Vicent Fibla: “La gent creu que és un festival de sibarites, però l’Eufònic té molt de popular”

La Mostra d'Art Sonor i Visual de les Terres de l'Ebre tindrà lloc del 7 a l'11 de setembre
Surtdecasa Ebre
,
18/03/2013
Música
Vicent Fibla va nàixer l’any 1970 a La Ràpita, per això confessa que li costa ubicar-se en aquelles ciutats que no tenen mar. I és que aquest artista polifacètic ha voltat per tot el món expressant-se a través dels ritmes de la música electrónica. Ara, Fibla desembarca de nou a les Terres de l’Ebre de la mà del Centre d’Arts Lo Pati d’Amposta per crear Eufònic, la primera edició d’un festival d’art sonor i visual.  Una mostra que portarà a les Terres de l’Ebre artistes de prestigi internacional com l’artista sonor Neil Harbisson o el dj Angel Molina i també valors del territori com l’artista de Flix Joan Bagés o el senienc Vicent Matamoros que s’estan obrint al món.
 
- Les Terres de l'Ebre són un bon escenari per a un festival d'Art Sonor i Audiovisual...
La nostra intenció era fer un festival que anés lligat al territori. No ens agraden els festivals "bolet" que surten de repent i no creen cap sinèrgia ni retorn amb els artistes locals. Això és el que hem fet en època de vaques grasses i així ens ha anat! Tant amb els equipaments culturals com amb la construcció, el forat de la crisi ha vingut per aquí.
 
- Aporteu una proposta novedosa. Les Terres de l'Ebre necessiten festivals així?
Segurament, a tot arreu festivals així són necessaris. No és una qüestió d'anar a salvar a ningú, clar que no. L'únic que volem és que la gent participe, que s'ho prengue com a seu.
 
- Tens la impressió que aquí encara hi ha gent que no compren aquestes propostes?
Com a tot arreu. Aquí passen moltes coses. L'únic que necessitem és que siguen accessibles i que la gent tingue la ment prou oberta per gaudir de les propostes. La gent té molta tendència a catalogar estos festivals com a sibarites, però en realitat l'Eufònic és un festival bastant popular, en lo sentit que és obert a molts públics diferents i de diferents edats. Hem d'aprofitar que a les Terres de l'Ebre tenim un Centre d'Art dels pocs que hi ha a Catalunya, igual que el Can Xalant de Mataró.
 
- Què enteneu per art sonor i visual?
És una disciplina que no té forma exacta, que comprén moltes coses. Em sembla molt estimulant perquè el que verem són formes d'art que comencen aquí i acaben allà, i el camí forma part també del mateix procés de creació. Björk, per posar un exemple molt conegut, ha creat tendència perquè sempre ha estat entre estils. Primer era vista com un 'bitxo raro', però sempre es va rodejar de gent als marges, fins al punt de crear un estil gairebé propi que beu de mil formes.
 
- Podríem dir que tu ets un artista que t'has mogut entre estils?
Jo vinc de la música electrònica... Una música que ningú sap molt bé què és... (riu)
 
- Com la definiries tu?
És un tipus de música basada en l'experimentació dels ritmes...
 
- Perdona, que t'he tallat. Continua explicant, quina trajectòria t'ha portat a ser el director d'un festival d'Art Sonor i Visual?
La meua afició per la música sempre ha anat lligada a una passió pel cinema i les narracions. Molts artistes visuals, sobretot en lo camp de la videocreació i el vjing, treballen a partir dels ritmes musicals com a base del seu treball. Hi ha un nexe molt estret.
 
- A què et dediques en el dia a dia?
Fa 13 anys que porto un segell discogràfic i, com a dj o participant en directe, he viatjat per tot el món i he participat en festivals des de Nova York a Tòquio, passant per les grans capitals europees. I a Barcelona, el Sónar, clar. Ara visc entre Barcelona i Ulldecona.
 
- En què t'agradaria que es convertís Eufònic?
Tenim la intenció que sigue un festival estable, no en dates, sinó com a proposta. 
 
- Eufònic sembla un festival que té molts punts en comú amb la Bouesia...
Sí, és veritat, sobretot perquè són propostes al voltant de la contemporaneitat molt vinculades a la identitat del territori i al paisatge. Però la gran diferència és que la Bouesia gira al voltant de la poesia i Eufòni,c al voltant de la música i l'audiovisual.
 
- Algunes propostes d'Eufònic podrien encabir-se perfectament al programa de la Bouesia, com l'orquestra d'esquelles...
(Riu) Sí, sí, és una idea trencadora i que desperta molta curiositat. L'artista Martí Ruiz ha fet construir 10 esquelles afinades que posarà en un ramat d'ovelles d'un pastor de Masdenverge.
 
- M'imagino la cara del pastor al explicar-li la idea...
(riu) Se va quedar una mica sorprès, és veritat. Però com és un pastor jove, li va fer gràcia participar en l'invent.
 
- Arriscat...
Sí, un festival ha de ser atrevit, mirar endavant, buscar sempre coses amb un cert risc que, al mateix temps, són les que estan donant voltes pel món i pots trobar en festivals, i algunes, uns anys després, arriben a ser propostes més conegudes. Sinó, fas un "Revival dels 90", com este cartell que veiem penjat aquí i ja està.
 
- Deu ser difícil escollir la programació i les accions sonores...
Hem rebut moltes propostes per participar a l'Eufònic i moltes les hem descartat. A mi no m'interessa especialment que em vingue algú i que em toque la guitarra en tretze dits. Sóc dels que dóna més importància al resultat final.
 
..
Tota la informació: 

  • imatge de control 1per1
  • imatge de control 1per1
A

També et pot interessar