentatge basada en projectes, molts dels quals esdevenen projectes reals com seria aquest cas.

La continuïtat està, doncs, garantida. Aquest any s'intentarà portar a terme la producció de la peça guanyadora, titulada ‘Viarany’ i creada per Aida Clos, Adrián Grande i Mireia Muntadas, i s'iniciarà la segona edició de Vipell.

  • imatge de control 1per1

Més informació: 

A

També et pot interessar