Excursió amb vistes de moixó

De la Sénia a Fredes, Salt de Robert i el Portell de l'Infern
Surtdecasa Ebre
01/04/2011

Tant a l’hivern com a l’estiu, tant a la primavera com a la tardor, els camins del massís dels Ports amaguen tresors que canvien d’aspecte segons l’estació de l’any. La sortida d’avui segueix molta estona els barrancs, garantia d’aigua a la tardor i primavera i gel a l’hivern, i penya-segats on les vistes són pròpies del somni d’un moixó. Aquesta ruta dura unes 5 o 6 hores, depenent del temps de descans i de la durada de les parades obligades per contemplar el paisatge que ens trobarem.

Començarem per deixar el cotxe prop de La Tenalla, creuant el petit pont de baranes grogues que creua el barranc. Per arribar-hi tan sols hem de seguir el camí que surt a la nostra dreta just acabant de creuar el pantà d’Ulldecona (el mateix per on començarem el camí del Bosc del Faig). En aquest punt el barranc es bifurca, nosaltres seguirem el ramal esquerre, que ens durà al Salt de Robert, un salt d’aigua que es congela a l’hivern i es transforma en cascada a la primavera. Podem trobar refugi darrera el salt, situant-nos entre la paret de roca i l’aigua que cau.

A continuació seguim la sendera fins a Fredes, amb seguretat el tram més dur de l’etapa. Trobarem una cruïlla, senyalitzada des de fa molt temps per la mateixa senyal indicadora, on podem anar cap a Fredes (a 5 minuts) o de tornada cap a la Sénia. Ja que hem arribat aquí, val la pena arrimar-nos a visitar Fredes i fer un glopet d’aigua ben fresqueta. Després cap a la Sénia, aquesta vegada vorejant penya-segats, i gaudint de la vista als nostres peus d’un bosc que no s’acaba. Arribarem al Portell de l’Infern, i tornarem a parar, n’estic segur.

Per tornar a La Tenalla, farem mitja volta fins trobar una sendera a mà dreta que baixa i baixa i baixa... encara que si volem fer la ruta més llarga podem seguir per la sendera que ens ha dut al Portell de l’Infern, que ens portarà fins al pantà d’Ulldecona.

En resum, sortida completa, camins ben marcats, amb fites i marques pintades, refugis naturals i artificials aprofitant les roques del terreny, apropiada per a qui surt a caminar amb gossos, que no patiran en cap moment.