Jump to navigation
La idea original de fer aquesta intervenció efímera, com cada any, és de l'equip format per Tim Johnson, Joan Farré, Mònica Guilera, Josep Mercader i Carles Alcoy. Pocs dies abans de l'arribada de Joanne B. Kaar al Mas de Barberans, hem parlat amb ella perquè ens expliqui quin és el motor del seu treball i com aquest interactuarà en un espai com la Fira de Fibres Vegetals d'aquest municipi del Montsià.- Participaràs en un projecte col·lectiu inspirat en les pintures rupestres de Cocó de la Gralla. T'inspira la idea de reproduir amb fibres vegetals aquestes figures antigues?Molt! Estic encantada d'haver estat convidada. No només per l'oportunitat que tindré de treballar amb artistes fantàstics en un projecte col·laboratiu, sinó també perquè visitaré per primera vegada una zona on mai abans hi he estat. La idea és única, i és una manera divertida de demostrar a les persones, tant del poble com els visitants, que tenen a la vora un patrimoni increïble.- Saps ja quina serà la teva funció dins del grup? Heu posat en comú les idees que teniu per reproduir les pintures o ho fareu quan us trobeu?El projecte és molt engrescador. Ja he vist fotografies de les pintures rupestres, del poble i tinc moltíssima informació que m'han passat en Tim i la Mònica. Però no serà fins que arribem i comencem a treballar amb els materials del lloc quan realment tot prendrà forma. Moltes vegades és el mateix material qui et dóna la idea quan les teves mans comproven les possibilitats que tenen aquelles fibres. El resultat es mostrarà per moltes parets del poble i crec que les localitzacions també ens proporcionaran molta inspiració. De moment ja estic fent les maletes per volar des del lloc on visc, la costa nord d'Escòcia. Estic emocionada i nerviosa a parts iguals!- Per què creus que és important treballar amb el patrimoni immaterial com és aquesta tradició de treballar les fibres vegetals?Jo estic fascinada amb el patrimoni! Hi ha tantes tradicions i tècniques que es perden amb el pas del temps si aquestes no es mantenen o es recuperen a través de les noves generacions. Hi ha moltes coses a aprendre del nostre passat, incloent-hi l'ús de plantes per fer des de remeis medicinals fins a cistells. Les col·leccions d'herbaris dels museus ens continuen donant molta informació sobre el canvi climàtic, ja que hi ha moltes plantes que han deixat de viure en zones determinades o també algunes inscripcions en documents locals ens mostren quins eren els usos locals de les plantes fa segles.- Creus que és important valorar l'artesania i la idea de treballar-la en comunitat?La millor manera d'entendre i apreciar les tècniques artesanals i els materials és posar-hi les mans. Sortosament aquesta experiència tàctil t'impregna d'un interès per voler aprendre'n més. Els meus projectes artístics i les meves residències estan enfocades a recuperar les tradicions locals del lloc on treballo. Combino les tècniques més tradicionals per construir propostes contemporànies. Normalment tinc plans de treball que estan a l'abast de totes les edats i habilitats. A la fira del Mas de Barberans, faré un taller per fer sabates amb fibres vegetals. Una activitat que podrà incloure tothom. M'he imaginat què portaven els artistes que van fer les pintures rupestres. Les fibres vegetals de la roba que ara ja no existeixen. Usant només les seves mans i la varietat de fibres vegetals locals, el repte del taller serà que els participants facin un parell de sabates en poc temps. I que fins i tot se les puguin posar i caminar!- Quant temps fa que treballes amb fibres vegetals?Aquest any farà 25 anys que em vaig graduar a la Manchester Metropolitan University en art tèxtil. He treballat com a artista pel meu compte des de llavors. Adoro treballar amb les mans. També és cert que volia tornar i viure al lloc on havia nascut, a Dunnet Head, el punt més al nord de l'illa britànica, a Escòcia. Un lloc molt allunyat, on la meva pràctica ha evolucionat molt utilitzant el que hi ha allà i inspirant-me en el patrimoni local.- En quins projectes estàs treballant ara a Escòcia?Aquest any he estat en residència artística a Terranova. Seleccionada per segona vegada, he estat en un antic hospital rural que és ara un museu local. Inspirant-me en l'època de l'any en què hi vaig estar, que era hivern, amb una temperatura de menys 20 graus vaig fer sabates de neu per una botiga local. Utilitzant tècniques antigues nòrdiques que també van ser utilitzades a Escòcia. Vaig invitar a la comunitat local a que em portessin les seves peces de llana per arreglar-les. Vaig usar colors que contrastaven per reparar-les. Em vaig deixar imbuir per l'esperit local, ja que persones de totes les edats hi van participar. També he finalitzat una residència de dos anys al nord d'Anglaterra. I treballo al jardí botànic de la costa oest d'Escòcia investigant sobre líquens. També estic exposant part del meu treball a Corea del Sud, al museu del paper de Wonju Hanji.- Creus que hi ha aspectes semblants pel que fa a les tècniques de la teva zona i de Catalunya?El que és més fascinant és que aquest serà el meu primer any al Mas de Barberans i tinc moltíssimes coses per aprendre.