Foto: 

Akane Mayo
Guillem Estadella

Guillem Estadella: “Les institucions creuen que fer cultura no és treballar”

L’humorista estrenarà el seu nou espectacle en un tren de rodalies després de prohibir-se els actes culturals
Arnau Martínez
,
01/11/2020
Espectacles
Per veure el darrer monòleg de l’humorista Guillem Estadella (Cunit, 1996) només caldrà comprar un bitllet de tren. Estadella ho tenia tot a punt per estrenar el seu nou espectacle ‘Quin pollastre!’ aquest novembre a la Sala Barts de Barcelona, però les últimes restriccions del Govern de la Generalitat de Catalunya han obligat a suspendre les funcions programades ja que han prohibit totes les activitats culturals. Malgrat tot, el jove cunitenc estrenarà el seu monòleg en un tren de rodalies el dimecres vinent. Una acció per denunciar les incongruències de la normativa per frenar els contagis de la Covid-19 i per reivindicar la cultura com a espai segur i element sanador. Perquè riure és ara més necessari que mai. Des de Surtdecasa, en parlem amb ell.
"No hi ha entrades, que comprin un bitllet de tren a rodalies.gencat.cat"

- Dimecres vinent estrenaràs el nou espectacle en un rodalies.
Serà dimecres 4 de novembre al tren de les 10.13 hores, si rodalies va a l’hora, a l’últim vagó entre Cunit i Barcelona i després la tornada, entre Barcelona i Cunit. 

- Per què has volgut estrenar l’espectacle en un tren de rodalies?
Molts sectors estem patint les incongruències del Govern com les limitacions d’aforament o el tancament de l’activitat, mentre que el transport públic segueix a vessar de gent i no es pot respectar la distància entre persones. De bon matí, al tren vas com anxovetes i amb els retards cronificats de rodalies, s’acumula un munt de gent a les andanes i als vagons. De què collons serveix que ens confinem i que no anem al teatre si després podem anar a treballar cada matí exposant-nos a una situació poc segura?

  • imatge de control 1per1

- Tot i això, el que han tancat són els teatres o les sales de concerts que són espais segurs. 
Aquest monòleg és una manera de reivindicar que la cultura és segura i que ens mereixem respecte institucional. Els polítics només volen la cultura quan hi ha premis i es van a fer la foto. La cultura ha estat maltractada, no d’ara, si no des de fa una pila d’anys. I qui formem part d’aquest sector no només som els actors o artistes, també són els tècnics, els programadors, els acomodadors, els d’attrezzo, etc.

- Plou sobre mullat...
El sector de la cultura és molt precari, però la pandèmia ho ha agreujat. Aquest estiu s’han cancel·lat un munt de “bolos”. Cada vegada que Quim Torra feia una compareixença alertant de la situació, tenia quatre trucades d’espectacles cancel·lats. La comunicació per part del Govern, s’ha gestionat molt malament. Han tingut tres mesos al llarg de l’estiu per gestionar aquest context i no s’ha fet res. No sóc epidemiòleg, la situació és molt complicada, però hi ha sectors que depenen del discurs del Govern i poden quedar-se sense feina. La cultura està a la secció de congelats del supermercat.  

- Justament, cal reivindicar la cultura com un espai segur, però és que a més a més és una feina.
Les institucions creuen que fer cultura no és treballar. Nosaltres no podem teletreballar. Jo puc fer un directe per Instagram, però la gent no paga. La cultura és un art en viu, són emocions, sentiments... Vas al teatre i estàs separat per un o dos seients amb els altres espectadors, no et treus la mascareta, en prenen la temperatura abans d’entrar, tothom queda registrat, els espais es desinfecten entre funció i funció... Hi ha algun altre lloc on se sigui tan meticulós? 

- Parlem de l’espectacle. De què va ‘Quin pollastre!’?
És un espectacle que parla dels pollastres de cada dia, de cagar-la, d’emmerdar-se, d’equivocar-se... Aquest espectacle l’estem preparant des del novembre de l’any passat, no ens imaginàvem aquesta situació, però no hi havia millor moment per fer l’estrena. Hem fet algun canvi per adaptar-nos a l’actualitat perquè el millor subtítol del 2020 seria “Quin pollastre”, precisament. 

- La representació que faràs al tren és la mateixa que tenies prevista per a l’estrena?
L’espectacle complet no el podré fer perquè hem suprimit la part musical. Hi faré el monòleg i també faré participar als viatgers amb unes caixetes on la gent ens podrà explicar els seus pollastres. 

- Hem estat tres mesos confinats i sembla que anem cap a un altre confinament. Riure ara és segurament més important que mai.
Durant el primer confinament, la cultura ens va salvar. Tot el sector es va bolcar per oferir continguts de manera gratuïta a través de les xarxes socials. Vam tenir un paper essencial, el mateix Govern ens ho va dir i no van passar ni quinze dies que ja va tancar els teatres. Hem de trobar la vacuna de la COVID-19, però també hem de conservar la vacuna de l’humor per mantenir l’estabilitat mental. Sobre un escenari et sents poderós, fas un gag i dius “uau, han rigut”. És una sensació única i és el que et fa pujar una vegada i una altra damunt de l’escenari.

- Per acabar, qui vulgui veure el teu espectacle, què ha de fer?
No hi ha entrades, que comprin un bitllet de tren a rodalies.gencat.cat. No crec que fem “sold out”.

- Esperem que el tren tampoc arribi tard.
Si arriba puntual el tren, viurem una cosa molt èpica, estarem davant el fet de l’any sense cap mena de dubte. 

Més informació: 

A

També et pot interessar