Abelles

Foto: 

Cedida
Valeria Muledda i Harildo Davila

Art sonor en defensa de les abelles

L’artista italiana Valeria Muledda ens convida a escoltar 'L’Or d’Ulisses', el resultat d’una residència artística d'Eufònic al Perelló
Roser Royo
,
26/09/2018
Arts
La vibració sonora de l’eixam mesclada amb el paisatge sonor del Perelló – veus de nens i adults brunzint com abelles- i també les reflexions d’una sèrie de persones anònimes vinculades i/o fascinades per l’insecte sàpiens. Així és com anomena Valeria Muledda (Nuoro - Sardenya, 1975) el rusc de l’abella europea (Apis mellifera). L’artista i performer italiana va realitzar una residència artística al Perelló l’estiu del 2017 de la mà del festival Eufònic, Arts Sonores i Visuals de les Terres de l’Ebre i del centre d’Art Lo Pati. El resultat va ser Delta Horizontal Dance - Rusc Sonor, una instal·lació sonora urbana presentada l’estiu passat dins Eufònic 2017 a La Ràpita: un espai immersiu creat per l’artista on l’espectador és part de l’escolta, participa activament del so del rusc humà amb moments de poesia sonora i comparteix també les seves pròpies vivències.
"Observar les abelles és com observar-nos a nosaltres mateixos i tenir la sensació de no saber res però percebre i sentir moltíssim. És molt estimulant”

Aquell Rusc sonor s’ha transformat ara en 'L’Or d’Ulisses' (Delta Horitzontal Dansa), una peça sonora de 28 minuts en què, so ambient a banda, un grup de persones del Perelló expliquen la seva experiència, percepcions, creences i devoció cap al rusc. La va presentar a la Quinzena Metropolitana de Dansa de Barcelona; i més recentment a Oristano (Sardenya) dins el Dromos Festival. Hi haurà una nova oportunitat d’escoltar-la dins el BCN Honey Festival, el proper 29 de setembre als Jardins de Sant Pau del Camp, al Raval de Barcelona.

Muledda investiga les abelles des del 2010. “Són insectes socials, observar-les i estar-hi atents ens obre la possibilitat de despertar-nos al món i al planeta, al misteri del món al qual pertanyem, més enllà del llenguatge de les paraules. Ens percebem llunyans i al mateix temps propers a les abelles. Per això, observar-les és com observar-nos a nosaltres mateixos i tenir la sensació de no saber res però percebre i sentir moltíssim. És molt estimulant”, reflexiona l’autora.

A banda de les semblances inconfessables entre la comunitat apícola i la comunitat humana, allò que l’interessa especialment a Muledda és la relació mil·lenària que sempre hi hagut entre l’home i les abelles. Aquesta relació li serveix a Muledda per refermar una connexió que cada vegada es percep més diluïda i confosa entre l’home, la natura i l’univers. “L’abella és un insecte fonamental per a la biodiversitat del planeta i per a la mateixa supervivència de l’espècie humana. Malauradament, a causa dels homes, des de fa uns quants anys està patint una alarmant pèrdua de població a nivell planetari”, alerta. “Cal que prenguem consciència de com creem l’espai i de com l’espai ens crea a nosaltres”, reflexiona tot afegint que “Vivim en un moment delicat des del punt de vista ecològic, polític i social. Què podem aprendre de les abelles? Quina és la mel que produïm com a comunitat?” Són preguntes amb respostes obertes.

Per a Muledda va ser tota una troballa conèixer l’existència del Perelló, un municipi de poc més de 3.200 habitants on hi ha censades prop de 20.000 arnes. “Aquí el brunzit de les abelles sona des de fa molts anys i les abelles i els homes viuen junts des de fa generacions en un territori de flors, sol i vent on les persones consideren les abelles com quelcom preciós, misteriós i important per a la vida de tots”, afirma. La relació home-abella és al Perelló més visible i quotidiana. “Sense abelles aquest territori seria diferent. No hi hauria el mateix paisatge, ni la mateixa vegetació”, assenyala un dels interlocutors de l’artista. “Hi ha una reina, però no mana. Un rusc és una democràcia on tota la colònia decideix coses i on tots els individus treballen per al bé comú. Aquí la informació flueix i no s’amaga res”, raona un altre. “Les abelles tenen sentit de l’orientació, del treball de la convivència... És com un poble i cadascú té la seva missió”, afegeix un tercer. “Bzzzzzzzzzzz... Tota la nit estan així, ventilant la mel i durant el dia les veus passar. No s’entrenen amb res”, descriu una quarta interloctura.

De la seva residència al Perelló, Muledda s’ha emportat, entre altres, les veus d’Harildo Davila, Peter De Witte, Cinta Lleberia, Diana Marqués, Alexia Martínez, Paco Marsal, Josefa Reverté, i Tina. La seva relació amb l’entorn ha estat profunda i “veritable”. “Deixant el Perelló em vaig sentir una mica part del lloc i també sento que aquell territori està ara una mica dins meu”. Aquest és també el poder connexió de les abelles: connectar persones i crear comunitats que treballin per transformar el món.


>>Podeu escoltar el document sonor: 
https://soundcloud.com/valeria-muledda/delta-horizontal-dance

A

També et pot interessar