Las Tremendas

Foto: 

Cedida
Núria Olivé, Bàrbara Branco, Mireia Mora i Anna Melià

"Treballem per a una cultura accessible, diversa i feminista"

La Tremenda és una agència de comunicació en forma de cooperativa formada per quatre dones
Anna Zaera
,
10/06/2019
Activa't
A l'espai de treball col·lectiu de la Fabra i Coats hi ha pissarres per organitzar les tasques comunes, sofàs de vellut marró i verd per fer un descans i des de les finestres es veuen els maons taronja del que va ser una fàbrica tèxtil de Sant Andreu. Aquest recinte industrial s'ha convertit en un dels equipaments de creació de Barcelona i, a part de l'espai expositiu, dedica més de 250 metres de superfície a acollir productors, cineastes, artistes i gestors culturals que estan iniciant els seus projectes. Al mig de la sala teclegen en una taula rectangular Mireia Mora, Anna Melià, Bàrbara Branco i Núria Olivé, sòcies treballadores de La Tremenda, una agència de comunicació cooperativa, formada íntegrament per dones, que gestiona la comunicació de projectes com el Trapezi de Reus, la Fira Mediterrània o el festival de dansa Figueres es mou. Es diferencien potser d'altres empreses del sector pel seu compromís amb la cultura com a eina de transformació social. Amb aquesta intenció, han creat 'Radicalment', un espai de debat i formació que reflexiona sobre la cultura lliure, les dinàmiques cooperatives i la creació de comunitats culturals amb esperit crític. En aquesta breu entrevista hem volgut saber més de la seva experiència.
"En el món actual és hegemònic el model de la cultura com a entreteniment, que no és dolent per se, i com a bé de consum, però ni és l’únic, ni té perquè ser el millor"

- Com definiríeu aquest projecte vostre, La Tremenda? Per què té aquest nom?
La Tremenda és un projecte propi per tal de poder treballar en allò que ens agrada: la comunicació i la cultura, però fent-ho d'una forma digna i feliç. El nom defineix un tarannà, una manera de fer i de pensar amb el qual ens sentim identificades. Volíem un nom que no s'oblidés i que generés bon rotllo. Creiem que ho hem aconseguit. 

- És una cooperativa formada per dones. Per què heu apostat per organitzar-vos com a cooperativa? Què us aporta aquest model?
A diferència d'altres projectes, nosaltres vam decidir crear La Tremenda i constituir-nos com a cooperativa de treball des del primer moment. Aquesta fórmula ens sembla la més justa i democràtica per a les persones que hi formem part: poder decidir sobre el què i sobre el com. Tot i així, tenim molt clar que el nom no fa la cosa, volem que ens defineixin les nostres bones pràctiques en l'àmbit professional i laboral.

- Després de la vostra experiència col·lectiva i de l'ampliació de les sòcies treballadores, quin creieu que és el secret per un bon treball en equip que garanteixi la supervivència d'un projecte com el vostre?
La feina que fem ens agrada molt, però encara ens agrada més com la fem. Intentem treballar en equip sempre que sigui possible, facilitem la conciliació, ens demanem moltes vegades com estem i procurem estar connectades en allò laboral, però també en allò personal. Posar sobre la taula les visions i opinions de totes, i fer-ne una reflexió conjunta per tal de prendre decisions, ens enriqueix a nosaltres tant com al projecte en sí.

- Parleu d'ecosistemes culturals. Enteneu la cultura com un conjunt d'interaccions entre diferents agents des de l'horitzontalitat?
En el món actual és hegemònic el model de la cultura com a entreteniment, que no és dolent per se, i com a bé de consum, però ni és l'únic, ni té perquè ser el millor. Sovint altres fets culturals que succeeixen sense focus ni catifa vermella resulten ser igual o més enriquidors per a les comunitats que hi participen. Nosaltres apostem per generar espais horitzontals en totes les esferes de la vida i clarament treballem per a una cultura accessible, diversa i feminista, perquè és una de les trinxeres imprescindibles, el món de les idees.



- Percebeu un nou escenari pel que fa a la producció cultural independent a Catalunya? Exactament, què vol dir cultura independent?
Aquella que no segueix patrons estètics mainstream, però s'articula amb formes i recursos neoliberals? Aquella que s'autogestiona i se sustenta de forma autònoma? La que no accepta els diners públics per què això la condiciona? O precisament la que reclama que els diners públics són diners comuns i ha d'anar a finançar les propostes que el mercat no produeix per si mateix? Podríem estar hores perquè abans de respondre aquesta pregunta, hauríem de definir què entenem per producció cultural independent.

- Creieu que la producció cultural s'està descentralitzant i va més enllà de Barcelona. Com veieu el panorama?
Es fan moltes coses interessants fora de Barcelona, però és cert que sempre s'intenta tenir l'aval de Barcelona. Fora de Barcelona sembla com si les propostes poguessin connectar millor amb el teixit associatiu i fer participar més la gent. En el cas dels Mercats Estratègics aconsegueixen implicar molt a les ciutats. Per exemple, el cas de FiraTàrrega és un cas d'excel·lència, per trajectòria i per com està conceptualitzada. La implicació de la gent i dels veïns forma part de la mateixa fira. Una de les coses guais de les expressions que van sortint en el territori és precisament això, que permeten treballar la base, l'àmbit associatiu, les veïnes... En canvi a Barcelona, tenim caps de cartell. Un Primavera Sound o un Sónar només pot passar a Barcelona perquè ve gent de tot el món. I les dues coses tenen dèficits i fortaleses. A Barcelona enyorem projectes que posin el focus en el procés i no tant en el resultat final.

- Quina creieu que és la recepta per comunicar bé un projecte o per a què un projecte pugui arribar al seu públic potencial?
No hi ha una recepta màgica per comunicar bé un projecte. El que està clar és que cada projecte té unes característiques i unes necessitats concretes i la feina d'un equip de comunicació és pensar l'estratègia que més encaixi. Per aconseguir-ho és fonamental entendre'l, conèixe'l, qüestionar-lo i pensar-lo. Per tot això és imprescindible una bona planificació de totes les fases, tenir els recursos que requereix i un equip compromès i treballador darrere.

- Ens podeu recomanar un esdeveniment cultural poc conegut que creieu que ho "petarà" en els anys vinents?
El curs 'Radicalment' de La Tremenda.

- Què és 'Radicalment'?
Aquest curs és un espai en codi obert. Volem mostrar els processos de treball, els èxits, els fracassos, els dubtes i les resolucions a partir d'experiències concretes. Per aconseguir aquest mural de coneixement, comptem amb la complicitat de molts agents de l'economia social i solidària en l'àmbit cultural. Entenem que un curs d'aquestes característiques, a més de millorar la capacitació de les persones que integren els projectes, és un vehicle per a difondre el cooperativisme dins l'ecosistema cultural que no participa directament en els espais de l'economia social, però que pot sentir-se atret per aquestes idees.

  • imatge de control 1per1

Més informació: 

A

També et pot interessar