Landscape Lo Pati

Foto: 

Roser Royo
Els alumnes treballant en el muntatge de l'exposició

El paisatge com a protagonista d'un intercanvi

Lo Pati mostra la simbiosi entre educació, art i paisatge en una exposició amb estudiants de secundària d’Amposta, Split i Sicília
Surtdecasa Ebre
,
14/05/2018
Arts
'One land, on thousand landscapes' - en català 'Un territori, mil paisatges'-  pretén indagar i reinterpretar el paisatge que ens envolta a través de la  creació comunitària i l’intercanvi cultural. La proposta parteix de la base que d’un espai geogràfic definit i concret poden sorgir tants paisatges com mirades s’hi projecten. Tot depèn dels relats que hi teixim i de la intersecció de múltiples vectors (econòmics, polítics, socials i culturals). El propòsit ha estat cartografiar aquests paisatges superposats al territori de cadascun dels centres educatius per articular una descripció de l’entorn que s’habita. “És un tema molt transversal que a nivell didàctic ha permès treballar-lo dins de pràcticament totes les matèries, des de les ciències socials i naturals fins a les matemàtiques”, apunta Alfred Porres, director de l'Aula a Lo Pati, que ja fa anys que explora aquesta interessant simbiosi entre art i pedagogia.

Aquesta mostra és la culminació d’un projecte d’abast internacional que s’emmarca en el programa de la Comissió Europea per a l’educació, la formació, la joventut i l’esport, Erasmus+ en la qual durant dos cursos acadèmics hi han intervingut uns 400 estudiants de secundària de l’Institut de Tecnificació d’Amposta, de l’Instituto Comprensivo Filippo Traina de  Vittoria (Sicília) i del III Gimnazija Split d’Split (Croàcia), així com també el professorat d’aquests tres centres educatius. De fet, en el muntatge d’aquesta mostra a Lo Pati hi han intervingut 40 estudiants de l’Institut de Tecnificació, 10 estudiants de l’institut italià i 10 més del croat. La mostra, que es podrà veure fins al 27 de maig, té quatre àmbits diferents:

1. Batscape initiative 
Un dels objectius del projecte ha estat transformar el paisatge i ho han fet a través dels ratpenats, uns petits mamífers voladors i en retrocés poblacional. La intervenció en l’espai ha consistit en la instal·lació de caixes niu per a ratpenats en diferents punts. En el cas d’Amposta, a la vora del canal. A l’exposició es podran veure algunes d’aquestes caixes, reproduccions de diferents espècies de ratpenats com el més petit del món, i també una ala articulada a escala humana de ratpenat, entre altres elements. 

  • imatge de control 1per1

2. 1 m2 of landscape
Són nou peces d’un metre quadrat cadascuna, tres per territori, dins de les quals hi ha un material que representa parcialment el paisatge natural d’aquell territori. Així en el cas del delta de l’Ebre s’han buscat tres materials que reflecteixin els canvis del delta al llarg de l’any: terrosos de terra de l’arrossar, aigua i pallús d’arròs. En el cas d’Split, pedres de platja, ginesta i sal. I en el cas de Vittoria, olivera, palla i marge de pedra.

3. Overlapping landscapes
És el leimotiv del projecte. Comprendre que, a partir de les diferents mirades d’un mateix territori, es poden projectar molts paisatges. Dins de cada territori s’ha fet el mateix exercici de buscar quins són els llocs referents d’aquell territori a nivell institucional (ajuntaments, museus,...), comercial (empreses, webs turístiques...) o marginals (xarxes socials, entitats...). Això s’ha plasmat a través de tres mapes marcats amb icones de localització de diferents colors. Després, s’ha fet una cerca a Google del nom de cada ciutat i s’han referenciat les 100 primeres entrades. Un núvol de paraules recull el resultat d’aquesta cerca. La mida dels mots és proporcional al número de vegades que un lloc apareix a la cerca.

4. Dialoguing landscapes
Aquí es tracta de posar en diàleg els paisatges possibles dels territoris dels tres centres participants. Per dur a terme l’activitat es va proposar a cada centre que aportés cinc imatges del seu territori i les descrigués en un text, la resta de centres havien de buscar cinc imatges que es poguessin associar al text rebut.  El resultat són 15 panells cadascun del quals recull una descripció i tres imatges, una de cada territori sense saber ben bé quina de totes les imatges va originar el text i quines en van ser conseqüència.

Més informació: 

A

També et pot interessar