Carlota Moragas
,
21/05/2013
Espectacles

Un clàssic de la dansa al Fortuny de Reus

La companyia Russian Stars Ballet Theatre de Moscou representarà dijous 'La Bella Dorment' de Txaikovski

Si els programadors del Teatre Fortuny volien apostar per un valor segur, van encertar de ple amb la decisió de posar en cartell 'La Bella Dorment' de Txaikovski. Es tracta d’un dels clàssics de la dansa, apte per a tots els públics. Basat en el conte de Charles Perrault, és una de les tres composicions que Txaikovski va crear pel Ballet Imperial Rus. 'La Bella Dorment', juntament amb 'El Llac dels Cignes' i 'El Trencanous', és el màxim exponent del pas del ballet romàntic de 'Giselle' o 'La Sylphide' al classicisme rus. Del canvi del punt de mira en el món de la dansa; de París a Sant Petersburg. De l’escurçament dels tutús i el virtuosisme de la tècnica a mans del coreògraf d’origen francès Marius Petipà, l’encarregat de donar forma a la història de la princesa condemnada a dormir cent anys a causad’un descuit patern en la llista de convidats al seu naixement. 

'La Bella Dorment' és un ballet fàcil. D’aquells que no costen de veure, perquè l’espectador –entès o no– es deixa endur per un relat que ja coneix i només ha de preocupar-se de gaudir de les dobles pirouettes de la Fada Lila, dels equilibris de la princesa Aurora al conegut Adagi de la Rosa o dels més de deu entrechat-six de l’Ocell Blau. No es tracta d’una coreografia amb la profunditat dramàtica de Romeu i Julieta. Aquí l’actuació ve marcada per la pantomima que caracteritza els ballets del segle XIX, pròpia de la tradició del ballet clàssic, sense que això faci menys entenedora la interacció entre els personatges. El públic que assisteixi al Fortuny es trobarà amb un ballet en tres actes amenitzat per la tècnica dels ballarins, l’espectacle de colors del vestuari i l’escenografia i el que és la veritable meravella d’aquesta obra: l’extraordinària música de Txaikovski.
 
Una partitura magnífica i una història que és present en l’imaginari col·lectiu han portat diferents coreògrafs a reinterpretar el clàssic de Petipà. La tarragonina Arantxa Sagardoy en va estrenar una versió al Teatre Metropol que s’apropava més a la dansa contemporània, mentre que la Companyia David Campos es va acomiadar dels escenaris ara fa dos mesos justament amb la seva Bella Dorment neoclàssica.
 
La proposta del Russian Stars Ballet Theatre de Moscou és menys arriscada i, per tant, més fidel a la coreografia de Petipà. Si us agrada la dansa, no us la deixeu perdre!

També et pot interessar