Jump to navigation
La cooperativa Eixarcolant treballa des del 2016 per impulsar un nou model de producció, distribució i consum d’aliments, però ara vol fer un pas més enllà. El col·lectiu ha engegat una campanya de micromecenatge a través de la plataforma Goteo per recaptar 100.000 euros, que estarà activa fins al 23 de juliol. Aquest llançament inclou una gira de presentació per una vintena de pobles i ciutats catalans, per tal de posar a debat les incoherències i conseqüències del model actual i construir respostes.
La idea és partir de l’exemple del Forn de Jorba, que gestiona el col·lectiu Eixarcolant, i extrapolar-ho a escala nacional. Segons expliquen els membres de la cooperativa, hi ha molts factors que fan evident la necessitat de repensar el model agroalimentari del país: el despoblament rural, l’emergència climàtica, la manca d’oportunitats per als joves, l’elitització dels productes ecològics o la pèrdua de sobirania alimentària en són alguns.
Una de les propostes que fa Eixarcolant és documentar què hi ha darrere de cada producte, és a dir, que al tiquet de compra, mitjançant un codi QR, s’exposi on s’han comprat les primeres matèries i a quin preu s’han pagat, quin percentatge de preu de venda correspon a primeres matèries, quin a elaboració i quin a venda i beneficis. Es tractaria, doncs, de “generar un nou criteri de decisió de compra”, afirmen els integrants de la cooperativa.
En la línia de la feina que porten fent tots aquests anys, que recentment s’ha concretat en la venda de llavors d’espècies silvestres comestibles i en el manteniment del banc de llavors de l’entitat, Eixarcolant també vol incloure les varietats oblidades, que asseguren que poden generar una agricultura i una ramaderia sostenible i que permetrien generar economia de qualitat al territori. “Parlem de benestar, parlem de salut, i parlem de què en fem del territori”, conclou Marc Talavera, un dels impulsors del projecte, per mostrar la urgència del canvi.
Web Eixarcolant Goteo Campanya de micromecenatge d'Eixarcolant