Anna Hierro: "No hi ha males idees, el més difícil és que estiguin ben construïdes"

La ballarina tortosina estrena al març l'obra 'Siena' al Mercat de les Flors de Barcelona
Surtdecasa Ebre
,
03/02/2013
Arts
Anna Hierro (Tortosa, 1984) viu un dels moments més prolífics de la seua encara curta (però emergent) carrera com a ballarina. Els dies 2 i 3 de febrer, estrenarà Ballroom, una peça que mescla la dansa i l'audiovisual, creada i dirgida per ella mateixa i que compta amb la col·laboració del polifacètic artista tortosí Carlos Martorell. Un mes després, a finals de març, participarà com a ballarina en l'obra Siena de la companyia La Veronal, que s'estrenarà al Mercat de les Flors de Barcelona. Amant de la música i el cinema, Anna Hierro reconeix que tot artista ha d'estar obert a experimentar amb gèneres diferents al seu. I de fet, aviat la veurem a un videoclip de The New Raemon dirigit per Lyona. Diu que la crisi no matarà la creativitat.
 
- Ets una de les ballarines amb més projecció a les Terres de l'Ebre. Es pot viure ballant?
Sí, però és molt difícil. A més del sacrifici i la dedicació que suposa, el nostre país no ofereix les condicions laborals ideals ni les millors subvencions a la cultura. Molts companys opten per obrir-se camí a l'estranger.
 
- Ha estat dur arribar fins aquí? Fer-te un lloc a Barcelona? Quin és el secret?
Ha estat tant dur..., però també gratificant. En qualsevol professió artística és clau estar obert a les diferents propostes i no encasellar-te en un estil o feina determinat. Jo vull ser ballarina, però sé que he d'enirquir la meua formació amb altres gèneres com coreografia, teatre, pedagogia, cinema ... La curiositat i les ganes d'aprendre constantment són fonamentals.
 
- Sempre veiem a les pel·lícules que els ballarins han de tenir molta disciplina i cuidar molt el seu cos. Si és així, quins avanatges i inconvenients li veus?
Tenir cura del teu cos és un hàbit sa, mentre no es converteixi en una actitud obsessiva. L'inconvenient pot ser que, degut a la nostra ànsia de perfeccionisme, l'estètica ens ocupi el pensament moltes hores del dia i això, tard o d'hora, t'afecta l'autoestima.
 
- A finals de març, estrenaràs la peça Siena de La Veronal al Mercat de les Flors, la meca de la dansa contemporània. És la primera vegada que actues al Mercat de les Flors? Què significa per a tu actuar allà?
La primera vegada va ser el 2011. També hi vaig estrenar una obra amb la companyia La Veronal. La il·lusió de poder-hi actuar és immensa. Aquest serà el segon cop i tant de bo no sigui l'últim. Un espai on m'agradaria ballar algun dia és el Teatre Lliure.
 
- Siena s'inspira en l'obra de Pasolini, a qui consideren l'últim humanista italià. Com descriuries l'essència de l'espectacle i el paper que interpretes?
El tema central de l'obra és el cos humà, i el cinema de Pier Paolo Pasolini, gira molt sovint al seu voltant. És una obra sobre el cos des del punt de vista polític i sexual. També relaciona l'individu amb la massa. Tots els intèrprets de l'obra hi juguem el mateix paper en tant que tenim una participació activa en la creació de la coreografia.
 
- Abans d'això, estrenaràs una peça de creació pròpia en què també hi col·labora l'artista audiovisual tortosí Carlos Martorell. Explica'ns com ha estat l'experiència d'estrenar un espectacle dirigit per tu...
Fa molt temps que em ronden idees pel cap i ganes d'experimentar, especialment amb gent que tingui una formació diferent a mi. En el projecte Ballroom, he volgut comptar amb l'actor Xavier Pàmies i amb el Carlos Martorell. Quan formes part de l'espectacle que tu mateix estàs dirigint o creant, és fonamental una altra mirada des de fora, un espectador actiu. Per això, compto amb un assistent de direcció que, en aquest cas, és l'Eulàlia Bergadà. Crec que no hi ha males idees, el més difícil és que estiguin ben construïdes. 
 
- Conéixes a Roberto Olivan? Com el descriuries? T'agradaria fer algun projecte amb ell?
No el conec personalment. Si l'he de descriure pel que sé de la seua trajectòria, diria que ha estat atrevit i molt segur d'ell mateix per tirar endavant els seus projectes, en definitiva, un bon líder. Pel que fa a treballar amb ell, com he dit abans, s'ha d'estar obert a qualsevol repte que se't pugui presentar!
 
- En quin moment creus que es troba la dansa contemporània a Catalunya?
Per a mi, la dansa a Catalunya es troba en plena etapa de transició. Són temps de relleu generacional, coreògrafs novells s'estan desenvolupant amb força per davant de creadors més consolidats. No hi ha diners, però la creativitat, l'energia i el talent estan aquí, es poden palpar, i no desparareixeran malgrat totes les retallades que puguin venir. No totes les dades són negatives, en els darrers anys, el públic de dansa no ha deixat d'augmentar.
 
- Si no haguesses estat ballarina, què haguesses fet?
Aquest any he acabat la llicenciatura d'Història de l'Art, així que, molt probablement, m'hauria decantat per treballar en un museu, una sala d'exposicions o una filmoteca. També m'hauria agradat formar-me àmpliament com actriu.
 
- Parlant de ser actriu... M'han explicat que sortiràs al proper videoclip de The New Raemon...?
Sí, es tracta d'un videoclip realitzat per Lyona (Marta Puig) per al tema Marathon Man. El protagonitzem l'actriu Alba Pujol i jo, i s'estrena aquest mes! M'ha encantat haver participat en aquest rodatge, entre altres coses perquè no hi faig una típica col·laboració com a ballarina...
 
Més informació: 
Ballroom al Mutuo Centro de Arte (Barcelona) 
 
Siena de La Veronal al Mercat de les Flors (Barcelona) 

  • imatge de control 1per1
  • imatge de control 1per1
A

També et pot interessar