Foto: 

Cedida
Taller de rap a Cambrils

Fetitxe 13: “El rap permet als joves desenvolupar el seu esperit crític”

El projecte Versembrant porta el rap a les escoles per treballar la no discriminació
Arnau Martínez
,
13/05/2019
Música
Rap per fomentar consciències. Aquesta és la màxima de Versembrant, el projecte de l’Alba Bittah, el Pau Llonch, el Patxi (Vazili) i el Joel (Fetitxe 13). Es defineixen com “una escola popular itinerant”, filosofia pràctica. Els quatre membres van a les escoles, als instituts, als centres cívics o on se’ls cridi per fer tallers de rap. Aquest trimestre n’han fet, per exemple, als instituts de Cambrils, per combatre la islamofòbia que van detectar els professors després dels atemptats del 17 d’agost del 2018. En parlem amb un dels integrants del grup, el Joel Prieto, Fetitxe 13.
"El rap permet als joves desenvolupar el seu esperit crític, els desmunta els rumors"

- En quin moment sorgeix Versembrant? Perquè tots vosaltres ja fèieu tallers...
Versembrant som quatre membres i cadascú, a banda de tenir la nostra carrera artística, vam apostar per fer carrera formativa amb tallers de rap. Anem a centres educatius, però també a altres llocs com centres cívics o esplais. L’impulsor va ser el Pau Llonch, qui ens coneixia a tots, i va engrescar-nos a fer una plataforma i fun projecte col·lectiu.

- En què consisteixen els tallers que oferiu?
Normalment ens truquen els professionals d’un centre educatiu o d’un espai educatiu no formal perquè han detectat que han de treballar algun valor determinat: el feminisme, contra l’assetgament escolar, l’antiracisme, la prevenció de consum de drogues, etcètera. A vegades són sessions de dues hores que ens permeten contextualitzar el rap i escriure de forma col·lectiva uns quants versos que acaben cantant els alumnes al finalitzar el temps. També oferim tallers de tres sessions on s’aprofundeix molt més en l’escriptura, en la redacció, el rerefons crític i s’incideix en la temàtica demandada. I enregistrem els versos en àudio o en vídeo.

  • imatge de control 1per1

- Què els hi aporta el rap?
Els nois i noies treballen valors com la no discriminació amb el rap. Aquests valors estan presents de manera transversal al currículum, però no hi ha un temps determinat per treballar-los a l’aula. Ens permet parlar d’ètica, de llibertat de gènere, sexual, de religió... El rap permet als joves desenvolupar el seu esperit crític, els desmunta els rumors. 

- El fet de ser música és un element clau.
Sí! Si vingués qualsevol altre a fer una xerrada, segurament no els hi arribaria tant. La música els interpel·la, és una cosa que els acompanya en el dia a dia, actual. Els hi desperta interès, creativitat, crea cohesió de grup i intercanvien rols establerts a l’aula. El sistema educatiu valora les habilitats matemàtiques o lingüístiques i els que es troben en posicions poc avantatjades en el dia a dia, en aquests tallers poden destacar. Reforcen la seva autoestima i se n’adonen que hi ha moltes maneres de treballar, de fer anar la intel·ligència. 

- I concretament, què té el rap que fa aflorar tot això?
El text et permet encabir més contingut perquè els versos són molt més llargs, en un compàs de rap hi caben més paraules que en un de pop. La clau, però, és el que dèiem abans, el rap motiva als joves perquè és un estil de música actual que se’l poden fer seu. 

- Falta treballar la creativitat a les aules?
Falta a escala estructural perquè hi ha un currículum molt inflexible que fixa el que han d’aprendre els alumnes, els continguts; i tot això amb un temps determinat i unes proves concretes. Aquest currículum limita i no obre les portes a la creativitat. 

- La joventut actual és poc crítica i massa conformista?
Hi ha aquesta sensació per desconeixement, però quan treballes en aquest món veus que no. Hi ha una saturació d’informació i a vegades els nois t’aporten coses que ni tu mateix, com adult, sabies. Els joves catalans són ben conscients de les problemàtiques que hi ha, l’esperit crític segueix viu, però tenim moltes estimulacions i sembla que estiguem més adormits. 

- Heu vist millores amb els nois i noies amb qui heu fet els tallers?
Nosaltres veiem millores a curt termini perquè tampoc passem massa temps amb ells. Veiem cares de sorpresa amb el desmentiment de certs rumors, durant unes hores hi ha una pujada de tensió i dinamització del grup de manera col·lectiva. 

  • imatge de control 1per1

- Per acabar, amb el Premi Lluís Carulla 2018 esteu elaborant una metodologia pedagògica.
Volem implicar encara més al professorat. Ara estem acabant d’elaborar un material didàctic nou que estigui a l’abast dels professors dels centres que ens contractin. També publicarem un llibre amb l’associació Rosa Sensat i farem unes jornades de formació a l’estiu i a la tardor. Amb això volem que el projecte de Versembrant no s’acabi amb les hores dels tallers i continuï a les aules sense nosaltres. 

A

També et pot interessar