Carlos R. Ríos, director del D'A

Foto: 

Óscar Orengo

Carlos R. Ríos: "El cinema d'autor és molt variat, amb propostes arriscades i d'altres de tall clàssic i accessibles"

Parlem amb el director del Festival Internacional de Cinema d'Autor de Barcelona sobre les seves noves seus al territori, com la de Montbui, i de la programació d'aquest any
David Canto / Pantalla.cat
,
21/04/2016
Arts
Una de les novetats destacades de la sisena edició del Festival Internacional de Cinema d'Autor de Barcelona, el D'A, és que el certamen s'expandeix més enllà de la capital, incorporant set seus al territori, que projectaran simultàniament una selecció de les millors pel·lícules. Aquestes seus són Terrassa, Vilafranca del Penedès, Vic, Girona, el Prat de Llobregat i Berga i, a l'Anoia, Santa Margarida de Montbui. Parlem d'aquesta iniciativa amb el director del festival, Carlos R. Ríos.
"A Montbui s'hi podrà veure una bona representació de les pel·lícules del D'A, amb títols i noms imprescindibles"

- Per què han volgut anar més enllà de la capital a l'hora de triar les seus d'aquesta edició?
El festival sempre ha tingut com a objectiu exhibir algunes de les seves pel·lícules ja sigui a altres festivals, a filmoteques o amb cicles itinerants, a nivell nacional i internacional. L'últim que hem fet, que es diu 'Impulso colectivo', el vam dedicar a l'anomenat nou cinema espanyol, el més recent, i ha estat viatjant durant dos anys per 15 centres de tota Sud-Amèrica. I sempre hem pensat que les propostes del festival, que aquest any són més de 70 llargmetratges, també s'haurien de poder gaudir a altres ciutats que no siguin Barcelona. És una preocupació que jo crec que té tot el sector cultural, no només el cinematogràfic, per com accedir als públics i com arribar a nous públics. Per això l'any passat va començar aquest projecte i aquest any ha arribat a bon port, incorporant set seus de la demarcació de Barcelona, més Girona. L'objectiu és que tingui continuïtat i apropar algunes de les pel·lícules del D'A a públics que no estan a Barcelona i que no hi poden anar per diferents raons.

- Com han triat aquestes seus? I en particular, la seu de l'Anoia, a Santa Margarida de Montbui?
L'objectiu sempre ha estat treballar amb partners locals, amb les entitats i la gent que ja està fent promoció, difusió i exhibició de cinema, ja siguin cine-clubs, ja sigui l'entitat pública o privada que està projectant cinema. Des del primer moment teníem clar que volíem accedir a espais ja siguin cinemes o centres culturals que estiguin condicionats per fer una projecció òptima, en aquest cas projeccions digitals en DCP. I teníem també un mapa de què volíem cobrir, en el sentit de quines ciutats que poguessin tenir un radi d'influència gran i tinguessin una població també mitjana-alta. En aquest sentit, vam pensar en ciutats com Terrassa, Vic, Girona, el Prat de Llobregat... I també vam pensar com cobrir altres zones com l'Anoia i, aquí, el millor equipament que hi ha al territori és a Santa Margarida de Montbui, els cinemes Mont-Àgora, que per cert, tenen un equipament espectacular, del màxim nivell.

  • imatge de control 1per1

Jordi Comellas, Teo Romero i Carlos R. RíosJordi Comellas, l'alcalde de Montbui Teo Romero i Carlos R. Ríos | Foto: Cedida

- El partner a l'Anoia és Jordi Comellas?
Sí, ell i tot el seu equip al voltant del Zoom Igualada i tot el que fan al territori. Al Jordi li vam comentar si li interessava ajudar-nos i fer de mediador a la zona entre el festival i les institucions. Per al D'A era important comptar amb la feina d'aquests partners, que fessin de pont, que no fos el propi festival que hagués de reunir-se i demanar l'ajuda de les institucions locals; no ens semblava la via més adequada.

- Com han fet la tria de les pel·lícules que es passaran a cadascuna d'aquestes seus?
El que vam imaginar i, aquest era un dels nostres objectius, era que no fos una imposició del festival, amb horaris i amb dies concrets. Hem treballat sempre amb els necessitats, interessos i els gustos de cada seu, pensant en el públic. Nosaltres vam proposar a cada partner una llista amb més de deu títols del festival, tots de primer ordre, una selecció de les pel·lícules més interessants del festival, pel·lícules inèdites i que no tindran distribució. Noms de referència, nova autoria, representació catalana i espanyola i alguna preestrena d'alguna pel·lícula que sí tindrà distribució, però només a sales de versió original. I a partir d'aquest llistat, cada seu ha anat escollint, a partir del seu públic i del seu perfil, les que han vist les més interessants per a ells.

Fotograma de 'Sunset song'

- Què destacaria de la tria que s'ha fet a la seu de Montbui?
Teniu una bona representació, amb títols i noms imprescindibles. El primer és Terence Davis amb 'Sunset Song', un director de llarg recorregut i molt conegut per ser normalment a tots els festivals de categoria A, ja sigui la Berlinale, Cannes o Venècia. I l'altre, Brillante Mendoza, un director menys conegut a nivell més general però que també és habitual dels grans festivals; la setmana passada es va confirmar la seva presència a la secció oficial de Cannes d'aquest any i que presenta al D'A 'Taklub'. I, per últim, un altre autor de referència és el d''El tesoro', Corneliu Porumboiu, que és un dels representants de l'anomenat en el seu moment "nou cinema romanès", que ara ja forma part del firmament cinematogràfic de tots els cinèfils i tots els festivals. També hi haurà dues pel·lícules inèdites, estrenes del festival i de les seus, que són 'Les deux amis' de Louis Garrel, i 'Demon', una de les grans sorpreses de l'últim festival de Sitges.

- Com veu la collita del cinema d'autor d'aquest any, que podrem veure al D'A?
Segons el nostre parer, i també ho diuen així els periodistes i els crítics que n'estan parlant als mitjans, el D'A 2016 té una programació molt equilibrada entre directors molt coneguts, noms de referència, també una bona representació de nou talent amb moltes pel·lícules de directors i directores debutants, i presència de la producció catalana i espanyola. I tot això amb un equilibri entre propostes arriscades i pel·lícules de tall més clàssic i accessibles. El cinema d'autor és molt ampli, molt variat, no només són les pel·lícules més arriscades i més difícils de veure, sinó que l'autoria està vista des d'un prisma molt gran.

- L'any passat 'Les amigues de l'Àgata' va ser una de les sorpreses del festival. Ens en trobarem alguna altra, entre les produccions catalanes d'aquesta edició?
Ens trobarem un parell de sorpreses. Vull destacar que estem molt contents de la clausura d'aquesta edició, que serà amb 'La propera pell', la nova proposta d'Isaki Lacuesta amb Isa Campo, un thriller social de gran altura, una pel·lícula magnífica que tindrà molt èxit i premis. Després hi ha una petita joia, 'El Perdut', una proposta molt especial que cal veure amb una mirada molt calmada i que és un plaer visual, que recomanem visionar al cinema.

A

També et pot interessar