Marta Amigó

Foto: 

Cedida

Marta Amigó: "Els escacs són una eina molt potent que està desaprofitada"

Parlem amb la Marta Amigó, membre de la Federació Catalana d’Escacs i presidenta del Club d’Escacs l’Espluga de Francolí
Cristina Mongay
,
14/02/2019
Activa't
Tot i que exerceix de mestra de primària a l’Escola Martí Poch de l’Espluga de Francolí, la Marta Amigó és una enamorada de l’educació i els escacs. Tant, que fa anys que treballa per difondre la seva passió en l’àmbit de Tarragona i Lleida. Des del 2010 desenvolupa el càrrec de presidenta del Club d’Escacs l’Espluga de Francolí i, des del 2003, és membre de la Federació Catalana d’Escacs, on ha estat la màxima responsable de diverses àrees (Escacs femenins, Escacs base, Delegada Territorial de Tarragona, Monitors i Entrenadors i, actualment, Escacs i Escola). També és Llicenciada en Història i Ciències de la Música, àrbitre i monitora d’escacs. Parlem amb ella!

- Com vas introduir-te en el món dels escacs?
Vaig introduir-m’hi des de ben petita, ja que el meu pare és un gran aficionat als escacs i me’n va ensenyar, a mi i als meus germans. A casa sempre hem vist els escacs com una activitat molt natural. Als vuit anys ja em va federar al Club d’Escacs Espluga de Francolí.

- Què és per tu, aquest joc de taula?
Per a mi els escacs són moltes coses: d’una banda són un joc, per la seva part lúdica, un esport per la part competitiva, un art per tot el que impliquen a nivell creatiu... i ara hi afegiria també que són una excel·lent eina educativa i socialitzadora. A mi m’han permès relacionar-me amb gent de diferents indrets i fer molts amics.

- A banda d’un joc de tauler, els escacs ben bé que poden considerar-se un esport d’estratègia i una ciència.
Sí, els escacs són pura estratègia. Has de saber observar molt bé i intentar entendre què t’està dient el rival amb les seves jugades. Jorge Wagensberg deia que els escacs t’ensenyen a escolar, i crec que té molta raó. Si només vas a la teva i no tens en compte els moviments de l’altre pots tenir molts disgustos.

Al contrari del que pugui pensar molta gent, durant una partida d’escacs jugada amb màxima concentració el desgast físic que es produeix és molt gran. El cervell és una part física del nostre cos... i es consumeix molta energia jugant, es passen nervis i les pulsacions del cor augmenten en diversos moments de la partida. Tenim normes a nivell internacional, es juga a més de 190 països de tot el món... és un esport amb molts més aficionats dels que ens pensem. D’altra banda, sí, també es pot considerar ciència. Contínuament s’està analitzant, deduint, experimentant... És difícil catalogar els escacs amb una sola etiqueta.

- Què desperten els escacs, en els infants i els adults?
Desperten moltes habilitats, com per exemple la capacitat d’anticipar-se al què passarà, saber preveure, saber coordinar-se, observar globalment una situació i analitzar-la, pensar abans d’actuar, prendre consciència de les conseqüències dels nostres actes, tenir empatia, aprendre a acceptar els propis errors, adaptar-te a noves situacions (la partida canvia a cada jugada), reforcen la presa de decisions... en definitiva, desperten moltes habilitats i mecanismes que es poden transferir a altres situacions de la vida quotidiana, i això té molt de valor, i més en la societat d’avui en dia, on la capacitat d’adaptació és quelcom molt important. A més, aprendre i reforçar tots aquests aspectes a través del joc és fantàstic!



- Quins creus que són els seus valors?
N’hi ha moltíssims. Començant pel respecte, la intergeneracionalitat (poden competir junts un home de 90 anys i una nena de 8), el fair play (sovint, en acabar una partida, els dos jugadors la van a analitzar per aprendre dels errors i compartir idees). A més, també cal tenir en compte l’ús dels escacs com a eina terapèutica per reduir la medicació en infants amb TDAH o per lluitar contra l’Alzheimer (s’han fet estudis que conclouen que la pràctica habitual dels escacs pot endarrerir fins a vuit anys l’aparició dels símptomes de l’Alzheimer). També hi ha estudis que avalen que la pràctica dels escacs ajuda els alumnes a millorar a nivell emocional, en comprensió lectora o en habilitats matemàtiques, per posar un exemple. Realment, els escacs són una eina molt potent que està desaprofitada. I tenim la sort que econòmicament és una activitat molt viable!

- Com és l'activitat de la Federació Catalana d'Escacs?
La Federació Catalana d’Escacs és una federació de clubs d’escacs, n’hi ha més de 200 a tot Catalunya. Actualment té unes 7.000 llicències de jugadors federats i treballa en àmbits molt diversos i per a gent de totes les edats. Organitza torneigs, però també formació de monitors, d’àrbitres, activitats als centres penitenciaris... i també treballa per introduir els escacs als centres educatius, tant de primària com de secundària.

- Parla’ns dels projecte ‘Escacs a l’Escola’ (quan neix, perquè ho fa, objectius,...)
L'objectiu d'aquest projecte és introduir els escacs en horari lectiu a partir de primer de primària per aprofitar l’alt valor pedagògic que contenen. A través d’aquest joc es pretenen treballar diferents capacitats i valors per tal que els infants siguin més competents en el seu dia a dia i es desenvolupin millor en les diferents àrees. No es tracta de formar bons jugadors d’escacs (que lògicament també en poden sorgir), sinó de fomentar el pensament crític a través dels escacs, de reforçar continguts matemàtics, valors, aprendre a controlar la impulsivitat... utilitzant aquest joc.

El projecte “Escacs a l’Escola” va néixer arran d’una declaració que va fer el Parlament Europeu l’abril de 2012, la qual instava els estats membres de la UE a introduir els escacs en l’àmbit educatiu. Cal sumar a això una resolució del Parlament Català en la mateixa línia, l’any 2010. Des de la Federació Catalana d’Escacs es va anar a parlar amb el Departament d’Ensenyament per donar suport en tot el que calgués per fer possible la utilització dels escacs com a eina educativa, i es va signar un conveni. I així va ser com, el curs 2012/13, es va posar en marxa el projecte, el qual inclou cursos de formació per als mestres de les escoles i instituts, ja que són ells els qui ho duran a terme als seus centres (aquest és el pilar principal del projecte, i actualment ja s’han format més de 1.000 mestres de tot Catalunya). Més tard, el febrer de 2015, la Comissió d’Educació del Congrés dels Diputats espanyol també va aprovar una resolució que anava en la mateixa línia que l’europea i la catalana. Per tant, es pot dir que nosaltres vam ser pioners en aquest aspecte, i el projecte català ha estat un referent per a altres territoris.

- Aquest projecte també s’ha apropat educativament a l’àmbit universitari, tan de la Universitat de Girona com la de Lleida.
Sí, des d’un inici aquestes dues Universitats van mostrar-se molt receptives amb el projecte i amb ganes de participar-hi, i també es van sumar conveni. En el cas de la Universitat de Lleida, han format una Càtedra d’Escacs i Escola, i a la Universitat de Girona han fet un Observatori d’Escacs i Educació. Les Universitats tenen com a objectiu fer recerca sobre aquest tema, i ja han fet alguns estudis. D’altra banda, també han organitzat Jornades sobre Escacs i Educació que s’estan consolidant, sobretot a la Universitat de Girona, on ja n’han fet 5 edicions.

- Algun truc per gaudir dels escacs?
Cadascú en gaudeix a la seva manera... Per mi és una bona manera de desconnectar i el que més m’agrada són els reptes constants que et planteja una partida, cadascú al seu nivell. Ser capaç de forjar plans sense que el rival se n’adoni o descobrir les intencions de l’altre i posar-li traves és el més emocionant. En el fons, per gaudir dels escacs el més important és tenir ganes de jugar-hi i una miqueta de temps, tot i que avui en dia és molt fàcil fer-ho perquè fins i tot s’hi pot jugar amb el mòbil, a qualsevol lloc.

- Envia un missatge a totes les nostres lectores i lectors!
Jo els diria que es deixin de prejudicis sobre els escacs perquè són un joc a l’abast de tothom, qualsevol persona en pot aprendre i gaudir-ne durant tota la vida. Els animaria a provar-ho i a motivar els mestres que coneguin per introduir-los a les seves escoles!

  • imatge de control 1per1

Més informació: 

A

També et pot interessar