Jump to navigation
Del 20 de novembre al 17 de gener
Del 16 al 18 de gener
Del 28 de novembre al 21 de gener de 2025
Del 10 al 26 de gener
Dijous 30 de gener, 19h
Mes de gener
Del 13 al 31 de gener
Del 25 d'octubre al 31 de gener (2025)
Presentació del llibre La Masia d’en Cabanyes. Arquitectura i col·leccions singulars. Tot seguit, Visita temàtica “El llegat artístic d’Alexandre de Cabanyes a Vilanova i la Geltrú”, a càrrec de Mireia Rosich.
El llibre “La Masia d’en Cabanyes. Arquitectura i col·leccions singulars” recull les aportacions que van fer en el seu dia diferents investigadors. Concretament, s’hi podrà llegir “El Romanticisme a la Masia d’en Cabanyes i altres consideracions” de Francesc Fontbona, “El paisatgisme Romàntic de Joaquim de Cabanyes” d’Estel Adell, “Redescobrim les col·leccions de la Masia d’en Cabanyes. Noves aportacions a la documentació” de Blanca Giribet, “Orígens i originalitat dels mobles de la Masia d’en Cabanyes” de Carmen Lara i “L’esfera armil·lar d’en Manuel de Cabanyes”, de Carles Schnabel.
En la publicació hi queda palès de nou que l'art, la cultura i el col·leccionisme estan estretament lligats a la família Cabanyes. Així mateix, s’hi posa de relleu que la Masia d'en Cabanyes pot ser mostrada com la memòria i la història de la vida privada d'una família, que va iniciar-se quan Llorenç de Cabanyes va decidir construir la seva casa d’estiueig a les afores de Vilanova i la Geltrú l’any 1798. Un episodi de l’esdevenir d’aquesta família atrapat en el temps. No obstant, a més de memòria privada és evident que s’hi expressa memòria col·lectiva i que la singularitat n’és protagonista. Singular és l’edifici neoclàssic, proper al model de vil·la pal·ladiana que hem d’imaginar envoltat de vinyes en el moment de la seva construcció, ja que els Cabanyes van ser emprenedors en el negoci del vi i l’aiguardent. Singular és que la Masia hagi acollit generacions de Cabanyes emprenedors, viatgers, col·leccionistes, poetes i pintors, que permeten explicar el moviment cultural que fou el Romanticisme als inicis del segle XIX i mostrar-ho a través del que fou casa seva durant 200 anys.
La primera de les visites, a càrrec de Mireia Rosich, llicenciada en història de l’art i directora del Museu Victor Balaguer, s’apropa a Alexandre de Cabanyes, darrer membre de la família que visqué a la Masia on hi tenia l’estudi. Alexandre de Cabanyes es definia a sí mateix com "el darrer modernista". Efectivament, va viure molts anys, va anar presenciant l'evolució de molts moviments artístics, però es va mantenir sempre fidel al seu estil. En la saga familiar dels Cabanyes ja hi havia pintors, la casa era plena d'art. Va viatjar, va formar-se, va conviure amb artistes de diferents cercles i procedències, però, tant en tema com en execució, no va apartar-se mai del seu camí. A través d’aquesta visita temàtica es vol revisar la seva dilatada trajectòria, amb el context que l'envoltava, fent un joc de miralls.