Foto:

Goretti Martínez
El castell de Mediona

Quatre rutes per a cames fortes

Us proposem quatre recorreguts pel Penedès d’uns 20 quilòmetres de distància perquè gaudiu del paisatge mentre us poseu ben forts
Goretti Martínez
14/11/2016
Tenim ganes de sortir de casa per gaudir del paisatge del Penedès encara que comenci a fer fred. Fins ara us hem proposat rutes majoritàriament curtes però, si voleu provar amb distàncies més llargues o ja hi esteu avesats, recollim aquí quatre rutes molt interessants d’uns 20 quilòmetres aproximadament cadascuna. Veureu el Penedès i els seus parcs naturals en tot el seu esplendor i en totes les seves vessants i us posareu ben forts.

De Vilafranca del Penedès a Vilanova i la Geltrú
La ruta passa de l'Alt Penedès al Garraf a través de la serra de la Cogullada. De pujada, visita el conjunt històric del castell d'Olèrdola i, de baixada, les fondalades del Garraf. La ruta surt de Vilafranca pel barri del Molí d’en Rovira en direcció a Sant Miquel d’Olèrdola. D’allà enfila cap al conjunt monumental i els seus entorns, on podeu aprofitar per veure com ha quedat el Pla dels Albats i l’església de Santa Maria després de les darreres excavacions. D’allà marxem en direcció a la Urbanització Daltmar per anar a buscar el Puig de l’Àliga, un indret amb unes vistes privilegiades sobre el Penedès i el Garraf, però també, a l’altra banda, sobre la muntanya de Montserrat i tota la plana. D’allà anem cap al fondo de Can Deus i ens dirigim cap a les muntanyes del terme municipal de Vilanova i la Geltrú, concretament cap al Mas de l’Artís. Més tard, passarem per la barraca de pedra seca del Torrent de la Pastera i l’aqüeducte del canal que duu aigua de reg de l'embassament del Foix, ja ben a prop del nucli de Vilanova i la Geltrú.
A peu o en bicicleta
Mitja-Alta

Longitud: 22.4 km

Temps aproximat: 5 h 25 min.

Vista del Garraf des del Puig de l'`Aliga | FOTO: GM

De Sant Pere de Ribes a Olivella
Itinerari pel límit del Parc Natural del Garraf per descobrir un paisatge d'avencs, rasclers, margallons, barraques de vinya i murs de pedra seca. A més, és circular, que sempre facilita les coses. Comencem i acabem a Sant Pere de Ribes, un poble meravellós, amb una vida cultural inacabable i uns vermuts de diumenge per emmarcar. Podem iniciar el recorregut prop del Pont de la Palanca i seguir el curs de la riera de Ribes, fins que la deixem de banda per anar en direcció al Coll de Glaieta. D’allà ja hem d’anar a buscar Olivella, aquest cop seguint el curs de la riera de Begues i, en bona part del recorregut, vora la carretera BV-2111. Passarem pels forns de calç del Monàs i de Can Suriol i seguirem fins agafar el camí d’Olivella, indicat amb un GR. Un cop arribats a Olivella, podem anar a veure el centre i, després, agafar el carrer Josep Almirall i Martí per tornar a Sant Pere de Ribes. Passarem pel fondo del Rourell i el fondo de Querol i arribarem a Ribes pel carrer del Margalló.
A peu
Mitja
Longitud: 22.2 km
Temps aproximat: 5 h 45 min

La plaça Marcer, a Sant Pere de Ribes | FOTO: GM

De Sant Pere Molanta a Castellet
Passejar pel Camí del Monestrell (PR C-148) és una bona manera de conèixer l'Alt Penedès. Discorre entre Sant Sadurní d'Anoia i Castellet travessant vinyes, boscos, serres, fondos i àrees intensament urbanitzades amb una arrelada vocació d'elaboradors de vi i cava. Com que fa 43,5 km, per tal de facilitar-ne el recorregut a peu, s'ha dividit l'itinerari en dues etapes. La segona va de Sant Pere Molanta a Castellet. Podem sortir des de l’església de Sant Pere Molanta i agafar el camí Rossend Montané. Passarem per l’església del Sant Sepulcre i anirem una estona al costat de la riera de Canyelles. Llavors passarem per dues rotondes que travessen la C-15 i ens arribarem a Sant Miquel d’Olèrdola. Des d’allà hem d’anar en direcció a Santa Margarida i els Monjos i passar per Santa Llúcia de Castellví i l’ermita de Penyafel fins arribar al torrent de Mata-rectors. Aviat serem al nucli de Santa Margarida i els Monjos: ens dirigirem en dirección a La Ràpita i després cap a Les Masuques. D’allà ja hem de seguir les indicacions cap a Castellet, para a agafar aire a l’església de Sant Esteve de Castellet i arribar-nos fins al Pantà de Foix.
A peu o en bicicleta
Mitja
Longitud: 22.7 km
Temps aproximat: 5 h 30 min

Castellet i la Gornal | FOTO: Cedida

De Sant Joan a Sant Quintí de Mediona
Recorregut per la vall de la riera de Mediona, entre Sant Joan i Sant Quintí de Mediona, per gaudir del paisatge del congost i de ribera, de les formacions rocoses, i d'un ric patrimoni arquitectònic. Aquesta zona és molt maca i l’excursió és una mica més curta per si la voleu fer tranquil·lament en família. La podeu fer en unes quatre hores. Si sortiu de Sant Quintí de Mediona, podeu aprofitar per veure Les Deus. Recordeu que les grutes s’han reobert aquest estiu i que s’hi poden fer visites concertades. D’allà podeu seguir el torrent del Duc, passar per l’església de Santa Anna i anar a buscar el castell de Mediona. Un cop allà, tot resseguint el curs de la riera de Mediona o el camí de Can Verdaguer, arribeu a Sant Joan de Mediona.
A peu
Baixa
Longitud: 14.7 km
Temps aproximat: 3 h 40 min

Església al Castell de Mediona | FOTO: GM

Ep! I no oblideu que, si no en teniu prou, podeu experimentar el Penedès de dalt a baix i de l'interior a la costa amb el Penedès 360º, una iniciativa d'enoturismePENEDÈS que us explicàvem en aquest article.

Més informació:

Podeu trobar aquestes rutes i altres pel Penedès a Barcelona és molt més