Marta Rius
,
24/09/2018
Activa't

Docs for action: 'No tenim un pla(neta) B'

Consum, medi ambient i activisme en un cicle de documentals i debats organitzats per la Cooperativa de consum La Vinagreta
Pau, Laura i Laia de La Vinagreta

Foto: 

Marta Rius
Pau, Laura i Laia, membres de La Vinagreta
La contaminació oceànica, la lluita dels pobles indígenes per la cura de la seva terra i la revolució d’un supermercat cooperatiu nord-americà seran les propostes que portarà la tercera edició del Docs For Action.
L’entrada es podrà pagar també amb turutes, la moneda social local.

Organitzat per la Cooperativa de Consum vilanovina La Vinagreta, el cicle de documentals de consum, medi ambient i activisme Docs for action aterrarà novament aquesta tardor al Teatre Principal de la capital del Garraf. Es faran tres projeccions i debats el 28 de setembre, el 12 d'octubre i el 16 de novembre, totes a 2/4 de nou del vespre. L’edició anterior va comptar amb més de 250 espectadors i espectadores. En parlem amb la Laia Sanahuja, la Laura Ochoa i el Pau Martí, membres organitzadors del cicle.

- Quin és el propòsit del Docs for Action?
Laia Sanahuja:
Sacsejar. Qüestionar des d’una perspectiva crítica. Repensar el món i difondre una nova cultura de consum. El lema d’enguany és “No tenim un pla(neta) B”. Ja no hi ha temps per un pla B. De planeta, només en tenim un. A través dels documentals, sensibilitzem sobre el canvi climàtic i les seves causes; debatem l’impacte ambiental, social que té el nostre model de consum, i visualitzem alternatives que ens ajudin a imaginar un futur més sostenible.
Pau Martí: Com a cooperativa de consum que som La Vinagreta, volem veure el consum com a eina transformadora.

- Per quin model de consum aposteu a La Vinagreta?
Laura Ochoa:
Intentem que el model de consum sigui responsable, és a dir, que prenguem consciència de les seves conseqüències. No genera el mateix impacte ecològic el consum que ve a través d’un camió procedent a 2.000 km d’on vivim que el que ve d’un pagès, que cultiva a la vora. Amb aquesta visió no només ens fem responsables no només de la qualitat dels productes que consumim, sinó també de la quantitat. Vivim en una societat basada en el consum i no ens preguntem quin tipus de consum escollim. Amb aquests documentals intentem sensibilitzar-nos totes plegades dels hàbits de consum predominants. Consumir productes que no fan malbé la terra, que cuiden a les persones que els produeixen i que, al capdavall, cuiden de l’entorn, és el nostre objectiu.

- La gestió cooperativa de consum és, per se, un mètode transformador...
Laura Ochoa:
entre totes i tots, la comunitat de La Vinagreta decideix què ens sembla ètic i responsable. L’assemblea decideix en què vol i en què no vol contribuir.

- Inaugureu el DFA2018 amb la projecció de 'A plastic ocean', el 28 de setembre. Com vinculeu el documental amb el caramel sostenible?
Laura Ochoa: 'A plastic ocean' (Craig Leeson, 2006) tracta sobre l’impacte al mar dels nostres hàbits de consum, en concret, el plàstic que hi aboquem. Animals marins, residents de certes illes on va a parar tota la porqueria per corrents marines… Pensem que tot allò que llencem desapareix, i no. És el què passa amb les 140 tones de caramels que llancem anualment per les comparses de Vilanova.
Pau Martí: Estem treballant amb l’Ajuntament per afavorir la compra de caramels sostenibles per la comparsa 2019. Junt a la Federació d’Associacions pel Carnaval de Vilanova i la Geltrú (FAC), treballem per l’augment del volum de vendes del caramel oficial sostenible, amb un embolcall que es degrada més fàcilment, minimitzant o anul·lant l’increment de cost que suposaria pel consumidor final.

- I la segona proposta audiovisual, 'When two worlds collide', què denuncia?
Pau Martí:
aborda com les grans multinacionals, per satisfer als seus consumidors, són capaces de destruir el medi natural sense cap escrúpol, ni per l’entorn ni per la gent. Govern i indígenes s’enfronten: els primers, per explotar els recursos, i els segons per salvar la seva terra.
Laura Ochoa: aquest documental el programem expressament el 12 d’octubre per denunciar que encara no s’ha acabat la colonització. Encara robem els recursos d’altres països i els fem servir pel nostre benefici, mentre destruïm hàbitats, cases i vides de persones.

- I per últim, tracteu l’alimentació amb 'Food coop'.
Laia Sanahuja:
A 'Food coop' s’hi mostra l’experiència d’un mercat cooperatiu al barri de Brooklyn, Nova York, amb 16.000 socis i sòcies. Aquesta peça és amb la que més ens identifiquem, des de La Vinagreta, perquè podria ser un salt d’escala en un grup de consum com el nostre, que ara compta amb 40 famílies.

- Amb quines altres iniciatives sensibilitza La Vinagreta sobre alternatives de consum?
Laia Sanahuja:
el 28 d’octubre, a la plaça de les Neus i per tercer any, celebrarem el dinar de profit. Un dinar gratuït i reivindicatiu que consciencia sobre el malbaratament alimentari. La cooperativa recull aliments de les parades del Mercat del Centre que ja no vendran. Nosaltres els recuperem i cuinem per a la ciutadania.
Laura Ochoa: Hi farem tallers; s’hi podran adoptar “verdures lletges”, que també mereixen ser cuinades i tothom està convidat a col·laborar en la preparació del dinar.
Pau Martí: D’altra banda, també estem impulsant el Banc d’energia a Vilanova, un projecte que lluita contra la pobresa energètica. S’ha escollit La Vinagreta com a grup pioner per impulsar el projecte al Penedès. Assessorarem les famílies perquè redueixin el consum energètic a la llar, des de petits gestos, com canviar a bombetes de LED, a revisar si la tarifa elèctrica i de gas que tenen contractes són les més adequades pel consum que fan, per evitar abusos. L’estalvi generat, voluntàriament es podrà ingressar al Banc d’energia, que ajudarà a famílies en situació de pobresa energètica.

Enguany, La Vinagreta incorpora la moneda social de Vilanova i la Geltrú i l’entrada al Docs for action es podrà pagar també amb turutes gràcies a la col·laboració amb l’associació Ecol3VNG. Cada sessió de documental té un preu de 5€ o 3€ + 2 turutes. Els i les sòcies del Cineclub Sala 1 tenen l’entrada a 4€.

Més informació: 

Programació Docs for Action 2018

Divendres 28 setembre, 20.30h
Teatre Principal
Presentació del caramel sostenible + Projecció de 'A plastic ocean' + Debat
Sinopsi: Radiografia de la contaminació oceànica i del comportament humà, que ens mostra els efectes devastadors del plàstic i les greus conseqüències ambientals de l’ús abusiu i irresponsable que fem d’aquest material.

Divendres 12 octubre, 20.30h 
Teatre Principal
Projecció de 'When two worlds collide' + Debat 
Sinopsi: Una història sobre l’explotació dels recursos naturals i la lluita dels pobles indígenes per evitar la destrucció d’un patrimoni en perill d’extinció: la terra. Enfrontaments entre govern i indígenes testimonien aquesta tensió brutal.

Divendres 16 novembre, 20.30h
Teatre Principal
Projecció de 'Food coop' + debat 
Sinopsi: Food coop és la revolució dels supermercats cooperatius! Coneix la història i el funcionament quotidià d’un supermercat cooperatiu del barri de Brooklyn que, des de 1973, compta amb més de 16.000 persones sòcies.

També et pot interessar