Jump to navigation
Dijous
25 abril 2024
Camp de Tarragona
Agenda
Terres de l'Ebre
Penedès
Camp de Tarragona
Empordà
Ponent
Girona
Centre
Pirineus
Barcelona
Inicia sessió
Registra't
Edicions territorials
Terres de l'Ebre
Penedès
Camp de Tarragona
Empordà
Ponent
Girona
Centre
Pirineus
Barcelona
Inici
Agenda
Experiències
Cartellera
Blogs
Seccions
Menjar i beure
Arts
Espectacles
Música
Llibres
Família
Entorn
Fires i Festes
Activa't
Botiga
Qui som
Contacta
Publicitat
Col·labora
Textos legals
Art pels cinc sentits
El Museu d'Art Modern de Tarragona estrena un espai tàctil sobre el Monument a Wagner de l'escultor Julio Antonio
Surtdecasa Camp
,
19/12/2013
Arts
Julio Antonio (1889 – 1919) és un escultor del que se’n destaca el seu treball per la renovació de l’escultura a nivell estatal i la seva vinculació al moviment literari de la Generació del 98. Va néixer a Móra d’Ebre i després d'apuntar maneres per terres tarragonines, la Diputació de Tarragona li va donar una beca l’any 1907 per anar a estudiar a Madrid que és on es va acabar consolidant com artista. Allà li van encarregar un monument dedicat a Richard Wagner que havia d’anar ni més ni menys que als jardins de la Moncloa. Finalment, el projecte es va quedar a mitges i actualment d’aquell monument només se’n conserva el cap d’un dels esbossos de la figura. Una reproducció d’aquest cap, feta per l’escultor Bruno Gallart l’any 1969, es pot veure als Jardins del Camp de Mart de Tarragona.
El 1968 la Diputació va rebre gran part del llegat de l’obra de Julio Antonio i actualment el
Museu d’Art Modern de Tarragona
(MAMT) compta amb un espai dedicat a la seva obra i al Monument a Wagner, que ara s’apropa també a persones amb dificultats sensorials i a invidents a través del nou Espai Tàctil Julio Antonio i Richard Wagner / La fosa del bronze a la cera perduda. En aquest indret s’hi pot observar, i sobretot tocar amb les mans, els quatre elements bàsics que fan possible la tècnica escultòrica emprada en la maqueta de Wagner, una manera de fer poc coneguda pel públic però imprescindible per l’execució escultòrica: la primera escaiola, l’encofrat per a la fosa, l’exemplar de cera i l’obra ja fosa. Aquest recorregut tàctil s’acaba amb la maqueta que havia de ser la base del monument i que mai es va acabar construint.
El recorregut disposa de rètols en llenguatge braille per identificar les diferents peces artístiques de l’espai i amb un sistema que facilita l’accés de les persones amb audiòfons. A més, també es projecta un audiovisual, enregistrat a la Fundició Vilà de Valls per la productora La Ferida Produccions, que mostra el procés de la fosa a la cera perduda.
Amb aquestes accions, que han comptat amb el suport d’ONCE, el Museu d’Art Modern vol començar a posar la història i les col·leccions del centre a l’abast de tothom, seguint el Pla Estratègic del museu per al període 2010-2014. De fet, ja ha anunciat que el següent espai tàctil serà un dels més emblemàtics del museu com és el Tapís de Tarragona, de Joan Miró i Josep Royo.
A
També et pot interessar
Foto:
cedida
Els 5 imperdibles del 7è Festival En Veu Alta de Pradell de la Teixeta
Foto:
Museus de Reus
Les 5 activitats més destacades del Dia Internacional dels Museus al Camp de Tarragona
Foto:
cedida
Una presència latent
Foto:
Cedida
Maria Martínez: “S'ha de tenir clar que la discriminació a la dona no es troba només als països pobres”
Foto:
Cedida
El difícil equilibri d’un mar entre terres
Foto:
R. Olivé
El vent que pentina les pedres