Jump to navigation
1. Descobrim com els objectes del nostre dia a dia ens parlen de la històriaAssociem el disseny a objectes que són presents en el nostre dia a dia, però també a uns objectes que tenen alguna cosa d'especial. Són uns objectes comuns als quals el disseny dona un nou sentit gràcies als serveis que ens presten, a la novetat del seu aspecte, a les innovacions que incorporen, a allò que comuniquen o a les emocions que ens desperten. Uns objectes comuns que mereixen aquest adjectiu també per altres motius: perquè formen part de la cultura popular, representen a la societat i esdevenen fragments de la memòria col·lectiva. I encara més, són igualment comuns perquè alguns són béns compartits i altres perquè tenen una vocació social. El disseny canalitza valors col·lectius, patrimonials, d’identitats i ciutadanies múltiples que ens permeten reconèixer-nos o reconèixer els altres en la dimensió simbòlica dels objectes. Veuràs que l'exposició també evidencia com el disseny dialoga amb els grans temes de la contemporaneïtat, com la producció seriada, el disseny industrial, la cultura de l'oci o la cultura pop. Preparada per començar a relacionar aspectes històrics a partir dels objectes?
Ràdio 760 múltiple. Equip tècnic Lavis Labelson, 1960. MADB 136356 | Foto: Estudio Rafael Vargas 2. Espais de l'itinerari de l'exposicióL'exposició arrenca traçant un itinerari des dels anys trenta del s.XX, amb disseny fet en alguns casos des de l'exili, fins l’any 2000 tot destacant la importància del moviment social i cultural del disseny a Barcelona, Catalunya i Espanya. En tot aquest recorregut es posa especial émfasi en la societat de consum que es desenvolupa entre els anys seixanta i setanta. És un capítol dedicat al paper del disseny en el cicle de la modernització industrial espanyola. Quan s’acosten els 70, entrarà en crisi el Moviment Modern internacional en el qual la societat de consum serà qüestionada generacionalment i des del mateix moviment del disseny. L’etapa 2000-2020, es presenta com un ventall de temes i reptes que cerquen respostes de disseny innovadores. Es mostrarà com el disseny acompanya els problemes i aspiracions socials i culturals del nostre temps i de quina manera els objectes també participen en els debats que ens ocupen.
3. Les extencions de l'exposicióCom a tota bona proposta, hi haurà tentacles que connectaran l'exposició amb altres manifestacions culturals. Hi haurà un espai central per incorporar microexposicions que permetran tractar d’una forma monogràfica temes relacionats amb la col·lecció y amb l’actualitat del disseny. L’exposició s’estendrà fora de la sala, convidant al visitant a obrir la mirada i descobrir diferents aspectes i testimonis del disseny tant de l’entorn proper del Museu com de la ciutat de Barcelona. També cal esmentar que dins del cicle 'Per amor a les arts', els propers 14 i 15 de desembre, la Filmoteca exhibirà 'La invenció dels objectes', una sessió de curtmetratges de Danielle Schirman, en la que col·labora el Museu del Disseny i el FAD. Es tracta de tres curtmetratges ('Le Bookworm', 'La Valentine' i 'Le Concorde') que constitueixen una temptativa inèdita per demostrar que l’ús dels objectes engendra una estètica, i que l’atenció a l’aparença de les eines quotidianes contribueix a l’art de viure. A més, des del punt de vista virtual, el Museu del Disseny ha habilitat a la seva pàgina web una aplicació que permet al visitant explorar els elements més destacables del mobiliari urbà dels espais més propers de l’equipament com son els jardins d’Elisava; la plaça de Josep Antoni Coderch; la plaça de Santiago Pey i la plaça de les Glòries Catalanes.
Llum de taula 'Bolsa' de Víctor Juan Arrufat. 1996. MDB 2.512 | Foto: Estudio Rafael Vargas4. El vincle entre el disseny i BarcelonaUn altre dels eixos de la nova exposició és el vincle entre el disseny i Barcelona. La mostra posa de relleu la importància que ha tingut aquesta disciplina a la ciutat des del segle XX fins als nostres dies, parla del seu pes cultural i del paper que juga en la mateixa identitat urbana, contribuint a reforçar i enriquir aquesta identificació. Així, el públic local trobarà en la mostra una experiència d’autoreconeixement, mentre que l’estranger podrà reconèixer el disseny com a característic de la ciutat i el país. D’aquesta manera, el Museu del Disseny es consolida com a referent internacional del disseny fet a Barcelona, Catalunya i l’estat espanyol.
Web Museu del Disseny de Barcelona