Vall de Boí

Foto: 

Cedida

Les joies del romànic a la Vall de Boí

Un recorregut pels temples medievals que et permet fer un gran viatge en el temps
Surtdecasa Pirineus
,
29/01/2025
Entorn
A la Vall de Boí, al Pirineu, no només hi ha neu i pistes d'esquí, hi trobem un conjunt d’esglésies i ermites màxima expressió de l’art romànic català, emplaçades entre belles muntanyes. Tot un entorn per fer un viatge a la societat medieval i imaginar-nos com es vivia en aquestes valls fondes i fredes fa segles. Declarat Patrimoni de la Humanitat per la Unesco l’any 2000, us proposem una recorregut pel conjunt de temples que hi trobem i que inclouen el de Sant Climent i Santa Maria de Taüll, Sant Joan de Boí, Santa Eulàlia d’Erill la Vall, Sant Feliu de Barruera, la Nativitat i Sant Quirc de Durro, Santa Maria de Cardet i l’Assumpció de Cóll. Totes les esglésies són visitables excepte Sant Quirc de Durro i l’Assumpció de Cóll.  Totes elles destaquen per la seva austeritat i són reflex artístic d’una societat austera i molt lligada a l’entorn rural. Molts dels murals i tallers interiors formen part del patrimoni artístic més important de Catalunya i representen una de les fites més altes de l’art romànic a nivell internacional, com el famós Pantocràtor de Taüll. Ja a finals del segle XIX i principis del XX, el conjunt romànic va fascinar els intel·lectuals de la Renaixença. Josep Puig i Cadafalch, entre d’altres, i institucions com l’Institut d’Estudis Catalans contribueixen a la revalorització i conservació de l’art del Pirineu. Us detallem alguns dels temples que hi trobem.

1. Sant Climent de Taüll
Situada al poble de Taüll, Sant Climent és una de les esglésies més conegudes de la Vall. A les 10:30h del matí comença un mapping on es reconstrueix part de les pintures de l'absis. Un recurs visual que et permet fer un viatge en el temps, i donada la foscor i l'ambient interior, és tot un viatge sensorial. Aquest nou mitjà aprofita les possibilitats tècniques del mapping per mostrar-nos com seria l’església al s.XII, presentant les pintures integrades en la pròpia arquitectura i combinant-les amb les escenes de pintura original conservades in situ. Aquí podreu veure el famós Pantocrator, segur que el teniu al cap, amb una inscripció que diu en llatí "jo sóc la llum del món". S'ha de dir que l'entrada costa cinc euros per persona però val realment la pena. A l'exterior, hi ha un petit cementiri on poder seure i reposar mirant les muntanyes -nevades o no- que hi ha al davant.

2. Santa Maria de Taüll
Situada a la plaça major de Taüll, aquesta església és molt semblant a la de Sant Climent però el campanar principal és una mica més baix. A les hores però, sonen les campanes ben fort! L’església de Santa Maria es consagra l’11 de desembre de 1123, un dia després que Sant Climent de Taüll, fet que mostra la importància dels recursos que els senyors d’Erill destinen a la Vall de Boí a l’inici del s.XII. És l’única església de la vall que sembla generar l’assentament de la població al seu voltant. En aquest cas, l'entrada és gratuïta.

3. Sant Joan de Boí
Sant Joan de Boí és l’església que conserva més elements arquitectònics del primer moment constructiu que es produeix a la Vall de Boí al segle XI. Hi destaca el conjunt de pintures murals que es van trobar decorant l’interior de les naus amb escenes com la Lapidació de Sant Esteve, els Joglars o el Bestiari. En la darrera restauració es va voler donar a l’església un aspecte el més similar possible a com seria a principis del segle XII, per això, es va arrebossar l’interior i es va fer còpia de tots els fragments de pintura mural conservats actualment al Museu Nacional d’Art de Catalunya. A Sant Joan de Boí podem veure quina funció complien les pintures murals romàniques i quin era l’aspecte original d’aquestes esglésies.

 

Santa Eulàlia d'Erill la Vall | Foto: Cedida
4. Santa Eulàlia d’Erill la Vall
A Santa Eulàlia hi trobem un dels millors campanars de la vall, una esvelta torre de planta quadrada i sis pisos d’alçada amb la decoració pròpia del romànic llombard: els arquets cecs i els frisos de dent de serra. Alineat amb el de Sant Joan de Boí i el de Sant Climent de Taüll, el campanar complia la funció de comunicació i vigilància del territori. A l’interior de l’església podem veure una còpia del grup escultòric del Davallament de la Creu, l’únic que es conserva sencer del Taller d’Erill. Els originals es troben repartits entre dos museus: el Museu Nacional d’Art de Catalunya i el Museu Episcopal de Vic.

5. Sant Feliu de Barruera
Abans d'arribar a Taüll, hi trobemel poble de Barruera, allà hi trobem una església amb elements arquitectònics dels dos grans moments constructius presents a la Vall de Boí: els segles XI i XII. Les diferències constructives de cada segle es fan evidents en els dos absis que conserva l’església: l’absis del s.XI, decorat amb arquets cecs, bandes llombardes i amb un aparell irregular ben diferent dels carreus de l’absis del segle XII.Les remodelacions de l’església i els béns mobles que es conserven a l’interior ens mostren com els temples de la vall es van adaptant als gustos i a les necessitats de la comunitat que els ha utilitzat des del segle XII fins als nostres dies sense interrupció.

6. La Nativitat
La monumentalitat de l’església de la Nativitat dona testimoni de la importància del poble de Durro a l’Edat Mitjana. Hi destaquen les grans proporcions de la nau, el campanar, la portada esculpida i el porxo. Entre els segles XVI i XVIII el temple romànic va ser remodelat en diverses ocasions. Aquestes transformacions van aportar al temple nous espais com les dues capelles gòtiques o la sagristia barroca. A l’interior de l’església s’exposa la imatge romànica de Nicodem, que originàriament formava part d’un conjunt del Davallament de la Creu.

7. Sant Quirc de Durro
Aquesta és una de les més impressionants tot i que no es visitable per dins. L’ermita de Sant Quirc se situa en un marc privilegiat, a la muntanya de Durro i a una altitud de 1.500 metres. El seu emplaçament no és aleatori, sinó que es tracta d’una marca territorial vinculada a l’espai social treballat per la comunitat i a la tradició d’origen pagà de córrer falles. En el seu interior veiem la convivència harmònica de diferents moments artístics amb la còpia del frontal d’altar romànic, la imatge d’estil gòtic de Sant Quirc i Santa Julita i el retaule barroc.

 

  Santa Maria de Cardet | Foto: Cedida
8. Santa Maria de Cardet
Santa Maria de Cardet conserva un dels absis més espectaculars de la vall. El temple es va construir sobre el fort pendent de la muntanya, aprofitant el desnivell del terreny per construir una petita cripta a l’interior, l’única de tot el conjunt. A diferència de la resta d’esglésies de la vall, aquí el campanar és d’espadanya, fruit de les transformacions barroques que tingué el temple. En la darrera restauració s’ha volgut mantenir l’interior de l’església tal i com era a principis del segle XX.

9. Assumpció de Cóll
L’església de l’Assumpció de Cóll té característiques pròpies que la diferencien de les altres esglésies de la vall: els materials de construcció, la mida dels carreus o els elements decoratius de la portada, la part més interessant del temple. A destacar el Crismó i els capitells esculpits amb representacions de lluites entres homes i animals. Com en d’altres esglésies de la vall, custodiant l’entrada al temple trobem un forrellat de ferro forjat de tipologia romànica amb el passador acabat en cap d’animal. A l’interior de l’església encara es conserven les tres piques romàniques: la pica baptismal, la pica de l’aigua beneïda i la pica de l’oli.

A

També et pot interessar