Rutes pel Penedès: Sant Esteve de les Masuques i castell de Castellet

Una excursió seguint el riu Foix
Surtdecasa Penedès
06/05/2013

Des de Surtdecasa Penedès us anirem proposant diferents rutes per la zona. Després de mostrar-vos-en una pels voltants d'Albinyana, ara us presentem una ruta que té el riu Foix com a referència i que ens permetrà veure el castell de Castellet o l'ermita de Sant Esteve de les Masuques, entre d'altres indrets. El Foix és un dels rius més importants del Penedès, juntament amb l'Anoia i el riu de Bitlles, dos afluents del Llobregat. Per l'itinerari que us proposem, el riu transcorre amb molta quietud, amb un rerefons de bosc de ribera:

1-) Castellet i la Gornal: La ruta surt des de Castellet. Es pot deixar el cotxe a l'aparcament que hi ha situat a la carretera de l'Arboç, molt a prop de la cruïlla amb la carretera de Torrelletes. I és que s'ha d'anar direcció Torrelletes i, a uns 50 metres, s'ha d'entrar en un camí agrícola asfaltat. Al cap de pocs minuts apareixerà el riu Foix, que s'haurà de creuar per un petit pont que no té baranes.

A mà esquerra es troba la confluència entre el riu i la riera de Marmellar. En aquest punt, s'ha de continuar per un camí de grava que hi ha a la dreta. El camí ressegueix el riu sense cap pèrdua i, fins i tot, el creua en un parell d'ocasions. El camí arribarà a unes vinyes que queden una mica allunyades del curs de l'aigua, però el riu torna a aparèixer abans de creuar una pineda.

El camí arriba a una bifurcació que es troba prop d'un gual. La ruta segueix per l'esquerra per un camí asfaltat que porta fins a la Marsena, un altiplà sembrat de vinyes. S'hi arriba fent una petita pujada fins a una fita. En aquest punt, s’ha de trencar a la dreta i caminar fins a Can Conillera, una masia situada a la dreta del camí.

2-) Sant Esteve de les Masuques: El camí asfaltat arriba a Sant Esteve de les Masuques, on hi ha una ermita del segle IX. Abans, però, s'ha de travessar a gual la riera d'Estalella al costat del vell pont que ja no presta servei. Els historiadors no es posen d'acord sobre el seu origen. N'hi ha que diuen que el pont és d'època romana i d’altres situen la seva construcció a l’Edat Mitjana.

Al cap de pocs minuts de passar per l'ermita, es veuen les primeres cases del poble. De fet, el camí asfaltat finalitza a la carretera, on s'ha de girar a la dreta per caminar 500 metres en direcció a Castellet. No hi ha gaire trànsit, així que la carretera no és gens perillosa.

3-) Cal Raventós: Un cop passada la línia elèctrica, s'ha de creuar la carretera per endinsar-se en un camí asfaltat a la dreta que porta fins a Cal Raventós, un mas senyorívol des d'on hi ha una meravellosa vista de Sant Esteve i el riu. Des d'aquest mas, surt un camí de carro situat entre els xiprers. S'ha de caminar uns 500 metres i es surt per una pista asfaltada. Es gira a la dreta i es troba la Rescolsa, una petita urbanització.

S'ha de creuar la urbanització i seguir pel camí amb marques de GR, que està asfaltat i transita paral·lel al riu Foix. S'ha de fer sencer fins a la carretera de Castellet a Torrelletes i s'ha de tenir cura en un enforcall en forma de creu, on s'ha de prendre l'opció recta.

4-) Carretera de Torrelletes i castell de Castellet: S'ha de creuar la carretera i, seguint les marques de GR, s'arriba fins a la carretera del cementiri de Castellet, on s'ha de girar a la dreta. En totes les bifurcacions que es trobaran, s'ha de seguir les marques de GR fins a la porta de l'església, que està a l'esquena del cementiri. Des d'aquí, s'haurà de baixar per les seves escales fins a un carrer que porta al castell de Castellet.

La data més antiga on s'esmenta el castell és el 997. Hi van viure diverses famílies senyorials i la reialesa. A finals del segle XIX va pertànyer als comptes de Santa Coloma. Durant els anys 20 del segle passat, els seus propietaris el van restaurar de manera fantasiosa, fet que li atorga un aspecte de conte de fades. La construcció, actualment adquirida pel consorci Abertis, es pot visitar concertant una hora.

5-) Tornada a l’aparcament: Des del castell s'ha de baixar pel carrer principal de Castellet i la Gornal. A l'alçada del restaurant Cal Barret, a la dreta hi neix un camí esglaonat que porta a l'aparcament on s'ha iniciat la ruta.