Imatge d'arxiu de manifestació col·lectiva

Foto: 

Cedida
Imatge d'arxiu d'acció col·lectiva amb llums

Sincronies col·lectives amb MP3

L'Institut de l'Ebre impulsa el dijous 19 de març un experiment amb aplicatius mòbils per commemorar el Dia de la Llum
Anna Zaera
,
17/03/2015
Activa't
“La força ja no està en el vèrtex sinó en els nòduls, i el poder ja no està en la jerarquia sinó distribuït en les connexions”, explica la professora de secundària tortosina Irene Alegre, “el paradigma ja no és el control, sinó la col·laboració i la confiança”. Amb aquesta filosofia i unes coordenades espai-temps - Plaça de l'Absis de Tortosa | dijous 19 de març de 2015 - s'ha gestat un experiment que vol reivindicar l'ús de les noves tecnologies com a eina per a l'empoderament social.
”La idea és que, amb la sincronització dels mòbils, aconseguirem la sincronització de persones i la convergència dels seus esforços per aconseguir un objectiu en comú"

El Departament de Serveis Socioculturals i a la Comunitat de l'Institut de l'Ebre, amb la intenció de commemorar el Dia Internacional de la Llum, ha organitzat el primer MP3 Experiment a Tortosa, una iniciativa promoguda per un equip de professors entre els quals es troba Irene Alegre. “Neix de la necessitat de vincular les tecnologies mòbils amb les activitats d’ensenyament i aprenentatge, i fer-ho de manera innovadora i, fins i tot, una mica transgressora”, diu Alegre, que reconeix el compromís d'aquest centre educatiu tortosí amb la pedagogia social. “Es tracta d’una experiència on un número indeterminat de persones es descarregaran un arxiu MP3 amb indicacions i música i, a una hora i lloc determinats, el reproduiran alhora”, explica. Aquesta experiència, a mig camí entre l'activisme social i l'espectacle, ja ha tingut lloc en grans ciutats com Nova York, Bilbao o Madrid.

I és que la incorporació de les tecnologies mòbils a les nostres vistes representa redefinir les nostres relacions socials i també la forma amb què ens organitzem. Des del punt de vista d'aquest col·lectiu de docents, aquesta situació planteja reptes i és per això que han decidit sortir de les aules i fer aquesta proposta a tota la ciutadania. ”L’aprenentatge col·laboratiu basat en les noves tecnologies és una de les vies més interessants per a la innovació en educació”, comenta Alegre. “Ens serveix per comprovar que el subjecte ja no és un espectador de la seva biografia, sinó un actor protagonista. El factor personal agafa una nova dimensió, molt més activa i participativa”, explica aquesta professora. “La metàfora gràfica passa d’un triangle a una xarxa”.

  • imatge de control 1per1

Apretem Play
L'organització d'aquesta xarxa ha anat a càrrec de la pròpia organització. El procediment previst és senzill, però cal seguir les indicacions que es donen si es vol aconseguir l'efecte visual i sonor esperat. “Tenim previst que els participants es distribueixin per qualsevol espai del punt de trobada esperant que es faci l’hora, dissimulant, i intentant que ningú els identifiqui com un altre participant. Llavors, quan el rellotge marqui les 19:30h, li donarem al Play i a gaudir de l'experiència!”, explica.

L’arxiu en qüestió ja està disponible a la pàgina web de l’Institut de l’Ebre i l'únic que cal fer és descarregar-lo i tenir-lo preparat al reproductor. El factor temps és molt important, per això, l'organització ha facilitat un rellotge atòmic - també disponible a la pàgina web - perquè puguin activar-lo a l'hora.

Un experiment que no és altre que una acció artística col·laborativa al mig del carrer. ”El carrer és el lloc de tothom, on es manifesta la diversitat i la pluralitat d’una societat i on tots podem, si volem, vibrar a l’uníson”, apunta Alegre.

 

  • imatge de control 1per1

Més informació: 

! Decarrega't l'arxiu amb les instruccions aquí
Esdeveniment Facebook

A

També et pot interessar