La instal·lació Hexx Øne al festival Zauberwald de Suïssa.

Foto: 

Cedida
La instal·lació Hexx Øne de David Giribet, a Suïssa

David Giribet: "La llum és un art que no compta amb la barrera de l'idioma"

L'artista compartirà escenari amb El Petit de Cal Eril en un espectacle de llum i música al Festival Grec de Barcelona, el 26 de juliol
Roser Regolf
,
15/07/2020
Arts
En els darrers anys, la llum ha entrat a formar part de l'ampli ventall d'expressions artístiques contemporànies i, al seu voltant, han nascut artistes i esdeveniments arreu del món. David Giribet (Tàrrega, 1974) es va enamorar de les instal·lacions de llum en un festival americà i, des de llavors, treballa en aquestes grans estructures interactives que s'exposen en festivals i esdeveniments de diferents llocs del món. Ara, en sincronia amb la música d'El Petit de Cal Eril, han creat l'espectacle 'La llum de totes les coses' que podrem veure al Festival Grec a Barcelona, el 26 de juliol. A Surtdecasa hem parlat amb ell.
Una de les coses que he vist mentre les munto durant el dia és que la gent passa pel costat i no en fa molt de cas, mentre que quan cau la nit la majoria s'aturen

- Ets el creador d'un nou llenguatge d'instal·lacions lumíniques que s'han pogut veure a certàmens de renom com el Festival Llum de Barcelona o Fira Tàrrega. Què és exactament el que fas?
Creo instal·lacions de llum. Hom podria dir que són escultures de llum, espectacles lumínics a gran format... però no em considero un artista, ja que aquest és un concepte molt obert i ampli. M'identifico més amb el concepte maker, perquè la meva feina té un punt artístic, però també tecnològic.

- El de les instal·lacions de llum és un concepte emergent.
Sí, és un concepte que s'ha posat de moda els darrers anys. Normalment treballem també amb imatge i so, una mica com els mappings, que fan aquesta sincronia per transformar un espai normalment públic i exterior. Pel que fa als festivals de llum, en els últims anys han estat un fenomen cada cop més recurrent, així com les fires, esdeveniments o activitats privades que busquen serveis com els que jo ofereixo.

  • imatge de control 1per1

- Hi ha una reflexió en cada instal·lació?
Al final tota inquietud que una persona pugui tenir dins seu es pot expressar de mil maneres, ja sigui mitjançant la dansa, la poesia, la pintura... Així que la llum no deixa de ser un llenguatge més per comunicar els sentiments i els missatges que hom vulgui. Sí que és veritat que hi ha un component tecnològic important, també de disseny, concepció, construcció i control o tota la part elèctrica i de la tecnologia led... però bona part és derivada del concepte, el contingut i la música. I barrejant-ho tot aconseguim una tècnica que transmet un missatge.

- Com s'explica el missatge a través de la llum?
D'entrada hi ha un llenguatge de la llum que és molt potent per si sol, però, a banda, totes les instal·lacions tenen un títol i una simbologia. I tot i que també tenen una reflexió, sí que és veritat que predomina un component molt estètic i visual. Curiosament, una de les coses que he vist mentre munto les instal·lacions durant el dia és que la gent passa pel costat i no en fa molt de cas, mentre que quan cau la nit la majoria s'aturen.

- Què podrem veure al Grec?
És una col·laboració amb el Joan del Petit de Cal Eril. Amb ell ja ens coneixíem perquè som veïns, però la nostra relació professional va començar treballant en l'escenografia per al seu nou disc, que consistia en unes esferes de llum. Tot i això, per al Grec vam idear una cosa més especial i farem un desplegament més potent que el d'un concert normal. De fet, hi haurà una escenografia lumínica sincronitzada: un espectacle de sinergia entre la música i la llum on cada cançó serà un esdeveniment lumínic i sonor diferent. És un espectacle únic i dissenyat expressament per a l'amfiteatre Grec.

- No és el primer cop que treballes amb música. Com és l'experiència?
Les meves instal·lacions ja solen portar música habitualment i, a banda, fa un temps també vaig col·laborar amb la Nolah, una jove creadora i productora de música electrònica.

- Tenim molt integrat el paper de certs artistes, però com està el món dels que treballeu amb la llum?
És un mercat emergent. Cada cop hi ha més interessats en aquesta disciplina, així com més festivals. Tot i que el sector està creixent des de fa uns 10 anys, de moment encara no hi ha massa companyies fent instal·lacions de llum. D'altra banda, tinc molt clar que és un món que durarà el que durarà, però com hi ha un component important de tecnologia també estem en constant evolució. Hi ha instal·lacions més dinàmiques, altres més cinètiques que utilitzen el moviment... és un món molt ampli.

- Has estat premiat a Europa per les teves instal·lacions. Es valora més fora?
Ja fa quatre anys que em moc per Catalunya, he participat en el Festival de Llum de Barcelona i a Lluèrnia, que és el nostre petit festival català a Olot, així com en diferents espais com Fira Tàrrega o en diferents esdeveniments d'Andorra i altres ciutats. Tot i que, com bé deies, també he tingut la sort que, com vivim en un món globalitzat, la meva obra ha despertat l'interès de països com Itàlia, Suïssa i els Estats Units. Hi ha un interès a tot arreu per ser una disciplina bastant nova i gairebé totes les capitals europees tenen el seu propi festival de llum. A banda, és que és un art que no compta amb la barrera de l'idioma, però sí que hem de fer front a la dimensió de les instal·lacions i la logística que suposa moure'ns lluny de casa.

- En el context actual, s'han cancel·lat alguns d'aquests festivals?
Com a tothom, la crisi sanitària també ens ha afectat. Aquest any havia d'anar als Estats Units i es va cancel·lar i estic parlant també amb la gent de Suïssa, on encara no se sap si s'haurà de suspendre el festival de Zauberwald, un esdeveniment màgic enmig d'un bosc nevat.

- Abans d'emprendre el teu propi projecte vas treballar per a grans empreses. Quina ha estat la teva trajectòria?
La meva formació original és del camp de l'audiovisual però un dia, mentre treballava a TV3, vaig fer un viatge que em va servir com a punt d'inflexió. En l'àmbit laboral ja veia que no evolucionava i al festival Burning Man, que se celebra al mig del desert de Nevada, als Estats Units, vaig descobrir les instal·lacions de llum a gran format i vaig saber que em volia dedicar a fer allò.

- I ho deixes tot per canviar de rumb.
Vaig estar uns quants mesos tancat al taller muntant una instal·lació de forma autodidàctica i d'allí va néixer Hexx Øne, un túnel d'hexàgons de 22 metres. Quan va estar acabat va tenir una molt bona rebuda, sent seleccionat al Festival Llum de Barcelona, així que vaig entrar de ple al món de la llum, una mica sense buscar-ho massa. Tot i això, passar d'una feina a l'altra no va ser un canvi molt fort, perquè no deixa de ser del món audiovisual. Ho considero com una evolució i un salt en la mateixa línia, però cap endavant.

- Des de fa 25 anys, sota el nom de Calidos, l'empresa que ara dirigeixes treballa també amb molts altres formats com la videografia, la fotografia digital immersiva, la fotogrametria 3D o la Gigafoto.
Calidos la forma el meu pare, que també es va dedicar al món dels audiovisuals i alhora és escultor, així que tot plegat és una mica de bagatge familiar. Tant a un com a l'altre sempre ens ha agradat investigar les tècniques i adaptar-nos als nous formats, però des de fa 3 anys jo m'he centrat més en el tema de la llum, que m'ha absorbit molt i m'ha donat també bastanta feina.

- A banda, doneu suport a associacions sense ànim de lucre i projectes cooperatius i culturals.
Sobretot a escala local, és una mica la nostra filosofia per donar suport a iniciatives properes i participar en la comunitat.

Més informació: 

Web Calidos
Vimeo Calidos
Twitter Calidos

A

També et pot interessar