Jump to navigation
"L'església estava degradada i no s'havia restaurat des de la seva construcció als anys seixanta" assegura l'artista, que va ser seleccionat entre altres propostes de reinterpretació de l'espai. "Van fer una selecció de tres artistes i entre els tres, van seleccionar la meva proposta" explica poc després de la inauguració que va comptar amb les felicitacions tant del mossèn del poble com del Bisbat, satisfets amb el resultat final.
A l'esquerra, l'esgésia abans de la intervenció | A la dreta, Berni Puig en ple procés creatiu L'obra de Puig, 'Omnipresent', és una reinterpretació pictòrica del mapa de Penelles i el territori que l'envolta que ocupa tots els murs interiors de l'església parroquial. Des d'una visió zenital, l'artista ha volgut homenatjar el territori agrícola, els i les treballadores i cultivadores de la terra i la seva història. Així, cada paret de l'església intervinguda correspon a un fragment diferent del mapa, on es poden identificar els límits dels diferents camps de conreu, el canal i les petites edificacions que es troben al territori. "Vaig agafar una captura del satèl·lit del Google Maps" relata i, a poc a poc, vaig adonar-me'n que "el mapa mostrava totalment l'estil de vida de la gent del poble".
Un mapa de la terra que representa la visió de DéuEn total, utilitza vuit colors per pintar aquestes geometries. "Per exemple, a l'absis hi trobem el poble; a la pica baptismal hi ha el Canal d'Urgell" continua. "De fet, cada ciutadà de Penelles pot identificar el seu terreny" relata. L'obra resultant és un mosaic de colors únic i original que explica com els i les habitants i veïnes de Penelles han intervingut a la zona al llarg dels anys. "Jo el que vull representar són les coses tal com són. Sempre vull que l'essència genuïna del lloc estigui representada. Agafar un mapa on les geometries les han construït els pagesos de la zona fa que ells siguin els dissenyadors de la intervenció, i per això ells passen a ser part del projecte, del procés creatiu" argumenta. Ara bé, el fet de no comptar amb una pintura d'imatgeria religiosa va aixecar, al principi, alguns recels. "De fet, la visió aèrea del satèl.lit per mi té una doble lectura: una cosa és el disseny terrenal de les parcel·les i l'altra la fe cristiana. Mirat des de dalt sembla la visió de Déu" relata Puig, explicant que aquesta va ser la interpretació que va presentar als representants eclesiàstics.
El projecte, coordinat per l'Ajuntament i el Gargar Festival, s'ha finançat amb una subvenció pública destinada a la rehabilitació de l'església i amb aportacions econòmiques dels i les habitants del poble. "És un projecte molt pioner, no ho hem sabut concretar massa, però creiem que hi ha poques esglésies pintades sense una imatgeria cristiana" assegura Puig. "S'ha d'anar donant oportunitats perquè espais tan significatius com les esglésies, que en moltes ocasions són l'edifici més preciós d'un poble, obrin més que per celebrar defuncions i casaments" assegura l'artista que forma part de l'equip del Centre Cultural i Artístic Konvent de Cal Rosal (Berguedà), un espai creatiu que dóna vida al patrimoni industrial en desús i acull artistes i projectes de tot el món.
Aquests dies se celebra el Gargar Festival de Murals i d'Art Rural, una iniciativa que vol difondre la cultura artística al món rural, fent de Penelles un referent, dinamitzant el poble i potenciant el turisme. El festival va néixer de la necessitat i la voluntat d'atorgar un valor afegit diferencial al poble de Penelles, impulsant i visibilitzant l'street art i altres formes d'intervenció artística en l'espai públic rural.
Instagram Berni Puig Web Gargar Web Konvent