Josep Anton Pérez
,
24/03/2016
Espectacles

La Passió de Cervera retorna als seus orígens

Es representarà el dissabte 26 de març a la Parròquia de Santa Maria de Cervera

Foto: 

Surtdecasa
La Passió de Cervera retorna als seus orígens
El Patronat de la Passió de Cervera, fa uns quants anys, amb l’objectiu de rememorar els orígens de la seva passió, va posar en marxa un projecte de recuperació de la Passió medieval de Cervera. 'El Misteri de la Santíssima Passió de Crist: reconstrucció històrica de la Passió medieval de Cervera' es representarà el dissabte 26 de març a la Parròquia de Santa Maria de Cervera. La Passió de Cervera és, actualment, una de les passions més importants de Catalunya, juntament amb la d’Esparreguera, Olesa i Ulldecona. Però, no només això, sinó que també és una de les més antigues; està documentada des del 1477 i el seu text, El Misteri de la Passió de Cervera, data del 1534. Inicialment, es duia a terme dins el temple de Santa Maria, però en ser estroncada a causa de les prohibicions canòniques derivades del Concili de Trento, que no permetien actes no litúrgics dins les esglésies, va reviure fora de la Parròquia i s’ha mantingut fins a arribar als nostres temps.

El Patronat de la Passió de Cervera, fa uns quants anys, amb l’objectiu de rememorar els orígens de la seva passió, va posar en marxa un projecte de recuperació de la Passió medieval de Cervera. El projecte tracta de posar en escena una reconstrucció el més fidel possible del Misteri de la Passió de Cervera a partir de les referències que es tenen de les representacions religioses a l’interior dels temples. Aquesta representació està entre la cerimònia religiosa i el teatre. És teatre religiós medieval, molt diferent del concepte de teatre que entenem actualment.
 

Més recerca històrica
Per tal que aquesta reconstrucció sigui el màxim fidedigna possible, s’han dut a terme nombroses tasques de recerca històrica en diferents aspectes com són el vestuari, l’espai escènic, el text, la música, la simbologia, l’escenografia, la posada en escena, entre d’altres. En recull de tota aquesta recerca històrica, es van realitzar a Cervera, l’any 2012, conjuntament amb el Museu Comarcal de la Segarra, les jornades Reviure el Patrimoni: Recreacions del Passat per Mitjà de la Festa. La Recuperació de la Passió Medieval.

El text, Misteri de la Passió de Cervera, constitueix un dels textos dramàtics catalans antics, del cicle de la Passió, més complets que han pervingut fins als nostres dies i el més interessant per la seva complexitat. Aquest text va ser escrit pels preveres cerverins Pere Ponç i Baltasar Sança. La major part de l’escrit es basa en els fets narrats pels evangelistes; però té la peculiaritat que hi ha encaixats temes que no estan en les sagrades escriptures, com el somni de Clàudia, la dona de Pilat; la utilització dels diners retornats per Judes per comprar el terreny que fóra cementiri per a estrangers; el mateix suïcidi de l’apòstol traïdor o la trobada de Joan i Maria al carrer de l’Amargura abans que ella hagués vist el seu fill. Els autors el van escriure com una autèntica obra dramàtica més que com una homilia, amb uns personatges protagonistes i altres com a actors secundaris; van pensar en els moviments escenogràfics, en els elements del decorat i també en tots els detalls que poguessin donar més verisme a la representació.

Vestits i materials per una escenografia única
L’escenògrafa cerverina Alba Cuñé ha realitzat el disseny escenogràfic, que inclou el vestuari i la caracterització, a partir d’una exhaustiva recerca històrica. Quant al vestuari, s’ha respectat la iconografia medieval, especialment la que ens mostren les pintures que tenim a l’abast, ja que sembla que els actors de l’època no es caracteritzaven per actuar. S’ha aprofundit també en els aspectes de les teles, els colors, les textures i la forma de la roba i, especialment, els complements, ja que el vestuari és un element visual molt important des del punt de vista escenogràfic. Pel que fa als materials utilitzats, per tal de mantenir-se fidel a l’època, són nobles: el vidre ha de ser bufat i els objectes de fusta, ferro... -mai de plàstic ni altres materials que no existien el 1500. La llum serà de foc directe, sense res endollat. El que no pugui ser fidel, es camuflarà al màxim perquè no perjudiqui l’autenticitat de la representació. El mestre Daniel Vilarrúbias i Cuadras -musicòleg medievalista- ha fet el treball de recerca i localització de la música i una aproximació de la sonoritat i l’estil religiós medieval. La música ha estat enregistrada sota la producció de Xesco Grau, amb l’objectiu de fixar el treball, tant en les partitures com en l’enregistrament de referència.

 

Més informació: 

La representació es durà a terme el dissabte 26 de març del 2016 a les 17.30 h a la Parròquia de Santa Maria de Cervera. El preu de les entrades és de 25 €, 20 € o 15 €, depenent de la visibilitat general que tindrà l’espectador. Es podran reservar a partir del dia 7 de març, enviant un correu electrònic a info@lapassiodecervera.com o els divendres i dissabtes de 19 h a 21 h, a les taquilles del Gran Teatre de la Passió de Cervera.

També et pot interessar