Jump to navigation
1. Pau Casals: músic, humanista i home de principisPau Casals (El Vendrell, 1876–San Juan de Puerto Rico, 1973) ha sigut un dels músics més importants del segle XX. Violoncel·lista, director d’orquestra, compositor, humanista i ferm lluitador per la llibertat i la democràcia, el seu llegat el converteix en un dels grans noms de la música i de la defensa de la pau i els drets humans. A través de fotografies i audiovisuals l’exposició repassa la seva trajectòria com a director que va saber traslladar la sensibilitat, creativitat i exigència que tenia en la interpretació als músics de l’orquestra, amb qui generava una gran complicitat i comunicació per arribar a la comprensió completa de l’obra. Pau Casals sempre havia manifestat passió per dirigir. Per a ell, l’únic instrument sense limitacions era l’orquestra. Aquesta part la podrem descobrir al Museu de la Música de Barcelona, amb material exposat com la levita, la batuta, el faristol i la pipa originals de Pau Casals.
Pau Casals dirigint l'assaig de la seva Sardana per a violoncels (1929) | Foto: Josep Maria Segarra i Plana - Arxiu Nacional de Catalunya. 2. La creació de l'Orquestra Pau CasalsLa intenció inicial de Casals no era crear una orquestra nova, sinó transformar les que ja existien en un gran conjunt orquestral d’alt nivell i amb temporada estable. Després de topar amb la negativa de bona part del món musical, polític i empresarial, va decidir crear la seva orquestra i finançar-la amb recursos propis i amb l’ajuda d’un patronat, que en va esdevenir l’organisme rector. En aquest espai, desenvolupat al Museu de la Música de Barcelona, es podran contemplar els documents fundacionals del Patronat, memòries, programes de concerts, estat de comptes i un rebut original de l’aportació econòmica que va fer Pau Casals per a sufragar les despeses de l’orquestra.
Document fundacional de l’Orquestra Pau Casals del 15 de juny de 1920. | Foto: Fons Pau Casals - Arxiu Nacional de Catalunya. 3. La professionalització de la músicaPer tal de formar la seva orquestra, Pau Casals va tenir dos objectius molt clars: el primer era que els músics havien de ser de Catalunya; i el segon que tinguessin uns bons honoraris, ja que un dels objectius del Mestre era dignificar la professió posant els salaris al nivell de les orquestres europees. Alhora els exigia unes normes bàsiques de funcionament, com la puntualitat, l’estudi i l’obligació d’assistir a tots els assajos sense possibilitat d’enviar-hi suplents, una pràctica molt habitual a l’època. La no assistència era penalitzada econòmicament. Com a director, va renunciar als seus honoraris. En aquest àmbit, tractat també al Museu de la Música de Barcelona, podem veure exposats documents interessants com les nòmines signades dels músics de l’orquestra de l’any 1922 i l’element principal és una gran fotografia que es conserva de tots els membres de l’orquestra.
4. Concert d'homenatge a Pau CasalsEl 10 de juliol de 1927 els músics de l’Orquestra Pau Casals van organitzar un homenatge a Pau Casals en reconeixement i agraïment a la tasca que estava fent amb la seva orquestra per tot Catalunya. Es va crear una comissió formada per membres de l’Orquestra Pau Casals i membres del Patronat que van organitzar l’homenatge a la seva vila natal, El Vendrell. Així, al Museu Pau Casals del Vendrell, podrem observar imatges, documentació i objectes commemoratius de l’acte com un llibre de signatures o una batuta feta d’una fusta d’olivera borda, regalada a Pau Casals per l’alcalde del Vendrell Josep Vilanova. També cal destacar un film amb les imatges conservades més antigues de Pau Casals, testimoni de l’homenatge on es poden veure les imatges de Casals dirigint la seva orquestra al Vendrell.
Els membres de l'Orquestra Pau Casals al Casino del Masnou, 1927. | Foto: M. Sendra. Fons Pau Casals - Arxiu Nacional de Catalunya. 5. Una orquestra arrelada al territori i també internacionalL’activitat musical de l’orquestra es va desenvolupar bàsicament a Barcelona, on hi tenia la seu, però també va girar per tot el país en concerts a ciutats com Figueres, Mataró, Olot, Palamós, Sant Feliu de Guíxols, Terrassa, Sabadell, Lleida, Granollers, Vic, El Masnou, El Vendrell i Vilanova i La Geltrú. En aquest àmbit, al Museu Pau Casals del Vendrell, podem veure documentació i fotografies relacionades amb els principals concerts de l’orquestra a Catalunya, molts d’ells conservats ens arxius municipals, col·leccions particulars o associacions musicals. Cal destacar el programa del concert al Teatre Fortuny de Reus i els programes i cartells queu va fer a Girona, dels quals se’n conserva una imatge dels músics de l’orquestra a les escales de la catedral.
Retrat de Pau Casals dirigint un assaig a Puerto Rico, 1968. | Foto: Arthur Grossman. També al Museu Pau Casals del Vendrell hi ha l’espai dedicat al vessant de Pau Casals com a director d’orquestra internacional. Va ser convidat assíduament a dirigir l’Orquestra Filharmònica de Nova York, l’Orquestra Simfònica de Londres i altres orquestres de renom internacional com l’Orquestra Simfònica de Viena i l’orquestra de la BBC . Després de la Segona Guerra Mundial que Casals va tornar a dirigir de forma regular al Festival de Prada (1950), al Festival de Puerto Rico (1957) i al Festival de Marlboro (1960). En aquest punt es podrà veure l’audiovisual del músic dirigint als Festivals de Puerto Rico, imatges recentment recuperades i digitalitzades per la Fundació Pau Casals.
Web Fundació Pau Casals Web Museu de la Música de Barcelona