Jump to navigation
- Torna el producte de proximitat. Què hem après dels cultius extensius i la importació en massa?No té el mateix valor nutricional un aliment fet aquí i venut aquí que no pas un altre de produït fora, importat de lluny. Ni la qualitat és la mateixa ni el sabor és el mateix. El producte de proximitat de qualitat ocupa un lloc molt important i el petit comerç, tant el del mercat com els establiments dels centres comercials locals s'han afanyat a posar-lo en valor i oferir-lo. Però sense anar més lluny hem comprovat com la demanda d'aquests productes creix. Mostra d'això va ser l'èxit de la passada 'Jornada Gastronòmica de Plantes Oblidades', on es busca posar en valor varietats locals que avui dia, com es feia abans o com fins i tot jo havia fet amb la meva àvia, encara les pots anar a collir al camp on creixen salvatges.
- El mercat es reinventa amb galeries, punts d'informació, espais com el taller per assistir a classes i sessions de cuina.El consum de les persones canvia perquè les tendències i el món canvien. Canvien les formes de consum i també, les formes de vendre. Per exemple, Amazon està entrant en el món de l'alimentació, ja. Què vol dir això? Que ens hem d'adaptar. I per fer-ho tenim una data a la vista: el 2023 s'acaben les concessions del mercat. Des d'Igualada es treballa amb la Diputació de Barcelona en un projecte, conjuntament amb tots els paradistes del Mercat de la Masuca, per definir un model de futur, guiats entre altres estudis, per l'experiència d'èxits i propostes reeixides que ja s'han fet a Barcelona. No ens volem equivoca perquè ja hem vist que hi ha models que funcionen i altres no.
- 'Vademercat' ha crescut any rere any.'Vademercat' és una proposta per potenciar un aliment clau: el producte de proximitat de qualitat. Els paradistes treballen diferents propostes amb els seus productes i amb aquesta oferta s'aconsegueix entre moltes altres coses, que públic no habitual al mercat hi assisteixi, el conegui, en vegi l'oferta i el visqui coneixent els paradistes, creant relació. Que tots treballem junts, comerciants, administració i públic per promocionar en xarxa el producte local i el comerç de la nostra ciutat és molt important.
- Entre tapes diferents, postres i begudes hi ha gairebé 130 opcions a tastar. Com l'heu aconseguida aquesta implicació?La clau és poder treballar junts. Sense la feina conjunta de l'entitat Mercat de la Masuca, on es coordinen els paradistes, l'entitat gastronòmica Vadefoodies i la col·laboració de l'administració no es podria fer. El món empresarial ha après a treballar en xarxa i l'administració ha d'aprendre també a treballar en xarxa. Vadefoodies li sap treure suc al producte alimentari de proximitat i el mercat busca mostrar-lo i posicionar-lo. Des de l'administració els acompanyem perquè sigui possible.
- És una jornada gastronòmica festiva que enguany coincideix amb La Mostra.És un espai lúdic, de festa, amb actuacions per a tota la família i música en directe. L'hem fet coincidir amb els dies en que s'esdevé La Mostra d'Igualada perquè es pugui oferir un vespre diferent, no solament als igualadins i igualadines, sinó a tot el public que el dissabte estigui per la capital anoienca.
- A més del 'Vademercat' quines altres actuacions acompanyen la recuperació del mercat?Una de les coses principals és millorar l'entorn. Ja hem licitat les obres per la plaça exterior. Volem eliminar-ne barreres arquitectòniques per aconseguir un espai diàfan, sense problemes de mobilitat i equipa-lo amb un parc infantil. Busquem fer un entorn més obert, atractiu i oferir una modernització perquè la gent jove també s'hi apropi.
- Que al seu voltant hi passin coses.De fet, traslladarem una part de la Universitat a l'Antic Hospital, per tant, paret amb paret, al costat del mercat hi haurà una de les seus de la Universitat Pública d'Igualada, que anirà acompanyada amb una de les residències universitàries. Busquem potenciar les sinèrgies que s'hi generaran. D'altra banda, fa tres anys vam recuperar les visites infantils al mercat perquè el mercat sigui un lloc conegut pels nens i nenes, perquè de fet seran els usuaris del demà.
- Estaries definint un nou eix comercial?És que Igualada té ben definits tres grans eixos comercials. El del Casc Antic, el del Nou Centre i el Mercat de la Masuca. De fet, tractem el mercat com un nucli totalment autònom perquè sabem que molta gent de la comarca baixa a comprar al mercat. Com t'he comentat seran els experts els que acabin definint les possibilitats, nosaltres estarem oberts a totes les opcions.
Segueix la 3ª edició del 'Vademercat' a les xarxes amb els hashtags: #vademercat #vadefoodies_igd #mercatmasuca #comerçigualada