Jump to navigation
Dijous
28 novembre 2024
Terres de l'Ebre
Agenda
Terres de l'Ebre
Penedès
Camp de Tarragona
Empordà
Ponent
Girona
Centre
Pirineus
Barcelona
Inicia sessió
Registra't
Edicions territorials
Terres de l'Ebre
Penedès
Camp de Tarragona
Empordà
Ponent
Girona
Centre
Pirineus
Barcelona
Inici
Agenda
Experiències
Cartellera
Blogs
Seccions
Menjar i beure
Arts
Espectacles
Música
Llibres
Família
Entorn
Fires i Festes
Activa't
Botiga
Qui som
Contacta
Publicitat
Col·labora
Textos legals
Batàvia, l'època daurada del jazz a Tortosa
Carlos Martorell investiga sobre l'orquestra que va fer furor del 1931 al 1962
Surtdecasa Ebre
,
18/03/2013
Música
Als qui vivim amb naturalitat l’era
Spotify
, se’ns pot fer difícil imaginar una època en què ni tan sols existien els micròfons. Les orquestres de ball tocaven a pèl i els cantants s’havien d’esgargamellar per fer-se sentir entre trompetes, trombons, saxos, clarinets i un instrument nou que s’anomanava bateria. Era l’època en què els pericons, els xotis, els tangos i les sarsueles —més tard els boleros i el jazz que venia dels Estats Units— feien furor entre el jovent. I aquest és l’ambient del qual parteix el llibre
Batavia Jazz
, que pren el nom de l’orquestra que entre 1931 i 1962 va ser el pal de paller de la modernor musical a Tortosa. Poca broma: als anys quaranta i cinquanta, la Batàvia va tocar al costat de cantants com Antonio Machín, Eliseo del Toro i Marujita Díaz.
L’autor del llibre, Carlos Martorell, ha resseguit la trajectòria de cada un dels components de l’orquestra. Però també de les vocalistes amb qui actuaven, parla de les sales de concert —el Centre de la Unión republicana, el Centre del Comreç, el Teatro Goya...—, de les músiques que interpretaven i de l’entorn social en què vivien: “La Batavia va ser un bàlsam, va fer una mica més passadors els anys de postguerra”, explica. El volum és fruit d’un treball minuciós de recerca en hemeroteques, d’entrevistes a alguns dels músics que en formaven part —ara ja tots morts— i les seues famílies. I per això, el text està farcit d’anècdotes: sabieu, per exemple, que el 1934 la Batavia va posar música en l’homenatge a Miss España, Teresita Daniels, en una festa al Centre del Comerç? No us sembla una mica ridícul, vist en perspetiva, que al principi dels anys quaranta, tocar música jazz fos considerat cosa de joves revolucionaris?
La història de l’orquestra va acabar en un concert al Teatro Goya de Tortosa el 1962, quan les guitarres elèctriques —i per tant, l’amplificació— el rock’n roll i les primeres cançons pop van agafar desprevinguda tota una orquestra de músics autodidactes, alguns d’ells ja una mica majors. Com que cantar xotis i sarsueles començava a ser una antigalla, van decidir donar pas a noves generacions. Per a la posteritat queda aquest volum, amb portada del dibuixant valencià Paco Roca, premi Goya per la pel·lícula d’animació ‘
Arrugas
’. De l’orquestra no se’n conserva cap enregistrament, per això, com diu el músic Artur Gaya en el pròleg “a falta de discos, un llibre que sona com la Batàvia”.
A
També et pot interessar
Foto:
Cedida
La guia per viure el segle XVI com un autèntic contemporani
Foto:
Cristina Casas
Últim Cavall: “Necessitem la música com a motor d’expressió”
Foto:
Cedida
Espais revisitats
Nete Vericat: "Els rituals neixen d'una voluntat de voler comprendre el món"
Foto:
Surtdecasa Ponent
Antoni Tolmos: "La música és la manera que he triat de comunicar-me amb el món"
Foto:
Cedida
Miquel Àngel Marín: "Nosaltres som unes guerrilles que volem evitar que la cultura es consideri només una cosa seriosa"
Foto:
Anna Zaera
Els 10 imperdibles de la setmana de l'alimentació ecològica