Jump to navigation
- Heu dividit el cicle en dues parts, una ara al març i la segona al novembre.Sant Ignasi va arribar a Manresa el març de 1522 i s’hi va quedar onze mesos, però al novembre d’aquell any, i segons les dades extretes de la seva autobiografia, se situa l’inici de la il·luminació i de la seva transformació espiritual. I, és per això, que aprofitant aquests dos moments crucials en l’estada d’Ignasi i amb el desig que formi part del calendari anual, hem marcat aquesta temporalitat del cicle.
- Es tracta d'un cicle amb una forta càrrega simbòlica. Per què?Com deia, la temporalitat va lligada als conceptes i també als continguts. Per una banda, el març de 1522, Manresa va acollir Ignasi de Loiola. En la dimensió artística, avui l’Espai 1522 acull grups musicals amb vinculació a Manresa i el Bages, dóna l’oportunitat a grups i projectes joves que comencen la seva trajectòria, però amb un projecte amb vocació de continuïtat, de mostrar la seva música davant del públic en un espai especial, amb una acústica especial i amb el millor equipament tècnic possible.
- I 'Transformació'?El novembre de 1522 es produïa la transformació espiritual de Sant Ignasi fruit de les seves experiències a la ciutat. Avui, l’Espai 1522, situat a l’antic claustre del Convent de Sant Domènec, el qual Ignasi visità en nombroses ocasions, és l’escenari de la transformació artística de dos artistes de diferents disciplines en la seva trobada davant del públic. Així, s’ha volgut dotar d’una dimensió artística el projecte Manresa 2022 i la projecció de l’Espai 1522 no fent una programació a l’ús, sinó lligant-la estretament amb els conceptes presents en el projecte i l’espai i connectant-los amb l’actualitat a través de l’art i la música.
- Quins motius us han portat a escollir Quartet Matisse i Il·lúria com a protagonistes d''Acollida'?La voluntat del cicle és dotar a la programació el màxim de diversitat d’estils i de gèneres. A més, que la programació tingui presència manresana i, és clar, de qualitat. En l’apartat musical de l’Acollida, Quartet Matisse i Il·lúria compleixen aquestes tres premisses: l’un és música clàssica i l’altre és rock melòdic actual; els dos tenen forta presència manresana i bagenca, i les dues formacions tenen un bon nivell dins del seu estil. El quartet de corda Matisse té quatre membres amb presència en les orquestres joves de major nivell a Catalunya i, tot i que es va formar a l’ESMUG on els quatre estudien, al seu passat hi ha els seus anys d’estudi al Conservatori de Música de Manresa. Il·lúria és una formació jove, amb ingredients de pop i rock, molt activa en els darrers anys, que aprofita la formació a l’Escolania de Montserrat d’alguns dels seus membres per dotar el seu repertori, farcit de temes propis, d’una sonoritat especial a través dels jocs de veus.
- La part del cicle 'Transformació' serà sense assaigs previs, una prova de foc per als artistes.En el moment que dos artistes es troben es produeix la transformació, una creació nova a través de la seva interacció. Però, el fet que la trobada es produeixi en directe, davant del públic, sense preparació prèvia, fa que no es presenciï un producte acabat, sinó que realment es visqui el procés de transformació, fruit de la trobada i interacció entre dos artistes al moment. Un prova de foc per als artistes, però també amb un valor molt estimulant tant per al creador com per al públic, lligat un cop més al concepte ignasià de transformació fruit de la interacció amb la ciutat, els seus habitants i la seva llum.
- Art contemporani i religió ha estat un binomi de difícil encaix?No ha estat difícil encaixar l’art amb els continguts ignasians, ja que prenem com a referència l’espiritualitat, la inspiració, no pas la religió. Lliguem l’art no a la religió, sinó al llegat històric i artístic de l’estada ignasiana. Prenem dos conceptes totalment ignasians i els hi donem un nou significat lligat a la música i a l’art, dotant-los de major recorregut i connectant-los amb l’actualitat, a través de la inspiració, en aquest cas, artística.
- Quines altres propostes acull l'Espai 1522?L’Espai Manresa 1522 és un espai en creixement, que està obert en caps de setmana i festius i que, amb entrada lliure, permet conèixer la petjada ignasiana al centre de la ciutat en un dels espais que ell va visitar amb major assiduïtat, i també, conèixer el patrimoni perdut de les esglésies de la ciutat. Fins ara, més de 12.000 persones han visitat aquest espai, en alguna ocasió, i és previst que segueixi en línia ascendent. Puntualment, en diversos moments de l’any, s’utilitza per a actes de la ciutat, com presentacions de llibres, recitals de poesia o exposicions, amb la voluntat de fer que la ciutadania se senti l’espai com a propi i el projecte i els continguts de l’Espai tinguin major difusió, a part d’aprofitar l’atractiu històric i artístic d’una antiga galeria de claustre gòtic. El 'Quinze Vint-i-dos' és el primer cicle pensat expressament per a aquest espai, amb la voluntat de dotar-lo d’un major atractiu turístic i artístic.
Cicle 'Quinze Vint-i-dos'