Judit Monclús
,
11/11/2019
Arts

Residències artístiques RARO: una nova manera de connectar creadors a Barcelona

El projecte nascut a Buenos Aires aterra a la capital catalana per crear connexions artístiques itinerants de caràcter internacional
Raro Barcelona

Foto: 

Print Workers Barcelona
Raro Barcelona
Fa cinc anys, a Buenos Aires hi naixia el projecte RARO, un programa de residències artístiques pioner que els seus impulsors van batejar amb un nom que donava joc pel que tenia de singular: Residencias Artísticas Raramente Organizadas. “El que el fa diferent de la resta de programes és que nosaltres no comptem amb cap base física, sinó que ens dediquem a establir connexions amb diferents espais de producció a la ciutat”, explica Felipe García Salazar, cofundador del projecte juntament amb Lina Angel i Almudena Blanco García. Des del passat mes de setembre, la iniciativa s’ha posat en funcionament a Barcelona.
"Comptem amb la col·laboració d’una gran quantitat de tallers d’artistes catalans però també de Polònia, Perú i Mèxic. És molt interessant per oferir-ho a l’artista que ve de fora perquè és una barreja ideal del que representa Barcelona”

“A Buenos Aires vam arrencar amb catorze espais de diferents artistes que es dedicaven a diferents tècniques dins del camp artístic i el que vam començar a oferir va ser que el resident que volgués viatjar, podia venir a la capital argentina per realitzar diferents tallers en aquests espais. Els proposàvem que no en fessin només un, sinó que n’escollissin dos o tres i que combinessin tècniques i processos per fer l’experiència més àmplia”, explica Felipe García Salazar, director de projectes RARO a Barcelona. L’intercanvi amb diferents artistes de la ciutat es va ampliar amb invitacions a comissaris, crítics i col·leccionistes perquè fossin espectadors del procés creatiu d’aquests residents i amb estudis oberts i exposicions perquè, al final de la residència, hi pogués haver un espai de difusió i de divulgació de l’obra creada.

Blanco, una de les cofundadores de RARO, va decidir exportar la iniciativa i, en el seu viatge de tornada a Madrid, implementar-hi l’experiència. Per la seva banda, a principis d’aquest 2019, García va optar per establir-se a Barcelona i fer el mateix que Blanco. Així, la capital catalana s’ha convertit en la tercera seu d’un projecte artístic que vol generar espais d’intercanvi, de creació i de difusió d’obres artístiques sense encasellar-se en cap àmbit. “Les característiques del projecte el fan fàcilment replicable. Quan vaig arribar a Barcelona vaig buscar els tallers i espais de producció de la ciutat. De fet, uns mesos després d’arribar-hi, es van realitzar els tallers oberts i això va ser una plataforma gegant per poder contactar-hi. Després de parlar-hi, gairebé tots els tallers amb qui vaig contactar han acabat formant part del projecte RARO”, afirma García. Actualment , RARO compta amb 16 tallers a Barcelona que s’han unit al programa de residències artístiques i, des que al setembre es va donar el tret de sortida oficial a la iniciativa a la capital catalana, els impulsors del projecte ja han començat a rebre formularis d’artistes internacionals per venir-hi a fer les seves estades.


RARO Barcelona

“Hi ha moltes característiques que diferencien Barcelona de Buenos Aires. Aquí, per exemple, la xarxa de tallers és molt multicultural i respon a les característiques de la ciutat, òbviament. Comptem amb la col·laboració d’una gran quantitat de tallers d’artistes catalans però també de Polònia, Perú, Mèxic... És molt interessant per oferir-ho a l’artista que ve de fora perquè és una barreja ideal del que representa Barcelona”, apunta García. A la vegada, assenyala que RARO ha materialitzat l’afany de molts artistes de crear xarxes que de vegades es veuen esgotades als circuits culturals habituals.

Les residències RARO es dirigeixen a artistes, comissaris i gestors emergents nacionals i internacionals de totes les disciplines artístiques que estiguin interessats en realitzar residències itinerants i que vulguin compartir taller amb artistes locals per a la producció de la seva obra. De tallers, n’hi ha de molts tipus: tèxtil, ceràmica, dibuix, pintura, escultura, gravat, marionetes, serigrafia, instal·lació, art urbà, mobiliari, fotografia, etc. Els temps de residència varien segons els horaris que estableixen els artistes interessats d’acord amb els tallers de la base de RARO. Les estades, en tot cas, són d’un mínim de tres setmanes. Els promotors del projecte, a més, ofereixen un sistema de beques i ajuts perquè els residents puguin fer la seva estada amb comoditat econòmica.

“Després de cinc anys treballant en aquest projecte a Buenos Aires i de veure que és totalment nou i que no es realitza de la mateixa manera en cap altra banda ens ha donat seguretat en nosaltres mateixos. Vam començar amb dubtes, experimentant i cometent errors, clarament, però ara veiem que és un camí molt clar que beneficia els artistes que contacten amb nosaltres”, explica García. Reconeix que s’han convertit en resposta als buits institucionals en el camp de l’art per ajudar a projectar iniciatives i a fer treball en xarxa. “Per una banda, està bé que hi hagi infraestructures en aquest sentit, però deixen moltes coses invisibilitzades. Nosaltres aportem aquesta desinvisibilització i també els posem en el focus d’importància. M’agrada pensar que aconseguim que es vagin omplint aquests buits i que aquesta gent que col·labora amb RARO surt a la llum i se’ls presta atenció”, rebla.

Més informació: 

També et pot interessar