vista des del camí a Sant Salvador de les Espases des d’Olesa

Jose Sánchez
Vista des de l'ermita de Sant Salvador de les Espases

Descobrim el camí a Sant Salvador de les Espases des d’Olesa de Montserrat

Una ruta amb molt d'encant i desapercebuda per a molts amants de la muntanya
Jose Sánchez
30/11/2015
El camí cap a Sant Salvador de les Espases és una de les rutes més populars entre els habitants d’Olesa de Montserrat i altres municipis propers, però encara passa desapercebuda per a molts amants de la muntanya de fora d’aquesta zona. Les impressionants vistes del massís de Montserrat que es poden apreciar des del cim on es troba l’ermita o des d’altres punts del recorregut valen la pena per fer una aturada en aquesta zona plena d’història.

El conjunt arquitectònic que corona la cresta muntanyosa està format per una petita església documentada des del segle XIV i per les poques restes que hi havia d’un castell construït no més tard del segle X. Sant Salvador de les Espases, situat sobre el Congost del Cairat, a l’esquerra del riu Llobregat, marca també la frontera entre els actuals termes municipals d’Olesa de Montserrat, Esparreguera i Vacarisses. Des de qualsevol d’aquestes localitats es pot accedir al cim, en recorreguts de dificultat baixa i accessibles per tothom.

D’Olesa al Coll de la Papelusa
La ruta que presentem per accedir a Sant Salvador s’inicia a Olesa de Montserrat. Des del punt més alt del barri de Les Planes, al costat del pavelló Salvador Boada s’inicia la pujada per una pista en molt bon estat per on poden circular vehicles i amb algun tram cimentat. Durant els primers 45 minuts de camí, el paisatge està format majoritàriament pels camps d’oliveres que ocupen bona part de les muntanyes del terme olesà.

Un cop arribats a la Font de la Roureda, les oliveres deixen pas al bosc de roures i pins que ens acompanya fins a gairebé coronar el Coll de les Espases o de la Papelusa. Tot i que el camí és bo, aquest tram és el que presenta una pujada més pronunciada. A mig camí, es pot trobar una drecera per anar al Pla del Fideuer, però és recomanable seguir el camí principal per poder gaudir de les vistes de Montserrat des del coll.

Del Coll de la Papelusa a Sant Salvador
Després de fer la primera parada, es continua pel camí senyalitzat en direcció al Pla del Fideuer. En aquest punt, els vehicles ja tenen prohibida l’entrada i el camí es comença a fer més estret. En uns 15 ó 20 minuts s’arriba al següent punt de la ruta, una esplanada des de la que es poden prendre diversos camins. El de Sant Salvador està ben senyalitzat, suposa una mitja hora més de trajecte per un camí amb graons i en una zona de roques que desemboca al camí de Vacarisses. Després d’uns metres de pista ben condicionada, cal prendre unes escales a l’esquerra per continuar cap a l’ermita. Per aquest camí s’arriba a la base de la cresta on s’ubica Sant Salvador. Ja només queda una forta pujada amb graons d’uns 5 ó 10 minuts per arribar a l’ermita. Allà hi ha una sala preparada per poder menjar, amb una gran taula i una llar de foc. Però el més impressionant és la vista sobre les muntanyes de Montserrat.

Opcions per la tornada
Per baixar des de Sant Salvador es pot fer pel mateix camí que s’ha fet pujant o també per altres vies. Una d’elles ens porta fins a la carretera C-55 a l’alçada de La Puda. El trencall s’agafa just a un costat de l’edifici de l’ermita i des d’allà s’inicia un descens ràpid però sense excessives dificultats fins a sortir al camí que porta cap a l’antic balneari situat al terme d’Esparreguera.

També es pot anar per Vacarisses o tornar a Olesa passant pel Mas de Puigventós. En aquest últim cas, cal tornar pel mateix camí fins al Pla del Fideuer i allà agafar un trencall cap a un camí estret, però ben indicat. Després de caminar una mitja hora, s’arriba al mas en runes de Puigventós. Des d’allà, hi ha una hora i quart de descens cap a Olesa passant per la Font dels Encantats i per Can Llimona. L’entrada a la vila es fa pel Porxo de Santa Oliva, només a uns centenars de metres del punt on l’havíem iniciat.