Jordi Príncep: “El joc és una bona eina per conéixer les nostres potencialitats”

El director de l’Escola de Teatre i Circ d’Amposta (L’EtcA) presenta aquest nou centre
Surtdecasa Ebre
,
08/11/2013
Arts
El circ podriem dir que és la disciplina del joc estètic. Un espectacle que posa a prova tot allò que podem fer els humans, tant des de la vessant més física com també des de la mental. Contorsionisme, equilibrisme, fer riure i, fins i tot en alguns casos, posar a prova la nostra por reptant-nos amb diferents espècies animals. El circ és, per tant, un art òptim per conéixer les nostres potencialitats, com expressa el director de l’Escola de Teatre i Circ d’Amposta (L’EtcA), Jordi Princep, que emprèn el repte de fer funcionar una escola de circ a les Terres de l'Ebre. Aquest centre, que neix de la mà de la Societat Musical La Unió Filharmònica d’Amposta, estarà format per professionals del món del teatre, la educació i el circ. Aquesta setmana han començat la formació regular en teatre i tècniques de circ, ofertant cursos per a joves i adults, amb més d’una trentena d’alumnes; o setanta, si sumes els alumnes dels centres que col·laboren amb ells.
 
- Com pot ajudar el circ a aprendre les coses que són importants a la vida?
El circ i les arts escèniques en general exploren una cosa inherent en les persones: el joc. El joc sempre ha estat una bona eina per descobrir les nostres potencialitats. Ser creatiu no és solament cosa d'artistes.
 
- El joc (o la creativitat) tenen un abast molt més ampli...
Sí, per exemple en la nostra vida personal o familiar, ens pot ajudar a resoldre conflictes. La creativitat ens ajuda a trobar solucions noves, buscar recursos o treballar en equip. Però el circ també és un disciplina amb unes regles establertes... Sí, diriem que el circ ens ofereix una pedagodia, un procés d'aprenentage. Però ¡atenció! Aquest aprenentatge sempre està inacabat.
 
- Què vols dir?
Que l'aprenentatge no és només un objectiu, és un procés. Com si fos un diàleg constant entre el fracàs i el virtuosisme, entre l’error i l’èxit, entre la tristesa i l’alegria, i això, no és també una manifestació de la vida?
 
- Sí...
El circ ens apropa tant a la fragilitat com a la grandesa de l’ésser humà.
 
- Creus que l'educació formal hauria de comptar amb classes d'art dramàtic o de circ?
En molts països europeus, ja fa temps que tenen incorporades les arts escèniques al currículum escolar. A més, s'utilitza com assignatura transversal en la que es treballen la resta de matèries com la capacitat i la bona gestió de la comunicació, la producció literària, el coneixement d’un mateix i dels altres,... però fins i tot el coneixement del medi, el càlcul matemàtic o la història tenen cabuda en una classe de teatre!
 
- Molt diferent al nostre model...
Aquí és només una activitat extraescolar. Però jo penso que aquest model ha caducat, i segur que d’aquí uns anys el panorama aquí ja serà diferent. Estem veient com d’un temps cap aquí s’ha llençat un batxillerat escènic o fins i tot un cicle de tècniques circenses.
 
- També voleu que el circ i l'art serveixincom a forma d'intervenció social. En quin sentit?
No ens ho inventem, hi ha moltes experiències al llarg d’aquests últims 30 anys a Europa, i a moltes parts del món que així ho evidencien. L’art no només és un camí d’expressió, sinó també de socialització. La pedagogia teatral possibilita, a través del joc dramàtic i la consciència corporal, que l'alumne desenvolupi valors personals que fan referència a les relacions socials. Un dels àmbits és el de les persones amb discapacitat o diversitat funcional; o també els col·lectius amb “risc d’exclusió” o fins i tot els joves en atur que vulguin retrobar-se a ells mateixos.
 
- Quins són els vostres referents d'artistes de circ?
El circ està renaixent amb força. A Catalunya tenim diferents exemples amb festivals i fires, companyies i grups, escoles, i com no, un festival internacional que porta el nom d’una família de clowns catalans de talla universal com van ser els Rivel. Podríem parlar de Tortell Poltrona, Leandre, Pepa Plana, Loco Brusca, Jango Edwards, David Larible...
 
- Quin és el propòsit de l'EtcA de cara al futur?
Volem anar assentant el nostre projecte de formació en arts escèniques al territori concretant i ampliant les tres vessants que el conformen: l’artística, l’educativa i la d’intervenció social.
 
--
Més informació: 
 
    

  • imatge de control 1per1
A

També et pot interessar