Francesc Mestres, editor d'El Cep i la Nansa

Foto: 

Marta Rius
Francesc Mestres, editor d'El Cep i la Nansa

Francesc Mestres: “Ens arrisquem amb una literatura d’experimentació minoritària”

L’editorial vilanovina El Cep i la Nansa compleix el seu 40è aniversari amb més de 500 obres publicades, tot mantenint l’esperit de servir d’eina per a una societat que es vol lliure i cultivada
Marta Rius
,
09/04/2019
Llibres
A Catalunya hi ha unes 800 llibreries i un centenar d’editorials (de l'AELC). Cada dia surten al mercat uns 235 llibres nous a l’Estat espanyol. A Barcelona es concentra el 45% de la producció literària de l’Estat. La sobreoferta de publicacions és un mal de cap pel sector editorial, especialment per a les petites empreses editores, que han de competir amb les grans multinacionals que dominen el mercat.
“En l’esperit de l’editor roman l’obligació d’estar atent als moviments literaris emergents”

Enmig d’aquest ball de xifres, hi ha petites grans experiències que es mantenen dempeus des de la humilitat i la perseverança per fer que els i les escriptores tinguin oportunitats per publicar. És el cas de l’editorial independent El Cep i la Nansa, a Vilanova i la Geltrú, una empresa familiar amb 40 anys de trajectòria i més de 500 títols publicats. Francesc Mestres n’és l’editor.

- Com va néixer El Cep i la Nansa?
L’editorial va néixer el 1979 per una necessitat d’un grup d’amics: la manca d’elements de cultura actius. Va coincidir amb la formació dels primers ajuntaments democràtics i ens sentíem compromesos amb el redreçament cultural del país.

  • imatge de control 1per1

- Aquests valors embrionaris romanen avui?
Del grup inicial, jo vaig seguir amb l’empresa, ara amb els meus fills, la Cesca i l'Aleix, i mantenim els valors fundacionals. Entenem la cultura a través del llibre com a transmissor de coneixement, de sensibilitats i de maneres diverses d’entendre el món. Al principi actuàvem en un àmbit més restringit, podríem dir, amb publicacions de monografies locals, i amb el temps, hem obert el ventall a qüestions universals, sempre a autors i autores catalans. Som exigents en el què fem, estem atents a tot allò que passa i donem possibilitats a persones creatives a compartir la seva literatura. Aquests 40 anys són testimoni de més de 15 col·leccions vives: assaig, novel·la, poesia, literatura infantil, cultura popular, etc. Avui publiquem una mitjana de 60 llibres l’any.

- Quins manuscrits passen els filtres de l’editorial per ser publicats?
En l’esperit de l’editor roman l’obligació d’estar atent als moviments literaris emergents. Copsar escriptors i escriptores novells que se’ls hi detecti ofici. Així hem fet apostes serioses amb autors emergents com Damià Bardera, un escriptor molt jove al qui li hem publicat set obres. O el valencià Francesc Bononad, del que se’n parlarà molt malgrat la seva literatura sigui complexa. L’Anna Carreras, exquisida. Volem estar al costat de persones que proven nous formats. No ens quedem amb allò estàndard. Ens arrisquem amb una literatura d’experimentació minoritària. I per a que sigui rentable, equilibrem la balança amb produccions que tenen un abast més ampli.

- Avui, l’editorial està especialitzada en literatura infantil. I aquest gir?
Fa uns 10 anys que el gènere infantil és el nostre èxit. Apliquem, també, l’exigència en triar quins contes expliquem i com s’interpreten a través de la il·lustració. Comptem amb diversos il·lustradors amb projecció, com la Mercè Galí, autora d’'Els meus primers Haikus', que ha estat seleccionada per la Bologna Childrens book fair entre els 100 millors llibres adreçats a infants de 0 a 3 anys. Entre les col·leccions infantils tenim: 'Tinc un volcà' (3a ed.) o 'La fes TETA' (Míriam Tirado/Joan Turu); 'Sedafí, història d’un cuc de seda' (Christian Inaraja); 'El sol fa tard' (Susana Peixa/Anna Llenas); els diferents llibres de la col·lecció 'Cercavila' de la Susana Peix; les guies il·lustrades del folklore català de la col·lecció 'Figures de festa' il·lustrades per JuanolO… Autoria, il·lustració i edició es creuen amb una personalitat pròpia.

- Teniu una col·lecció amb un tret peculiar: té present la diversitat funcional.
La Cesca Mestres és qui es fa càrrec de la secció infantil i es fixa en la diversitat de necessitats de la infància. D’aquí que tinguem la col·lecció Ginjoler, única amb la llengua de signes catalana, o la seva versió en castellà Carambuco Cuentos. Són contes escrits i il·lustrats molt respectuosos amb la canalla. Amb aquesta sensibilitat, hem publicat 'La cua de sirena' (Clara Berenguer/Cèsar Barceló) i 'La princeseta' (Marta Plans/Valentí Guabianes).

- Com s’ha adaptat El Cep i la Nansa als canvis soferts en el mercat editorial?
El 2017 vam engegar el projecte Edita.cat, una web de micromecenatge on els escriptors i escriptores són acompanyats i guiats per l’editorial durant tot el procés d’edició i promoció de la seva obra. Creiem que els i les autores han de poder participar més directament en l’edició. La supervivència del món editorial es basa en atendre iniciatives minoritàries, gairebé residuals, que han de ser compensades amb opcions per un públic més ampli.

- Recomanacions per Sant Jordi?
D’entre els nostres autors, a banda dels ja mencionats, podeu descobrir en Ramon Grau, la Raquel Casas, la Glòria Fort, en Robert Fàbregas, en Joan Josep Barceló… Ja tenim l’oficina plena de caixes a punt per Sant Jordi.

Més informació: 

A

També et pot interessar