Jaume Cugat

Foto: 

Anna Zaera
Jaume Cugat

Jaume Cugat: “La ignorància és com una pedra a la sabata”

El químic de Campredó s'ha especialitzat en utilitzar l'animació audiovisual per fer divulgació científica
Anna Zaera
,
08/05/2014
Activa't
'Rockinshoe' -o dit d'una altra manera una pedra a la sabata- aquest és el nom del projecte del campredonenc Jaume Cugat (Tortosa, 1984), Doctor en química per la Universitat Rovira i Virgili de Tarragona, qui un bon dia va seguir el seu instint per concloure que no es veia posant el seu cervell al servei de la mastodòntica indústria química del Camp de Tarragona. Lluny del que s'espera d'una persona que ha assolit el major rang acadèmic, s'ha fet emprenedor per posar remei a un dels interrogants que més l'han aturmentat com a estudiós de la ciència: per què a les persones els costa tant interessar-se pels fenomens científics quan són les lleis que dominen el món?
'Si donem un cop d'ull al nostre voltant, veurem com la majoria de coses que hi ha han estat cuinades en un laboratori'
Cugat va trobar la solució en l'animació audiovisual. En pocs mesos, va aprendre dels experts i va començar a fer il·lustracions que poguéssin explicar les grans qüestions de la vida. Frases clares, relats lògics i il·lustracions atractives per simplificar raonaments matemàtics, lleis de física o fenòmens quàntics. Hem parlat amb ell perquè ens expliqui el seu interessant projecte.
 
- Com un Doctor en Química decideix muntar una empresa de vídeos d'animació?
Tot va començar quan vaig decidir fer un blog de divulgació científica i història de la ciència. La gràcia era explicar temes complicats de manera molt senzilla. Quan vaig emprendre la recta final del doctorat, em plantejava què fer amb el futur i treballar en una empresa química no em motivava massa. A partir del blog se'm va acudir que amb animacions podria arribar al públic d'una manera més directa i atreure la seva atenció.
 
- Potser ens costa que ens atregui perquè pensem que no l'entendrem. En general, ens fa temor la ciència?
No crec que la ciència ens faci temor, el que passa és que està estigmatitzada. Hollywood ha ajudat a potenciar el científic com un personatge caricaturesc. Ara bé, si que és veritat que la ciència, en moltes ocasions, s'explica a través d'un llenguatge matemàtic, fet que la fa més inaccessible. Però si donem un cop d'ull al nostre voltant, veurem com la majoria de coses que hi ha han estat cuinades en un laboratori!
 
 

rockinshoe service presentation HD from jaume on Vimeo.

- Sigui com sigui, la majoria de mortals som molt analfabets en ciència...
Dels /.000 mil mortals que hi ha a la terra, a la majoria no els interessa, és cert. Per això, una de les motivacions de Rockinshoe és apropar la ciència a tothom, sense importar si tenen coneixements bàsics de ciència o no. Vull treure l'etiqueta que la ciència és poc “cool”, per això, la idea és potenciar l'estètica, intentar transmetre-la amb disseny.
 
 
- Quan comences a pensar que la il.lustració pot ser una bona manera de sintetitzar temes aparentment complicats?
Fa un parell d'anys. Recordo veure una animació d'Aleix Saló sobre la bombolla immobiliària del 2008, “Españistan”. Aquesta animació en poc temps és va fer viral. Aquest video, al Youtube, compta amb més de 5 milions de visites. És genial! Amb sis minuts, et fas una idea clara del que va passar.
 
 
- Tu penses la síntesi de la idea i la il·lustres, o algú la il·lustra per tu?
Ha estat molt dur aprendre a il·lustrar. M'he fixat molt en els que en sabien, per provar de fer-ho jo. Ara començo a veure que, poc a poc, va sortint un estil propi, que és el que volia. Tot i que encara col·laboro amb altres il·lustradors.
 
- Quin procés segueixes?
Allò important és saber què vol transmetre el client i, després, escric un guió. Quan el tinc escrit, l'envio a un professional perquè el locuti. Finalment, faig la il·lustració i l'animació.
 
- Com se t'acudeix el nom Rockinshoe?
Va sortir al principi i no sé ben bé com. Treballant amb la gent del Innovation Hub de Catalunya Sud, que m'ajudaven a desenvolupar la idea, em van comentar que seria important donar un nom al projecte o idea. Tenia clar que havia de ser en anglès ja que és l'idioma que utilitza la ciència per comunicar-se, i no volia que fos una paraula futurista d'aquestes que no volen dir res. Rockinshoe vol dir “una pedra a la sabata”. Crec que la ignorancia en un tema concret és com una pedra a la sabata: fins que no te la treus, molesta.
 
- Quins són els vídeos explicatius que has fet dels que més orgullós te'n sents?
Un per a la Diputació de Tarragona destinat als estudiants d'ESO que es titula “Què és internet i com funciona”. Una altra cosa de la qual estic molt satisfet és dels treballs que estic fent per al Departament de comunicació de la URV. He fet 4 animacions d'un minut que parlen de temes científics d'una manera molt bàsica. També és interessant la idea que han tingut ells ja que, arran d'aquests videos, han creat un canal a Youtube que es diu “Ciència en 1'” i allà estan les produccions de rockinshoe.com a encàrrec d'ells.  
 
- També oferiu videos per empreses, veritat?
Sí, el projecte està enfocat a la ciència, però igualment treballo per empreses. Un dels meus serveis és una animació low-cost per empreses. La idea és un minut d'animació amb cinc frases i cinc il·lustracions, les quals representen la idea de cada frase.
 
- Com t'imagines un Rockinshoe de Surtdecasa.cat?
Seria una animació que mostraria la filosofia que voleu transmetre, l'essència de perquè feu el que feu i què voleu aconseguir. Moltes empreses o projectes no tenen clar això i és un error. Si els que han dissenyat i tiren endavant un projecte saben què volen i perquè ho volen, llavors cadascuna de les coses que fan va en aquella direcció que és coherent amb la filosofia del projecte.
 
--
Més informació: 
 
     

A

També et pot interessar