Jump to navigation
Siguem sincers, tots ho hem experimentat algun cop a la vida: anar al supermercat fa mandra, és una experiència monòtona, o millor dit, és avorrit. Veus tots els supermercats iguals, potser difereixen per les ofertes en preu, pels colors corporatius, però tots tenen una estètica similar i la mateixa funció: carregar pesos de l’estanteria al carro, passejar-los amunt i avall pels passadissos, anar amb el carro ple fins dalt -com si hagués de venir la gran nevada- i, girar-lo amb les seves rodes minúscules pel laberint de mòduls i prestatgeries s’ha convertit en un esport olímpic (i de risc, també) perquè has d’intentar no tombar res perquè l’altre dia, ja et va caure una ampolla de suavitzant quan vas obrir el tap per olorar quin aroma feia i no vas relliscar de miracle. Quantiosa oferta de productes exposats en altíssimes alçades. Converses a la nevera “què hi posa en aquest iogurt” perquè la lletra de l’etiqueta és tan petita que ni es veu. Més i més colors llampants, embalatges de plàstic, plàstic i més plàstic.
Tornes a passar per un altre passadís: no saps ben bé què hi fas allà, ja que tot el que hi ha exposat no t’interessa o simplement, no ho necessites. I penses “ostres! Menys mal que només hi vaig un cop a la setmana!” Arribes a la cua. Cues llargues, carros plens fins dalt. Algú que porta una barra de pa i et pregunta si el deixes passar “que només porto una cosa”, et diu. Mires el teu carro i és clar, no li diràs pas que no. I llavors, poc abans que et toqui a tu, hi caus: t’has deixat els cereals que esmorzes cada matí com a ritual. Tornes a fer marxa enrere, arribes al passadís dels cereals i per voler canviar, no saps quin escollir per la gran quantitat de caixes que hi ha. I arriba el moment de descarregar-ho tot a la caixa, tornar-ho a col·locar al carro, carregar-ho fins al cotxe, tornar a descarregar-ho al maleter i és clar, després a casa.
L'igualadí Pep Valls amb la maqueta del SuperLab
SuperLab: compra èticaL’empresa igualadina Evvo Retail és experta en supermercats amb una llarga experiència en projectes enfocats en màrqueting retail, comunicació gràfica i estratègica. El seu objectiu era clar: anar més enllà del món retail i, amb un leitmotiv imparable com ho és el compromís social i, després d’una exhaustiva recerca durant tres anys, han creat un nou projecte: SuperLab. Després d’aquesta investigació, l’equip d’Evvo Retail va detectar que no hi hagut una evolució latent, és a dir, que el sistema que empara els supermercats no ha canviat i que a més, s’hi generen molts residus per la gran quantitat de productes que s’hi exposen en aquestes superfícies comercials.
Estem a punt de viure com ens afectarà la revolució 4.0. en un futur no molt llunyà, una transformació digital que aposta perquè les noves tecnologies siguin més intel·ligents, però també més respectuoses amb el medi ambient. SuperLab també se situa en aquest escenari: l’edifici comptarà amb energies renovables i amb instal·lacions sostenibles, i a més, també tindrà una essència inconfusible: que la compra sigui ètica.
SuperLab ens anticipa què ens depara el futur -no molt llunyà- en el món dels supermercats. Es tracta d’un projecte revolucionari marcat per un clar component: la tecnologia. Aquesta juga un paper fonamental en el disseny d’aquesta superfície, on el consumidor podrà veure a través d’una distribució segmentada què pot comprar-hi perquè la superfície respondrà al seu target: “L’omnicanal és l’eix central d’aquest projecte, tot estarà connectat. El supermercat t’ha d’identificar a través dels ginys i gadgets tecnològics i s’ha d’adaptar a tu, imposant les teves necessitats, el que tu compres, el que tu gastes i que la interfície estigui personalitzada, adaptada a tu, al teu perfil”, explica Pep Valls. Hi convergiria la compra digital i la física, és a dir, hi hauria determinats productes que sí hi serien exposats físicament, com els productes frescos, els vins o els gourmet, per tant, productes que necessiten experiències sensorials. Això no obstant, la majoria dels productes estarien exposats digitalment, això reduiria els costos d’embalatge de cadascun d’ells i també s’acabaria amb el malbaratament dels aliments. A més, amb aquest model s’acabaria anar carregat passadissos amunt i avall, ja que l’usuari utilitzaria la tecnologia per escollir què és el que vol comprar. La logística hi tindria molt a dir, ja que al finalitzar la compra, l’usuari recolliria la compra final en un sol embalatge, reduint encara més la gestió de residus de cadascun dels productes comprats.
Un dels altres aspectes importants és l’anticipació, ja que a través d’una aplicació mòbil, agilitzaria el procés de compra perquè detectaria que falta un producte al cistell que has incorporat amb anterioritat i assiduïtat per si el vols tornar a comprar. O, fins i tot, que existeixi una gestió del stock de la llar i que productes que compres habitualment com el paper higiènic o el sabó, és a dir, productes que tenen una periodicitat, ja apareguin directament a la teva llar sense la necessitat d’anar-hi expressament: “Ens trobem en una cruïlla on hi ha l’evolució de les botigues físiques i com poden encaixar amb les online. La botiga del futur equilibrarà aquests dos conceptes, anem cap a una tendència que aposta perquè hi hagi més usabilitat, més intuïció”, assegura Valls.
Una experiència “gastrocultural”SuperLab és més que el supermercat del futur: qüestiona a l’àgora pública si de veritat funciona aquest model, que en realitat, no ha evolucionat al llarg de les dècades. Però no només té en compte la tecnologia, sinó altres factors com l’ètica, la sostenibilitat i el control de la generació de residus. I també té en compte l’usuari, el consumidor que anirà al supermercat a fer les compres i que aquest, li ofereixi que comprar és una experiència -i agradable, fàcil i còmoda- gràcies a la personalització amb punts d’atenció individualitzats que facilitarien a una millora de l’atenció i que el consumidor, no només vagi a comprar, sinó que SuperLab també li ofereixi altres activitats per fer en la mateixa superfície -o fins i tot, dotar-li de recomanacions culinàries, experiències gastronòmiques, intercanviar experiències amb altres usuaris-, és a dir, transgiversar el concepte d’anar a comprar i convertir-lo en una experiència “gastrocultural”, senzilla, agradable, interactiva, personalitzada, però sobretot, ètica.
Web SuperLab
Web Evvo Retail