Anna Zaera
,
18/04/2018
Arts

Elbi Elem: "Vaig voler evocar una ciutat, com Tortosa, amb la seva part medieval i el pas del riu"

Elbi Elem és el pseudònim de Raquel Gómez, que ha pintat el mur del pont del Mil·lenari de Tortosa
Womart

Foto: 

Vanessa Batista
Raquel Gómez pintant sobre el pont del Mil·lenari de Tortosa
Fa uns dies que el Pont del Mil·lenari de Tortosa ha canviat la seva fisonomia. Figures geomètriques tallen les columnes que suporten el pont en un joc de perspectives que ha sorprès veïns i visitants. Aquesta obra de l'artista Elbi Elem, pseudònim de Raquel Gómez, forma part del programa Womart amb què els municipis membres de la Xarxa Transversal, entre els quals hi ha Tortosa, reivindiquen el talent femení a les arts visuals. La iniciativa consisteix en portar a terme 10 intervencions artístiques en l'espai públic, en cadascuna de les 10 ciutats que hi participen, i a càrrec de 10 artistes visuals de relleu. Raquel Gómez, que s'ha passat una setmana pintant, ha acabat una obra on continua la recerca constant de l'equilibri i els efectes tridimensionals. Hem volgut parlar amb ella perquè ens expliqui més detalls sobre la seva experiència a Tortosa i sobre el món de l'art de carrer al que fa set anys que es dedica.
"Normalment quan pinto em proposo com a exercici personal  millorar i aprendre alguna cosa nova cada vegada, també amb el risc de fracassar"

- Per què pintes al carrer?
És un mitjà més d'expressió. Una manera de transformar un espai, de crear i interactuar amb els edificis, l'arquitectura, el paisatge, la textura, les formes o colors que envolten al mur. D'alguna forma també es connecta amb qui ho observa.

- Què t'aporta aquest mitjà que no t'aporti una tela o un altre suport?
Pintar o intervenir en un espai públic et permet crear a gran escala, que m'apassiona. S'arriba d'una manera més directa a la gent, als que passegen o viuen allà. Hi ha una part molt bonica de relacionar-se amb el públic.

- A Tortosa has pintat en l'estructura d'un pont. Quina relació hi ha entre el dibuix i l'espai?
Vaig dissenyar aquesta idea especialment per a l'espai a intervenir, el Pont del Mil·lenari i el Museu de l'Ebre. És una composició anamòrfica sobre 5 plànols. En aquest cas, va ser inevitable voler aprofitar més el lloc ja que inicialment solament havia d'intervenir una paret lateral. Em va semblar molt interessant no només la superfície de ciment blanc sinó la seva arquitectura i la perspectiva. Al ser un pont de grans dimensions i estar situat en una zona verda oberta al costat del riu Ebre es crea un joc de perspectives interessant. El meu mural et porta a seguir les pròpies línies i perspectiva del pont. La intervenció de formes geomètriques està dissenyada per veure-la des de diversos punts de vista i especialment un en concret on es crea la imatge anamòrfica. Els cinc plànols diferents fan que l'obra es transformi constantment segons des d'on s'observi.

Intervención en el Museo del Ebro, Tortosa. from Elbi Elem on Vimeo.

- Ens podries explicar d'on neix la idea?
Es comença a gestar en el moment que veig l'espai i veig les seves possibilitats. Vaig voler evocar una ciutat, com Tortosa, amb la seva part medieval i el pas del riu. Les finestres del propi pont em semblaven columnes d'un edifici vist en perspectiva. A l'interior del pont es troba el Museu de l'Ebre, on hi ha un gran espai molt interessant on s'explica, a través de jocs, la geometria i la perspectiva. Així que la meva intervenció es complementa perfectament amb l'espai. De fet, pots jugar amb el mural i amb les formes retallades del seu interior creant noves peces.

- Fins avui quina ha estat l'obra de la que et sents més orgullosa? Per què?
És difícil decidir... Hi ha diverses obres de les que m'agrada el resultat. Normalment quan pinto em proposo com a exercici personal millorar i aprendre alguna cosa nova cada vegada, també amb el risc de fracassar. Llavors sento que encara que sigui a poc a poc vaig avançant. 

- Womart és un projecte que intenta donar visibilitat a les dones creadores. Hi ha una reivindicació feminista en la teva obra? Com veus el context social i la dona al món de l'art en general?
La meva obra és abstracta i tendeix a utilitzar elements com la forma, el color o l'equilibri en les composicions que faig. És difícil poder expressar a través d'aquest llenguatge un missatge feminista que qui ho observa puguin captar com a tal. És reivindicativa pel fet de participar en projectes com aquest. I perquè jo reivindico la igualtat de gènere en qualsevol camp o situació i per tant sóc feminista. 

- Què opines dels festivals o esdeveniments on només hi participen dones?
Fa anys em van convidar a participar per primera vegada en un festival de dones i se'm va presentar aquest dubte o contradicció. Si volia fer-ho o no… D'una banda, no em semblava una bona idea participar en un esdeveniment on s'exclogués als homes i, per un altra, em semblava una bona proposta, no només per poder mostrar el meu treball sinó de comentar tot això. Després de parlar-ne amb l'organització, elles em van mostrar dades estadísticament comprovades, i em vaig adonar realment que calia participar d'alguna manera en el canvi. Festivals i projectes com aquest em semblen una toc d'atenció. És probable que molta gent no sigui conscient. És una realitat que no hi ha una igualtat pel que fa a representació femenina en molts àmbits, i en el món de l'art també.

Més informació: 

També et pot interessar