Foto: 

David Del Val

Els imperdibles de la Mostra Internacional de Cinema d’Animació de Catalunya

L’Animac, que tindrà lloc a Lleida del 19 al 22 de febrer, dedica la programació a la mà de l’artista
Surtdecasa Ponent
,
17/02/2015
Arts
Norman McLaren, un referent mundial de l’animació experimental, deia que el cinema d’animació és, sobretot, el moviment dibuixat, i no pas uns dibuixos que es mouen. D’aquesta manera reivindicava l’habilitat essencial de l’animador: saber imaginar el moviment. Perquè en el cinema d’animació el moviment no existeix, sinó que es crea durant la projecció. És l’habilitat de l’animador en imaginar aquest moviment el que fa que prengui ànima. Reivindicar la mà de l’artista és precisament l’eix central d’aquesta 19a edició de l’Animac, la Mostra Internacional de Cinema d’Animació de Catalunya que es fa a Lleida del 19 al 22 de febrer. Tant, que el 80% de les pel·lícules que s’exhibeixen aquest any estan creades amb tècniques manuals, una mostra de l’aposta de l’Animac per la pinzellada més personal. Durant aquests quatre dies de programació, es podran veure un total de 172 films: una radiografia de la millor animació d’autor que s’està fent a nivell nacional i internacional. Per no perdre’s en la immensitat de la programació, us proposem una selecció dels imperdibles de l’Animac.

Els llargmetratges de l’Animac

La mostra fa, aquest any, una gran aposta pels llargmetratges d’animació de productores independents d’excepcional qualitat, entre els quals destaquen l’estrena a Catalunya de Rocks in My Pockets, òpera prima de l’autora letona afincada a Nova York, Signe Baumane (preseleccionada als Oscar);  Song of the Sea, joia de l’animació tradicional del director de ‘The secret of Kells’, Tomm Moore; i la recentment nominada als Oscar i primícia a Espanya, Seth's Dominion, un documental animat sobre Seth, el gran dibuixant de còmic canadenc. També hi haurà les meravelloses O Menino e o Mundo  d’Alê Abreu, guanyadora del darrer Grand Cristal d’Annecy; Truth Has Fallen de Sheila Sofian, documental animat sobre innocents empresonats; i l’emocionant Giovanni's Island, recent treball de Mizuho Nishikubo, dels estudis japonesos IG i Pos Eso, un hilarant film, a cavall entre el terror i la comèdia, fet en stop motion.

 

  • imatge de control 1per1

Curts, pels amants de ‘lo bueno si es breve, dos veces bueno’

Els curtmetratges segueixen sent l’ànima de la mostra. Entre els seleccionats aquest any destaquem unes quantes joies que no us podeu perdre. Hi haurà, entre altres, la projecció de Le Sens du Toucher , de Jean Charles Mbotti Maloto; el recent candidat als Oscar Me and my Moulton, de Torill Kove; Lluvia en los ojos, de la mexicana Rita Basulto; una nova estètica a l’animació de plastilina amb Eager  d’Allison Schulnik; Wonder, de Mirai Mizue, o el millor curt de l’any 2014 segons els crítics i especialistes Pilots on the Way Home, de la parella d’Estònia Olga i Priit Pärn.

Però no tot el bon cinema d’animació es fa a fora. Per això, la mostra també inclou produccions catalanes i de la resta de l’Estat espanyol amb títols com Bloquejats apilats, d’Anna Solanas i Marc Riba, Zepo de César Díaz, Bendito Machine V-Pull the Trigger  de Jossie Malis, Princesa China de Tomás Bases, Tengo Miedo  de Laura Ginès, La Trompeta  d’Andrés Raimundo Nieves i l’iconoclasta Monkeys are back in town dels madrilenys Trimono.

 

Aprendre amb els Mestres

Pels que volen viure la mostra d’una forma més intensa i al costat de grans mestres de l’animació mundial, l’Animac té en aquesta edició dos convidats molt especials que oferiran tallers o masterclass. Així, el convidat especial d’aquest any és Piotr Dumala (1956, Varsòvia), guanyador del Grand Prix en el recent festival d’Ottawa amb el seu últim i impressionant curt Hipopotamy, que es podrà veure a Animac. És un dels cineastas més venerats de Polònia per les seves versions animades i en imatge real de l’univers d’escriptors com Nikolai Gógol, Franz Kafka o Fyodor Dostoievsky. Les seves pel·lícules, moltes d’elles realitzades amb la tècnica de la seva invenció “animació destructiva”, inclouen adaptacions de llibres de clàssics literaris, però  també retrats psicològics dels seus autors. Una de les seves obres més celebrades és l’adaptació de ‘Crim i càstig’, basada en l’obra homònima de Dostoievsky. Dumala, que es troba en el seu millor moment creatiu, oferirà una conferència i algunes de les seves animacions més destacades juntament amb la projecció d’Hipopotamy.

L’Animac també comptarà amb la presència de l’animador experimental i artista plàstic Pierre Hébert (Montreal, 1944), deixeble del referent mundial de l’animació experimental, Norman McLaren, qui presentarà les seves pel·lícules i les del seu Mestre, en una carta blanca i oferirà als amants de l’animació més propera a les arts plàstiques, una imperdible masterclass. D’aquesta manera, Animac s’uneix a la celebració del centenari del naixement de McLaren.

 

Conferències, pels que voleu saber més i més

Com a novetat, Animac presenta el nou Premi Trajectòria, que en el seu naixement, homenatjarà els 25 anys d’existència de l’Studio Grangel, fundat per Carlos i Jordi Grangel, dos dels artistes catalans més internacionals, que també seran presents a la mostra amb una exposició i una conferència dedicada al seu quart de segle de treballs en el món de l’animació. Un quart de segle durant el qual han col·laborat amb molts dels grans noms de l’animació, com Steven Spielberg i Jeffrey Katzenberg, propietaris de Dream Works, el director de cinema Tim Burton, Genndy Tartakovsky, reputat director de Sony Pictures Animation o Peter Lord, co-fundador de Aardman, entre altres.

L’Animac proposa, a més, un cara a cara molt interessant entre les dues produccions 3D més populars del moment: Mortadelo i Filemón contra Jimmy el Cachondo i Big Hero 6. Victor Monigote, director d’art de Mortadelo i Filemón contra Jimmy el Cachondo (Zeta Cinema, Películas Pendelton) i Iker de los Mozos, un dels responsables tècnics de Big Hero 6 (Walt Disney Animation Studios) compartiran un fascinant debat on descobrir el diàleg creatiu entre la tradició i la novetat en el món de l’animació.

A la secció ‘En construcció’, l’Animac proposa una conferència dedicada a Psiconautas, la futura pel·lícula d’animació dirigida pels gallecs Alberto Vázquez (Birdboy, Sangre de Unicornio) i Pedro Ribera (Birdboy) i basada en la novel·la gràfica del primer, que parlaran del seu prometedor primer llargmetratge animat, ara en fase de producció.

I pels interessats en les sèries animades en televisió  hi ha la conferència Així vam crear Horaci l’Inuit. Una conferència que presentarà Horaci l’Inuit, una nova producció d’animació infantil creada pel lleidatà Òscar Sarramia.

 

Petit Animac

La mostra no oblida el públic més petit i repeteix la popular secció Petit Animac, un aparador per a l’animació no comercial que busca el desenvolupament de la imaginació i la sensibilització vers els valors en peces entretingudes per a tota la família com ara Juan y la nube , de Pablo Poleseyo; Mythopolis , d’Alexandra Hetmerová; o Tant de Fôrets de Burcu Sanjur, basat en un poema de Jackes Prévert, entre molts d’altres. També es podran veure els llargmetratges ja citats Song of the Sea i O Menino e o Mundo.

 

Tallers, pels que voleu ‘tocar’ l’animació

Animac té una gran vocació pedagògica que es veu en els nombrosos tallers i activitats que tenen lloc durant la mostra, en col·laboració amb centres i entitats de la ciutat. Els tallers estan impartits per professionals del mitjà i en destaca: el taller RE-CICLADO, impartit per l’artista mexicana Lourdes Villagómez amb l’Escola Municipal d’Art Leandre Cristòfol; un taller impartit per El Bombeto amb l’escola Ilerna centrat en una experiència stop-motion i de modelatge; el taller I love Lleida organitzat per la Regidoria de Benestar Social; un seminari amb el Grau de Comunicació i Periodisme Audiovisual de la UdL a càrrec de Manuel Garín de la Universitat Pompeu Fabra, centrat en l’experiència de la creació i el llenguatge dels videojocs; i finalmente un taller centrat en la tècnica stop-motion de cut-out, Paper Stop, organitzat per la Regidoria de Joventut i a càrrec de l’Acadèmia d’Animació. Tots ells tindran lloc al Centre de Producció Audiovisual Magical Media de Lleida, que s’estrena en aquesta edició com a espai de l’Animac.

 

Animacrea, l’animació feta experiència

Animacrea és un espai atractiu i obert a tothom, on podreu trobar des de tallers dirigits per especialistas i professionals fins a una zona d’esbarjo per als més petits:l’Espai Kids, i l’espai de projecció Open Screen, pantalla oberta amb sessions ininterrompudes obertes a tothom.

 

Bis a bis entre nous talents i professionals

L’Animac proposa l’espai Networking and Pitch, un referent pels professionals emergents gràcies a les activitats programades que estableixen un pont entre el talent jove i els professionals establerts, gràcies al pitch de projectes Incubator, al qual enguany s’hi han presentat 16 projectes en fase de producció o pre-producció, una col·lecció dels quals seran avaluats per un panel d’experts. A més, les sessions Portfolio donen la possibilitat de tenir una trobada bis a bis entre el professional de l’animació que vol fer-se un lloc en la indústria i els productors i realitzadors en busca de talent.

Per trencar el gel entre els professionals establerts i els emergents, tothom està convidat al vermut freelance, una de les moltes ocasions que facilita Animac per establir contactes i alhora fer un reconeixement a la gran quantitat d’artistes i professionals que treballen per compte propi i configuren una important part de la nostra indústria.

 

L’Animac de nit

Animac completa la seva programació amb L'animac de Nit, amb activitats nocturnes al Cafè del Teatre, com la projecció Porqué me da la Gana, una nit friki amb una selecció de les animacions internacionals més inesperades i trenca-motlles de la temporada.

Més informació: 

A

També et pot interessar