Jump to navigation
Els d'abans, els d'ara i els de sempre. Si alguna cosa té el festival Rec.0 d’Igualada és que uneix en un sol espai, centenars de projectes que mesclen arrels, projeccions, trajectòries i viatges. Enguany torna del 8 a l’11 de maig amb una proposta que reforça més que mai l’experiència de comprar roba de manera presencial, un hàbit que perd terreny especialment entre els joves, cada vegada més avesats a la compra per internet. D'aquesta manera, podrem conèixer projectes que aposten per aquesta presencialitat, per poder tocar les peces, parlar amb els dependents, veure la disposició de la botiga. Al cap i a la fi, mantenir aquest vincle entre compradors i venedors que tant ha caracteritzat la nostra cultura mediterrània. Segons les dades de 2023 del Clúster Català de la Moda, l’e-commerce a l’Estat ja suposa un 21’9% de la venda total de productes de moda, per sobre de països com Itàlia i França. Davant d’aquesta tendència, el Rec.0 es reivindica com una oportunitat única de poder comprar la roba als propis dissenyadors que han fet les peces i d’intercanviar opinions amb els responsables directes de les marques, que durant quatre dies i de manera excepcional es troben darrere els taulells de les pop-up stores del Rec.0. A més, el punt fort del festival igualadí és que concentra en un circuit d’un quilòmetre i mig de llargada més d’un centenar de marques molt diverses: des de petits creadors i dissenyadors locals i nacionals fins a les grans marques internacionals i amb una àmplia varietat de productes que van des de la roba interior, exterior, bany, esport, infantil, calçat o complements.
La pop-up store de Sita Murt al Rec.0 | Foto: Cedida1. Els de sempreSita Murt és un dels projectes de disseny de roba històrics del barri. De fet, aquesta reconeguda marca enguany compleix 100 anys. El barri del Rec va veure créixer un somni d'ençà del 1924 i la seva trajectòria s'ha forjat des de l'experimentació i la creativitat. Una marca que ja és coneguda arreu del món i que també serà present en aquesta edició del Rec.0. "Nosaltres hem participat en totes les edicions, perquè és la nostra ciutat. La Sita es coneixia, de sempre, amb els organitzadors" assegura el Toni Palmés (Igualada, 1968), director general de la companyia. Palmés assegura que coneix el projecte del Rec.0 des de l'inici, i que tant a títol individual com a professional vinculat a la marca Sita Murt "volíem salvar el barri d'un POUM que el posava en risc" assegura. A més, ens explica que la Sita Murt, que va morir l'any 2014, tenia una gran vinculació amb el barri perquè tenia família a les adoberies del barri. "Nosaltres ens vam afegir a aquesta iniciativa, perquè la finalitat encaixa amb la filosofia de l'empresa" assegura Palmés. A més, enguany segurament serà una edició especial, ja que el centenari de l'empresa, els obliga a refermar aquest compromís de "mirar al futur, però tenint molt present el passat" assegura el directiu d'Igualada, que ara mateix treballa viatjant per tot el món. "Pensem que Igualada és una ciutat que s'està projectant cap al futur i per això ha de posar en valor el seu passat" assegura, tot elogiant diferents entitats i projectes que estan donant una nova vida al barri del Rec.
2. Els d'abans, reconvertitsÉs ben sabut que el barri del Rec és conegut per ser un dels barris adobers més importants de la península. Tot i que actualment, bona part de l'activitat ha desaparegut, encara es conserven els edificis que van ser adoberies, els canals d'aigua, o els característics contraforts adossats a les façanes de les adoberies, les passeres, els bassots, les piques i els bagants. Una de les empreses que es mantenen és l'adoberia Morera. "Jo soc la quarta generació. El meu besavi va començar l'activitat a l'adoberia, i jo fa cinc anys que hi treballo, cada cop he anat agafant més responsabilitat i ara em dedico sobretot a adaptar l'empresa a les noves normatives mediambientals" diu Cristina Morera (Igualada, 1993) que ara és la directora tècnica de l'empresa. "Jo no vaig viure l'època de les adoberies, però la meva família m'ho ha transmès, i per mi, és una llàstima que al barri hi hagi espais en desús. El Rec.0 fa que el barri quedi totalment renovat per uns dies" assegura, fet que l'omple d'orgull. En aquesta edició, vendran els seus cinturons de pell -n'hi ha dels més clàssics fins als més moderns- al Rec.0, en el mateix barri on la seva adoberia familiar encara està en funcionament. Un clar exemple de comerç de proximitat, fabricat i venut en el mateix espai.
Maria Voth Velasco | Foto: Cedida3. Els d'ara, que acaben d'arribar al barriMaría Voth Velasco fa poc que s'ha instal·lat al barri del Rec. Aquesta dissenyadora d'origen alemany i andalús és la persona que hi ha darrere de la marca de roba urbana Turtlehorn. Enguany, muntarà botiga per primera vegada al Rec.0 i el seu taller serà un dels espais que es visitaran amb la ruta Rec Portes Obertes. "La meva marca, que té tres anys de vida, és moda sostenible, circular i vaig pensar que a Igualada estaria més a prop de les artesanes, ja que treballo amb cuir" assegura Maria sobre la seva decisió d'instal·lar-se en aquesta ciutat, i no a Barcelona, com fan molts dissenyadors. "Em crida molt l'atenció l'estètica del barri, amb fàbriques abandonades d'estil industrial. Són escenaris que m'agraden per la marca" assegura. Míriam Ponsa va ser qui la va introduir al Rec.0 i ara diu estar molt satisfeta de participar al Rec.0 com a dissenyadora amb altres dissenyadors de roba sostenible. "Crec que és molt important anar al Rec.0 per conscienciar a la gent i que puguin fer compres més informades, en lloc d'anar només a buscar les rebaixes" relata. "A més, és important donar espai als dissenyadors locals" diu aquesta dissenyadora que treballa en col·leccions anuals, ofereix tallers integradors i de promoció cultural per millorar el comportament socialment i ambientalment conscient. En el treball posa èmfasi en la investigació i integra valors ètics a tot el procés. "Jo produeixo només amb artesans locals" explica. I pel que fa a els materials, són bàsicament materials reciclats, restes de la indústria tèxtil o dels contenidors de la zona. Col·labora habitualment amb el projecte Top Manta. "A les etiquetes posem qui ho ha fet, el material i les hores utilitzades, perquè entenguin el preu de la peça" explica. "La nostra roba és unisex i intentem que hi hagi diferents opcions de com posar-se una mateixa peça, perquè els mateixos clients puguin experimentar" assegura la Maria. "Roba única per a individus únics" conclou.
Un festival total: moda, gastronomia, cultura i patrimoniA més del centenar de marques i de l'experiència de la compra presencial, al Rec.0 s'hi trobaran 38 punts de restauració repartits per tot el circuit amb foodtrucks i pop-up restaurants. Hi haurà plats per tots els gustos i de tots els estils com cuina catalana, bretona, italiana, veneçolana, libanesa, tailandesa, cuina vegetariana, vegana i sense gluten. El festival també comptarà amb una trentena d’activitats culturals per a tots els públics, totes elles gratuïtes, des de tallers, concerts, sessions de DJ, dansa, cates de vins i visites guiades pel patrimoni del barri. La programació musical enguany comptarà amb artistes de renom com Sara Roy, Meritxell Neddermann, el grup emergent Classe B, el DJ Andreu Pressas de Ràdio Flaix Bac, la jove cantautora igualadina Marina Freixas, el concert de jazz amb Jazz Divas Revival by Aly Alma Music o The Secret Investment, entre d’altres. I a més a més, el monòleg de còmic argentí afincat a Barcelona, Andrés Fajngold.
Web Rec.0 Instagram Rec.0