Anna Zaera
,
26/01/2017
Arts

Una exposició col·lectiva al voltant del "cassette"

Una vintenta d'artistes participen en la mostra 'Tape art' al Llar d'Amposta
Tape Art

Foto: 

Cedida
Del francès 'cassette', que vol dir "capseta", arribava els anys 60 a Catalunya aquesta nova forma d'emmagatzematge de dades magnètic i analògic. Aquestes cintes magnètiques utilitzades sobretot per enregistrar música es van fer molt populars, ja que era un sistema còmode i econòmic per portar música a tot arreu; al esdevenir ràpidament molt populars, atès que eren un sistema còmode i relativament econòmic de portar la música a tot arreu. Als anys 80, els joves ja s'havien fet totalment seu aquest sistema i el van convertir en suport dels seus gustos musicals i estètics. Fins i tot, l'enregistrament domèstic oferia la possibilitat de crear portades de cassete pròpies. Amb aquesta reflexió de base, l'artista ampostí Jaume Vidal ha fet una crida a bona part de la comunitat artística del Montsià i Baix Ebre perquè reflexioni sobre aquest sistema que ara ja forma part del record. L'exposició es podrà veure del 29 de gener al 15 de febrer a la sala d'art del Llar d'Amposta.
"Tornen els discos de vinils, es recuperen equips d'alta fidelitat i, en aquesta mostra, també volem posar en comú les col·leccions de cassets que alguns encara guardem a les golfes de casa nostra"

Una vintena d'artistes de diferents disciplines són els protagonistes de 'Tape art', una reflexió comunitària sobre aquest art de caràcter popular. Entre ells, es troben Alfred Porres Pla, Patente De Corsario Jokin Moya, Hernán En H, Mercè Ec, Marga Sebastia, Josep Casals Compaño, Sisco Ferré Maturana, Maria Pons Calvet, Daniel Sáez, Alvar Bonet Ventura o Roser Arques, que han fet una proposta al voltant del casset. "En un principi, la consigna era proposar portades de casset pròpies, però els artistes han anat més enllà", assegura Vidal. El resultat ha estat una mostra de petites instal·lacions, dissenys de portades de cassettes o d'obres de petit format en diferents disciplines.

"Als anys 80 i 90, entre els joves de la nostra generació estava molt estesa la tendència de retolar, personalitzar o, com es diria avui dia, tunejar les portades dels cassets", assegura Vidal en la seva nota sobre l'exposició. "La necessitat de desmarcar-nos de patrons va propiciar l'aparició de diferències musicals, de llibertats creatives, de voler identificar-se. Ja sigui amb la roba, amb els objectes que ens dotaven de personalitat o simplement per una qüestió pràctica de catalogació visual", continua. "Les cintes verges duien cartrons per posar títols, adhesius per personalitzar-les o per diferenciar-les unes de les altres".


Dues de les propostes que es podran veure al Llar                                                                             Foto: Cedida

El fet de gravar cintes
Vidal assegura que "el mateix acte de gravar cintes, ja sigui de la ràdio o de fer-ne una còpia, ja consistia en fer un collage sonor que recopilava els nostres gustos". A més, aquesta acció potenciava les arts homemade ja que, com ell mateix explica, "sovint, les portades que es realitzaven amb mitjans rudimentaris com collages, bolis, retoladors o adhesius tenien la intenció d'identificar amb una imatge el contingut sonor".

Actualment, determinats cercles artístics estan afavorint la recuperació d'aquesta moda que ha quedat eclipsada pels nous sistemes de gravació i reproducció digital de continguts sonors com per exemple Itunes o Spotify. "Tornen els discos de vinils, es recuperen equips d'alta fidelitat i, en aquesta mostra, també volem posar en comú les col·leccions de cassets que alguns encara guardem a les golfes de casa nostra", diu Vidal. Aquesta mostra també compta amb la participació d'alguns artistes adolescents, que no van viure l'època dels cassets, però que han arribat a ells a través dels seus pares. En definitiva, una iniciativa que vol posar en comú les col·leccions privades i els sentiments més íntims de molts melòmans.

També et pot interessar