Foto:

Arnau Margenet

Els millors sectors d’escalada a l’Empordà

Us descobrim els millors sectors de la comarca per practicar escalada esportiva
15/10/2019
Activa't
Hem deixat l'estiu enrere, i amb ell moltes opcions d'esport i oci on el mar n'és el principal escenari. Però no patiu, la tardor ens ofereix nous horitzons. L'època d'entretemps, quan el calor afluixa però la fred encara està per arribar, esdevé el moment òptim per practicar escalada. De fet, pel col·lectiu d'escaladors, la tardor sempre és el millor moment per anar a tocar la roca. Per això avui dediquem aquest espai a descobrir quins són els millors sectors d'escalada esportiva que ens ofereix la comarca, des del Massís de les Cadiretes fins a l'Albera, passant per la Serra de Rodes o el Montgrí. A tibar!

1. La Rocosa, Sant Feliu de Guíxols

Comencem al Baix Empordà, ben a prop del mar. Entre Sant Feliu de Guíxols i Tossa trobem una zona d’escalada no massa coneguda, amb tres sectors d’escalada esportiva i molts, molts, boulders. Ens centrem en el sector principal, anomenat La Rocosa: 18 víes repartides en dues parets que van del 4+ al 7c+, amb predomini del grau 6 i una llargada d’entre 10 i 25 metres. Es tracten de vies de molt bona qualitat i amb gran varietat de mans (regletes, bidits, cantos, xurreres…) que ofereixen una escalada física, tècnica i en definitiva divertida. A més, el peu de via és ample i a sotabosc, convertint-se en un espai ideal per menjar, practicar slackline o fer una becaina a l’hamaca.

2. Solius, Santa Cristina d’Aro

Seguim per la contrada baixempordanesa perquè a només uns quilòmetres trobem una altra zona per tibar. A la Vall de Solius, a Santa Cristina d’Aro, hi trobem un sector de dimensions gegantines. Més de 150 vies repartides entre Roca Ponça i Roques Bessones de grau mig, d’entre 30m i 100m d’alçada, converteixen aquesta escola en un autèntic parc d’atraccions dels amants de l’escalada. En general hi predominen el grau baix i mig, essent una bona zona per a la iniciació. Però també trobem vies de grau més elevat, fins a 7b, amb plaques tècniques i algun desplom. Algunes de les vies tenen reunions intermitges que permeten fer la via curta o llarga. En definitiva, un paradís de l’escalada.

3. Palau Saverdera

Fem un salt cap a l’Alt Empordà per aturar-nos a Palau Saverdera, entre Roses i Vilajuïga, concretament a la zona est de la urbanització Bellavista. Allà, a la vessant sud de la Serra de Rodes hi trobem un sector de roca calcària amb més d'una vintena de vies que van del grau 4c fins al 7b. Es tracta d'un sector amb trams tècnics, i amb una gran varietat de perfils, des de desploms, parets verticals i plaques. Una zona ideal tant per a la iniciació a l'escalada com per a nivells mitjos i alts.

4. Pantà de Boadella, Darnius

Ens allunyem del mar i ens endinsem a l’Empordà interior, concretament a l'Albera, a la Serra de Sentinella (Darnius). Des d'allà, agafarem una carretera que voreja el Pantà de Boadella pel seu costat est fins a la cruïlla de Sant Esteve del Llop, on aparcarem el cotxe. Es tracta d'un sector de roca calcària de bona qualitat, amb dues cares (nord i sud), a una alçada de 300 metres des d'on podrem gaudir d'una panoràmica privilegiada del pantà mentre escalem alguna de les 13 vies amb què compta la zona (6 al sector nord i 7 al sud). La longitud de les vies va dels 9 metres als 30 metres, i compta amb una gran varietat de graus, de 3er a 7a+/b. Un sector ideal per anar en grup, independentment del nivell de cada escalador, i gaudir d'un dels paisatges més emblemàtics de la comarca.

5. Muntanya Gran, Ullà

Tornem al Baix, a la vila d’Ullà. Passada l'ermita de Santa Caterina, s’hi enclava una cresta de blocs no massa coneguda. Es tracta de la Muntanya Gran, una paret de roca calcària de bona qualitat on hi predominen les plaques tècniques però amb bones subjeccions: regletes, pinces, forats... Una quinzena de vies que presenten una dificultat de grau baix-mig, entre el grau 5 i el grau 6c, amb una alçada que pot arribar als 25m. Es tracta d’un sector no massa conegut per als escaladors més joves, una oportunitat per descobrir noves vies a prop de casa.

6. Cau del Duc, Torroella de Montgrí

Acabem amb un dels millors sectors (potser el millor) de l’Empordà: el Cau del Duc. Es tracta d’una escola encunyada al bell mig del Montgrí, a mig camí del cim des d’on s’imposa el Castell. Repartides en quatre parets de roca calissa troben entre 20 i 25 vies de grau 5c fins a grau 8b d’una alçada màxima de 15m. Cantos, fissures, regletes i plaques que ofereixen una varietat de subjeccions i línies de diferents nivells. Però la joia de la corona d’aquest sector és el Cau del Duc, una gran cova de 10m d’alçada que ofereix un gran sostre equipat, només apte per als escaladors més valents. A més, des d’aquest sector podem gaudir d’una panoràmica espectacular de les Illes Medes, el Ter i la plana. A tibar!