Surtdecasa Ebre
,
03/12/2018
Activa't

Dues emprenedores de l'Ebre creen la primera plataforma de venda virtual d'artesania

Artra Shop ja agrupa una trentena d'artesans i l'any vinent preveu incorporar artesans de tot el món
Artra Shop

Foto: 

Cedida
Cinta Segarra i Maite Mestre
Les noves tecnologies i la fabricació de productes en sèrie han anat convertint, cada cop més, l'artesania en una excepció. L'art de produir objectes amb les mans o amb petits utensilis; el fet que cada peça correspongui a una voluntat o intenció concreta del seu creador; que aquella tècnica sovint sigui un aprenentatge arrelat al lloc on es produeix, fa de l'artesania un món ric en matisos i resistència a la uniformitat de la globalització. Ara, dues dones emprenedores, Cinta Segarra - dissenyadora gràfica - i Maite Mestre - periodista i gestora cultural, vinculada ja al món de l'artesania amb el seu projecte Artra -, s'han unit per crear Artra Shop, una plataforma que té l'objectiu de servir d'espai de difusió dels productes dels artesans catalans, en un primer moment, i en una segona fase, obrir el projecte a tots els altres racons del món. Artra Shop, que està vinculada a l'empresa de Mestre, persegueix facilitar la comercialització d'uns productes que normalment no tenen un accés fàcil per al públic. "Tots els artesans coincideixen en una cosa: els costa molt arribar a poder vendre els seus productes, si no van a una fira o si no apropen la gent al seu taller", assegura Mestre, que també afegeix que aquesta dificultat en moltes ocasions els dificulta poder viure de la seva feina.
"Els preus són més cars que els productes fabricats en sèrie, però un dels nostres objectius  és  promoure un treball digne"

Artra Shop és la primera plataforma que ofereix aquest servei de manera regulada, tot i que altres plataformes d'abast internacional com Amazon també comercialitzen productes artesanals en un apartat anomenat homemade però sense comprovant oficial. "Volem que sigui un referent no només per a la venda, sinó també un espai de trobada on puguin tenir un calendari, un espai on penjar les seves propostes, entrevistes, etc." explica Mestre.

"L'artesania recull la saviesa d'una identitat, d'una zona, d'un territori", explica. "Està fet amb les mans, per una persona, amb el cor", continua. "Ara estem produint molt en cadena, tot és igual, hi ha poca identitat. Però si hi ha dos artesans que fan ceràmica, cap la farà igual. L'artesania malauradament s'està perdent i, al final, acabarem comprant tots un cistell a l'Ikea, tenint al costat de casa l'art de fabricar-ne".

De moment, hi ha una trentena d'artesans de tot el país que ja formen part d'aquesta plataforma." Al web només hi ha productes 100% fets per artesans i artesanes que tenen el carnet d'artesans emès oficialment", explica Mestre, que juntament amb Segarra, han acordat uns criteris que regulen la participació dels artesans a la plataforma. "La idea és que puguin mostrar els seus productes gratuïtament i que només en cas de venda puguin cedir un petit percentatge a la plataforma", assegura Mestre que confirma que el projecte ha tingut molt bona acollida entre els artesans "Ells han entès que l'objectiu és que els vagi molt bé, perquè tots estimem l'artesania", explica. A part, això sí, la plataforma ofereix un servei 'Premium' i 'Premium plus' de pagament, que inclou poder mostrar més productes i fins i tot ajudar-los en la comunicació general del seu producte.

Mestre fa uns anys que impulsa Artra, un projecte destinat a mantenir vives les tradicions de les Terres de l'Ebre a través de diferents actes de dinamització, bàsicament tallers destinats als més menuts. Aquesta activitat l'ha ajudat a conèixer molts artesans i a establir-hi una relació molt propera. "Ja feia temps que quan arribava Nadal moltes persones em preguntaven que els recomanés quin objecte especial i artesà podien regalar", explica. "La idea d'Artra Shop és contribuir a establir aquest enllaç", diu Mestre. "Hi ha artesans que no tenen ni correu electrònic. En moltes ocasions, tenen peces súper potents i unes tècniques impressionants però no saben comunicar", explica.

Pel que fa al preu, reivindiquen un preu just per als artesans. "Nosaltres no intervenim en fixar el preu de les peces perquè entenem que aquesta és una decisió de l'artesà en funció del temps que hi ha dedicat", relata. "Està clar que els preus són més cars que els productes fabricats en sèrie, però un dels nostres objectius és promoure un treball digne".

Artra Shop va entrar en funcionament els últims dies de novembre i es perfila com una bona opció a l'hora de pensar regals de Nadal originals i que recullen l'herència de la identitat d'un lloc i d'una comunitat de persones que s'han anat transmetent l'expertesa de generació en generació.

Més informació: 

Facebook Artra Shop
Web Artra Shop

També et pot interessar