Els nens i nenes de l'escola Pau Boada durant el Dia de la Música

Foto: 

Cedida
Els nois i noies de l'escola Pau Boada durant el passat Dia de la Música

+ Música a les escoles: la música a l’accés de tothom

Vilafranca del Penedès consolida un projecte pioner perquè nens i nenes de quatre escoles de la vila aprenguin a tocar un instrument
Goretti Martínez
,
19/03/2019
Família
El projecte + Música a les escoles va néixer el curs 2016 - 2017 amb un treball impulsat per les regidories d’Ensenyament i Cultura de l’Ajuntament de Vilafranca del Penedès, a través de l’Escola Municipal de Música Maria Dolors Calvet, i tres escoles de la vila: Baltà i Elias, Pau Boada i Mas i Perera. Aquest curs 2018 - 2019 s’ha incorporat un nou centre al projecte, l’escola Sant Josep. La idea és que els i les mestres de música de les escoles i de l’escola municipal de música treballin plegats i ofereixin un espai per aprendre a tocar un instrument dins l’horari lectiu. D’aquesta manera, tots els nens i nenes a partir de tercer de primària tenen l’oportunitat d’aprendre a tocar un instrument i de fer-ho en grup, amb tots els valors associats que representa aquest aprenentatge. Els resultats són espectaculars i molt emocionants. Us ho expliquem.

És difícil explicar les sensacions que es desprenen d’aquest projecte però ho intentarem fer a través de les veus d’algunes de les persones que hi estan directament implicades. L’escola Pau Boada, per exemple, va entomar el repte del + Música des del principi optant per la família d’instruments de corda fregada. La seva directora, Imma Badell, pot valorar el + Música després d’estar en funcionament durant tres cursos. Després que aquells primers alumnes de tercer, molts dels quals tenien un instrument musical entre les mans per primera vegada, ja cursin cinquè i hagin millorat de forma exponencial les seves habilitats musicals (i de molts altres tipus). Badell explica una de les claus de l’èxit que està tenint el projecte: “La incorporació d’instruments de corda fregada a l’ensenyament-aprenentatge de la música es viu com un oportunitat pels infants”, diu. I afegeix que “el fet de tocar un instrument i formar part d’una “orquestra” ajuda molt a treballar, no únicament en clau musical, sinó també en clau de pertinença al grup, de respecte a l’altre; alhora que permet treballar l’educació emocional”. Aquí rau la raó d’existir i l’èxit del + Música: “Afavorir la convivència, la cohesió social i la inclusió de tot l’alumnat són tots ells reptes que estan incorporats al projecte”.



A l’escola Pau Boada les sessions + Música es desenvolupen dos dies a la setmana, quan una mestra de l’Escola Municipal de Música Maria Dolors Calvet i un mestre de música de l’escola treballen conjuntament a l’aula. “El fet de tenir professorat de l’escola de música acompanyant el professorat de música de l’escola és bàsic per al bon funcionament del projecte”, afirma Badell.  I preguntada per la reacció de l’alumnat davant del projecte, té molt clara la resposta: “L’alumnat viu el projecte amb interès i mica en mica va integrant els continguts del currículum de música a partir de la pràctica de l’instrument”. La directora també posa l’accent en què “en general, es respecten molt els instruments ja que són conscients que es tracta d’un material fràgil i delicat que alhora és compartit amb molts altres companys de l’escola”. Conclou, en relació als nois i noies, que “l’enriquiment cultural i social, sentint-se que formen part d’un projecte cultural comú per la vila, resulta molt motivador i engrescador, sobretot quan s’ha pogut participar en activitats comunitàries (concerts, participació al Dia de la música,...)”.

Al Pau Boada, com a les escoles Baltà i Elias i Mas i Perera -en aquest cas amb instruments de vent- fa ja tres cursos que el + Música forma part del dia a dia dels centres. És un projecte que està plenament incorporat i que els nois i noies viuen, sobretot, amb molta motivació. Un dels moments que potser va mostrar amb més clarividència la grandesa de la iniciativa va ser el concert conjunt que els i les alumnes de tercer de primària de les tres escoles van protagonitzar, al juny del 2017, a l’Auditori de Vilafranca.

  • imatge de control 1per1



Si m’ho permeteu, obro un parèntesi per escriure aquestes línies a títol personal perquè vaig tenir l’oportunitat de ser-hi. Va ser un concert preciós. Les cares, tant sobre l’escenari com entre el públic (pares, mares, avis i àvies…), eren d’una il·lusió màxima. Recordo una nena, ja asseguda al seu lloc, buscant amb la mirada la mare quan va començar a entrar el públic. Recordo com va aixecar el saxo com qui aixeca un trofeu per ensenyar-li a la mare. I la mare, clar, amb somriure d’orella a orella, orgullossíssima de la seva filla, aixecant els polzes i llençant-li petons. En fi, que aquelles eren cares d’experimentar una sensació mai abans viscuda - o viscuda d’una manera “més petita”, per entendre’ns-: la de formar part d’una orquestra de veritat, tocar un instrument de veritat, amb un director de veritat i en un escenari de veritat. I sonava bé! Evidentment, eren temes senzills - portaven tot just uns pocs mesos aprenent a tocar la trompeta, el violí, el trombó o el violoncel-. Però sonava bé!

El + Música s’ha fet més gran amb la incorporació d’una escola més aquest curs: l’escola Sant Josep. La directora del centre, Anna Via, ens explica que el projecte “ens permet apropar la música a tots els nens i nenes de manera molt vivencial i els dona l’oportunitat d’aprendre a tocar un instrument, en el nostre cas de corda fregada, amb l’ajuda dels professionals de l’Escola de Música Maria Dolors Calvet de Vilafranca i la pròpia mestra de l’escola”. Via recorda els valors que treballen a través d’aquesta activitat: “Aquest aprenentatge potencia una sèrie de valors com ara la concentració, l’esforç, el treball en equip i fins i tot el treball en xarxa  amb les altres escoles que hi participen i, en definitiva, ajuda els nens i nenes a sentir-se realitzats davant la feina aconseguida”.



Tot i que només porten des del setembre dins del + Música, Via coincideix amb Badell en afirmar que els nois i noies estan 100% motivats: “Els nens i nenes viuen experiència amb molta il·lusió i responsabilitat davant el repte que tenen per davant; el fet d’aprendre a tocar el violí, la viola, el violoncel o el contrabaix els motiva i veure com van avançant cada dia els apodera per continuar aprenent”.

La regidora d’Ensenyament de l’Ajuntament de Vilafranca, Xell Montserrat, diu que el + Música “és un projecte de ciutat, una aposta ferma per apropar la música a tots els infants i per apropar l’experiència de poder tocar un instrument amb la màxima qualitat possible”. “Creiem que, a través de la música, es treballa una sèrie d’habilitats i destreses que després es poden aplicar a la resta d’assignatures i a la vida: hi ha esforç, hi ha concentració, hi ha autoestima, hi ha treball conjunt… tot això apodera molt els infants perquè després vegin que són capaços de fer una cosa i fer-la bé”.

Des d’aquí esperem que aquesta iniciativa segueixi funcionant i estenent-se, que valgui la pena l’esforç d’organització i treball extra que suposa i, sobretot, que molts nens i nenes tinguin la possibilitat de participar-hi d’ara en endavant.

 

A

També et pot interessar