05/03/2018
Foto:
MS

El Ventador, un racó encantador del Parc Natural dels Ports

La part alta del riu Canaletes és, sense cap mena de dubte, un dels paratges més bells de la Terra Alta. Sembla com si els diferents elements de la natura s'haguessin posat d'acord per crear un entorn únic, un traçat que el riu ha anat esculpint a conseqüència de l'erosió per tal d'obrir-se pas en el seu camí cap a l'Ebre.

Si sortim d'Horta de Sant Joan en direcció cap a Arnes haurem d'agafar l'entrador al Parc Natural dels Ports i, a la primera cruïlla, seguir els rètols indicadors que ens faran desviar a mà esquerra. Baixarem fins a la vall dels Reguers i, un cop creuat el riu, la remuntarem de nou fins arribar a l'aparcament senyalitzat (Mas de Fandos). Des d'allí tindrem l'opció de passejar-nos fins al Salt de Sotorres, avui propietat privada, on s'hi troba un antic molí fariner convertit en casa rural, o del contrari, endinsar-nos cap a les entranyes dels Ports fins arribar al Ventador. Per ser exactes, durant este recorregut seguirem el curs del riu d'en Piquer, afluent del Canaletes pocs quilòmetres més avall.

És un tram que dura uns 25 minuts aproximadament, amb desnivell positiu en un primer moment fins arribar al capdamunt d'una lloma on, abans de començar a baixar, gaudirem d'una espectacular vista de les Roques de Benet. Seguidament anirem baixant en ziga-zaga pel barranc i, a mesura que s'aniran tancant les altes parets de roca calcària a banda i banda, ja notarem l'augment de vegetació i la frescor de l'aigua. Quan som a baix de tot, ens espera tota una sorpresa i és que, per poder accedir al Ventador, hem de creuar un pas estret que ens obligarà a ajupir-nos fins que finalment aixecarem els ulls i podrem contemplar un salt d'aigua de 22 metres d'alçada. És moment de seure, escoltar i contemplar. Un espai per carregar-se d'energia.

Si a tot això li sumem l'augment del cabdal a conseqüència de les pluges de les últimes setmanes i l'esclat de la primavera a tocar, us podreu imaginar com n'és d'encantador este racó del Parc Natural dels Ports. I, si a més del senderisme us agrada l'aventura, us recomano que feu el descens pel barranc. Actualment és una activitat regulada que requereix permís si es fa per lliure o, si no en sou experts, el millor és fer-ho a través d'una empresa de turisme actiu. És una grata experiència que vaig fer uns anys enrere amb Marc Mompel de l'empresa Montsport, bona gent i molt professionals, i que de ben segur repetiré esta temporada. Si no teniu plans per Setmana Santa, us ben asseguro que és la millor època per vindre a la Terra Alta.

*Surtdecasa.cat no es fa responsable de la redacció i contingut d'aquest post.

Em dic Marc Sampé, sóc pedagog i treballo a l'Oficina Jove de la Terra Alta. M'agrada la cultura popular, descobrir indrets i noves històries, el teatre, el vi i les tradicions de la nostra terra. Participo en diferents moviments associatius de caire social i relacionats amb el món del lleure i, a més, sóc el responsable de comunicació i xarxes socials de la Passió de Vilalba dels Arcs.

19/05/2020
El fet de poder sortir a fer esport a la natura després d’un mes i mig tancats a casa ens ha provocat una sensació desconeguda de guany de llibertat, com si haguéssim assolit una meta després d’un gran esforç i fa que ho assabor
05/03/2018
26/02/2017
El passat dimecres me'n vaig assabentar a través de les xarxes socials que des de l'Associació Esportiva Massaluca tenen preparades un seguit de caminade
14/11/2016
Fa setmanes que hem quedat per fer una sortida a les Roques de Benet per la part posterior, una ruta poc transitada pels excursionistes que, atrets per l'encant dels Ports, realitzen l'ascens als illots de conglomerat calcari més emblemàtics del P
12/10/2016
Diumenge de tardor. Solitud. Silenci. La basarda de la nit ens envaeix mentre aprofitem els últims raigs de sol per fer fotografies a contrallum de l’esvelta silueta de Sant Pere. Foscor. El xiulit del vent. Un calfred.
10/04/2016
Caseres és un petit poble de la Terra Alta de gairebé 300 habitants que està situat a la vora del riu Algars, frontera natural entre Catalunya i Aragó.
31/03/2016
Quan arriba la primavera la majoria de pobles de les Terres de l’Ebre es preparen per anar de romeria a l’ermita o santuari pel qual senten autèntica devoció popular.