Bet Altarriba
,
12/03/2019
Família

Despertant els sentits dels nens i nenes a través de l’escola Waldorf Anoia

Waldorf Anoia, ubicat a Vilanova del Camí, busca el contacte de l’infant amb la natura
Espai Waldorf

Foto: 

Cedida
A Surtdecasa hem parlat amb Teresa Gual, mestra de l’Iniciativa Waldorf de l’Anoia. Una escola alternativa que se sustenta en la pedagogia Waldorf. Aquesta pedagogia va néixer ara fa 100 anys, de la mà d’un filòsof austríac, i potencia l’aprenentatge de l’infant a través del contacte directe amb la natura, així com a la vegada, fer volar la imaginació, despertar els sentits dels nens i nenes, com a pilars d’aquesta pedagogia.

- Què caracteritza la pedagogia Waldorf?
La pedagogia Waldorf neix de la mà de Rudolf Steiner, un filòsof austríac. Enguany, aquest 2019 se celebra el centenari d’aquesta pedagogia, i tots els centres Waldorf -i també nosaltres- realitzarem molts actes i activitats per commemorar-ho.

A Infantil, l’aprenentatge dels nens i nenes se sustenta bàsicament a través de la imitació, del contacte real amb la natura -amb el ritme i el joc lliure-, així com en fer desenvolupar a cada nen, la seva creativitat i el seu esperit artístic. A primària, totes les assignatures tenen una vessant artística. La imaginació dels nens juga un gran paper, també. Fem moltes acivitats relacionades amb les mans, amb els dits... Per despertar els seus sentits perquè entenguin què és el tacte. El més important de fer és que hi hagi un desenvolupament de les capacitats que té l’infant i reforçar-ho amb la natura o amb el seu entorn.

- Per tant, la pedagogia Waldorf posa accent en què cada infant és diferent.
Sí. La pedagogia Waldorf permet ser una mirada atenta i directa a les necessitats de cada infant. És en definitiva, respectar el ritme natural de cada infant, tots els nens i nenes són diferents. És molt important fer desenvolupar l’aprenentatge dels infants a través de l’observació. Els fem despertar la curiositat, corren, juguen, aquí són molt feliços. Tenim molt clar que perquè l’aprenentatge sigui profund, real, tangible... els nens no han d’aprendre a través d’una abstracta acumuació de dades, de memoritzacions i repeticions...

- Et refereixes que a vegades, el sistema ens fa estudiar allò repetides vegades fins que ens entri...
Sí, exacte! I això és fàcilment olvidable. Moltes vegades ens fan repetir i repetir dades, a vegades sense sentit, sense entendre ben bé d’on sorgeix el concepte en qüestió. En l’aprenentage si hi ha vivència, hi ha emoció, es queda per a tota la vida, recordem allò que vivim i sentim.

- Quines són les fases per les quals passa un infant, segons la pedagogia Waldorf?
L’infant té tres fases de desenvolupament. La primera és l’etapa de la imitació, l’anomenaríem de la voluntat i va des del naixement fins als set anys. Aquí, l’infant va aprenent a posar-se dret, a pensar, els gestos, el llenguatge, sorgeix l’imaginació... Quan estan en aquesta edat, els nens són pura energia i necessiten estar constantment en moviment i també, mentre el seu cos es va construint. Els nens necessiten jugar i moure’s, també escoltar contes, fer jocs de dits i activitats artístiques, per ells el món és bo!
Després, la segona etapa és el sentir, i és quan tenen entre 7 i 14 anys. En aquesta, la qualitat més important ja no és la imaginació, sinó que el nen aprèn de manera artística: necessiten saber que el món és bonic. La última fase és la de 14 a 21 anys, que és l’adolescència: aquí és fins que el jove ja ha desenvolupat la seva capacitat de jutjar, de trobar-ne les lleis, necessita saber la veritat de les coses.

- A través de la teva experiència com a docent Waldorf, què creus que valoren més els pares i mares d’aquesta pedagogia?  
Els pares de la nostra escola estan encantats, formen part de l’escola: ens ajuden a construir l’espai de jugar per als nens, participen en moltes activitats que organitzem des de l’escola. Els pares són part fonamental de l’espai , ells el gestionen , organitzen fires, porten la part econòmica... Jo de fet, vaig averiguar la pedagogia Waldorf quan vaig ser mare i havia d’inscriure al meu fill a una escola. En aquells moments cap em convencia i va ser quan em vaig començar a interessar per aquesta pedagogia.

- Com és la vostra escola?
En aquests moments, som un espai de creixença per a menors de 6 anys. Vam començar el projecte Waldorf Anoia a Copons, però volíem estar més propers a Igualada i des de fa poc, ens hem instal·lat a Vilanova del Camí, prop del Parc Fluvial. Disposem d’un espai interior, una aula acollidora, que és un dels trets visuals més significatius d’una aula Waldorf... Quan entres, és el que més et crida l’atenció perquè penses "quina calidesa! Quins colors!". Volem que els infants se sentin com si estiguessin a casa seva. Disposem també d’un espai exterior tranquil, amb un pati, un hort i un galliner. I és clar, el fet d’estar propers al Parc Fluvial ens ajuda molt a poder fer sortides a la natura.

- I com és el dia a dia a la vostra escola Waldorf? Com és tenint en comtpe que la societat avança cap a una digitalització en tots els aspectes?
En el dia a dia de la nostra escola treballem el joc lliure, el silenci, fem música, aquarel·la, fem pa, activitats per cuidar els animals, excursions... Realitzem activitats amb sentit i treballant el ritme de l’any. Tot el que sigui que necessiti el contacte directe, les mans, la natura... Sempre estem en moviment, respectant els ritmes de tots. Durant aquest septeni, no realitzem assignatures tancades ni activitats de lectoescriptura. Volem que els nens i nenes aprenguin les coses per tota la vida, que se’n recordin, que visquin experiències. No utilitzem res de tecnologia, de fet, totes les nostres joguines són totalment naturals.

- Properament quines activitats teniu previstes?
El proper dissabte 16 de març realitzem les portes obertes. Ho farem de 10h a 13h. Farem una xerrada sobre com és el dia a dia a l’escoleta i vendrem material Waldorf.

Més informació: 

També et pot interessar