Albert Compte Riba
,
25/06/2017
Música

Santi de la Rubia: “Mai m’havien fet una proposta com aquesta; estic molt agraït i il·lusionat”

El saxo tenor valencià és el convidat de l'Estival de Jazz d'enguany per a la proposta 'Carta blanca a...'
Santi de la Rubia | Foto: Antonio Porcar

Foto: 

Cedida
Santi de la Rubia (València, 1984) és saxofonista i actualment combina l'escenari amb l'aula, com a professor a l'Escola de Música i l'Escola Superior del Taller de Músics. El proper cap de setmana presenta el primer treball amb formació pròpia, Santi de la Rubia Trio, on l'acompanyen el Marc Cuevas al contrabaix i el Roger Gutiérrez a la bateria. La invitació de l'Estival de Jazz perquè fos ell qui aquest any oferís un projecte inèdit en l'espai 'Carta blanca a...' li ha caigut a les mans en ple procés de composició dels seus propis temes, on el pes de línies melòdiques del contrabaix i el saxo -despullades de l'acompanyament d'harmonies que ofereixen altres instruments- serà un dels ingredients principals de la proposta. El concert serà el divendres 30 de juny a les 22h al Teatre de l'Aurora.
“Durant els últims anys segueixo amb especial interès la música de Mark Turner i Seamus Blake”

- Com es titula el treball que presentaràs a 'Carta blanca a...'?
El projecte es presenta com a Santi de la Rubia Trio. Respecte al nom que portarà el disc encara no està decidit. De moment estic centrat en la música. Penso que una vegada gravat em resultarà molt més fàcil trobar un títol.

- És la primera gravació amb formació pròpia?
Sí. Sempre he sigut molt autocrític i he sentit molt de respecte per gravar un disc al meu nom. A part, he tingut la sort d’estar molt actiu els darrers anys, participant en projectes d’altres músics. Fa un parell d'anys que em va venir de gust començar a escriure amb la intenció de gravar algun dia la meva música i la proposta de l’Estival va ser la motivació extra per acabar de donar forma a aquest projecte.

- El disc té un fil conductor?
Al disc crec que sí hi ha un fil conductor, però no ha sigut premeditat. Considero que ve donat per l’estil interpretatiu, la improvisació i la mescla d’influències musicals. El que sí he intentat és que hagi un cert equilibri en el repertori.

El bateria Roger Gutiérrez | Foto: Goyo

- T'inspires en diferents músics, dos dels quals són els saxofonistes Joe Henderson i Mark Turner.
Al llarg de la meva carrera musical m’han influït molts músics, sobre tot saxofonistes tenors. Haver-me inspirat en aquests dos saxofonistes a l’hora d’escriure 'Hendo’s World' i 'MT' va sorgir de manera natural. Vaig tenir la sensació que la música encaixaria en el repertori del disc. I pel que fa a la resta d’influències, des que era molt jove escolto a Stan Getz i John Coltrane. Relacionats directament amb l’estil d’aquest últim també m’han marcat Steve Grossman i Jerry Bergonzi i durant els últims anys segueixo amb especial interès la música de Mark Turner i Seamus Blake.

- Sí.
D’una manera més o menys directa tots ells estaran presents al concert, ja que han marcat la meva evolució com a músic.

- T'acompanyaran el Marc Cuevas al contrabaix i el Roger Gutiérrez a la bateria.
Són dos músics que es complementen molt bé. Tenen les seves diferents influències, les quals aporten molt al projecte. Confio molt amb ells, no sols m’acompanyen sinó que també han tingut un paper actiu durant tot el procés creatiu. Em fan sentir molt lliure a l’hora de tocar, hi ha molta comunicació i la música encaixa perfectament.

Marc Cuevas al contrabaix | Foto: Dani Álvarez

- No tens discografia gravada amb ells, tampoc en altres formacions. Fa temps que toqueu junts?
El Marc i jo ens coneixem des de fa molts anys, diria que vam coincidir per primera vegada al poc temps de vindre a estudiar a Barcelona. Tot i no haver gravat amb ell, hem tocat junts a diferents projectes durant anys. El Roger és d’una generació més jove, ens coneixem des de fa menys temps però des del principi vam connectar musicalment.

- Amb GPStrio vau gravar 'Lost and Found' també sense piano.
Sempre he gaudit de manera especial escoltant i tocant amb aquest tipus de formació. Crec que té a veure amb la llibertat i el rol que juga l’instrument melòdic sense acompanyament harmònic, on també hi ha una responsabilitat extra. També em venia de gust començar a escriure melodies pensant bàsicament en el ritme i el baix.

- Has participat en algun projecte semblant a 'Carta blanca a...'?
He participat a diferents festivals de jazz, tant a nivell nacional com internacional, però mai m’havien fet una proposta com aquesta; estic molt agraït i il·lusionat. No és fàcil trobar iniciatives d’aquest tipus, que donin suport al  jazz. El fet que a més pensin en tu és un privilegi, tenint en compte l’altíssim nivell musical que hi ha al país.

Més informació: 

També et pot interessar