Artesania

Foto: 

Cedida

L'artesania, l'ofici del passat que triomfa al futur

Artesania 360º, una iniciativa ebrenca que posa en contacte alumnat i artesania i que pretén arribar a tot el país
Anna Zaera
,
21/11/2022
Arts
Parlar d'ofici del passat i del futur és una manera de dir que l'artesania ha passat per diferents estadis de popularitat. L'auge de les tecnologies, de les llicenciatures i de la societat de la intel·lectualitat va deixar en un segon pla el treball fet amb les mans. De fet, l'artesania, en el món de la cultura, va patir anys de desprestigi a favor del que alguns han anomenat l'alta cultura. En un món que s'encamina cap al col·lapse, on hem perdut els lligams amb el món natural i les tradicions, l'artesania apunta a convertir-se en una sortida professional pels joves. A més, l'artesania suposa unir en una mateixa activitat, la creació, el treball amb les matèries primeres i la possibilitat de professionalitzar-se.

El projecte Artesania 360º amb la participació d’un miler d’alumnes de tots els instituts del Montsià permetrà que l’alumnat de 3r d’ESO conegui els oficis artesans a través d’una experiència pràctica i rebi informació completa sobre les formacions d’oficis artesans i artístics a Catalunya. L’objectiu és que els adolescents puguin contemplar l’artesania com una opció professional més a tenir en compte un cop finalitzada l’etapa de secundària.

Alhora, l’acció també busca evitar que continuïn desapareixent oficis artesans sense relleu generacional a les Terres de l’Ebre. "Hem d'actuar ara perquè si no potser la propera generació ja no ho podrem recuperar" assegura Maite Mestre, que diu que les Terres de l'Ebre són un territori d'artesania i que és una gran notícia que els joves hagin rebut aquesta proposta amb tant d'interès. "L'artesania no és una cosa de iaios, sinó que té més futur que mai" explica, ja que permet als joves crear amb les mans, en contacte amb la natura, i sobretot tenir un ofici que es pugui convertir en el seu projecte i el seu negoci futur. "Volem plantar una llavoreta i apropar-los l'artesania" continua, aquesta professora i periodista que en els darrers anys ha estat molt en contacte amb diferents artesanes ebrenques. "A més, no és un problema només de les Terres de l'Ebre, tot Catalunya té una assignatura pendent amb els artesans", diu. Ara bé, estan apareixent projectes com l'escola de forja del Pirineu que fan augmentar l'esperança.

  • imatge de control 1per1

 


L'artesania més atractiva i els artesans d'èxit al servei dels alumnes
Professionals de dilatada experiència i d’altres joves talents emergents presentaran a l’alumnat una artesania contemporània, d’ús, viva, identitària i, també, digital, en un projecte que s’inicia com una prova pilot, amb la voluntat d’estendre’l a la resta de Catalunya en pròximes edicions. "La selecció dels artesans i artesanes ha estat bastant estudiada, perquè volíem que fossin persones de perfils molt diferents, i que poguessin resultar atractius per al jovent". La primera fase del projecte té lloc del 14 al 29 de novembre i es desenvolupa entre sis poblacions de la comarca del Montsià, totes les que tenen institut. Hi participen gairebé un miler d’alumnes dels centres educatius d’Amposta, Santa Bàrbara, La Sénia, La Ràpita, Alcanar i Ulldecona, on estudien els adolescents de les 12 poblacions del Montsià. Amposta, com a capital de comarca i ciutat amb més centres educatius, s’encarrega de donar el tret de sortida i fer-ne el tancament. Els artesans participants són Gisela Chortó, llatadora; Núria Romeu, vitrallera; Laia Altadill, joiera; Maria Lanau, joiera; Jordi Lluch, forjador; Jordina Bravo, barretaire i florista; Teresa Marta Batalla, ceramista; Joan Mateu, picapedrer, i les artesanes llatadores d’Artpauma, Maria Cinta i Pepita. El projecte incorpora també la participació d’una dissenyadora de producte, Cinta Íñiguez, que treballarà en tàndem amb el col·lectiu artesà i l’alumnat. "La reacció dels joves ha estat brutal. Des de les 8:30h del matí fins les 14:30h. Els joves estan tota l'estona atents i interessats, sense treure el mòbil durant hores" assegura Maite Mestre que també explica que enmig del taller hi ha un espai de diàleg per poder intercanviar tot allò que intriga o encurioseix els alumnes. "També els professors han quedat astorats de com d'interessats estan els alumnes, conscients que moltes vegades, no és fàcil captar l'atenció. L’alumnat hi participa en horari lectiu i de manera curricular durant tot el curs escolar 2022- 2023, en diferents fases. Des de la descoberta de l’ofici per part dels joves de la mà dels artesans/es, amb la realització de tallers experimentals en un edifici municipal; al disseny de producte o la visita al taller de l'artesà per conèixer en profunditat la professió escollida.

Maite Mestre, confia que Artesania 360º porti també a crear més escoles d’ofici arreu del país, i al territori, on hi ha una àmplia representació d’especialitats artesanes. “Des d’Artesania 360º busquem que els joves que estan a punt d’acabar l’etapa de secundària puguin formar-se en arts i oficis i conèixer els artesans i artesanes de les Terres de l’Ebre a través de l’experimentació i el diàleg i volem plantar aquesta llavor perquè els oficis continuen vius i no desapareguin”, afegeix.

  • imatge de control 1per1

Més informació: 

Web Artra

A

També et pot interessar