Foto: 

Noelia Andrés

Marc Bala (Copa Lotus): “A ‘Batxillerat nocturn’ hem volgut ser més atrevits i arriscar”

El vocalista de la banda vilanovina ens parla del seu segon treball discogràfic, que sortirà al mercat el 16 de setembre
Goretti Martínez
,
29/08/2016
Música
Després d’un primer treball fresc i brillant (‘El Moixó Foguer’, 2015), la banda de Vilanova i la Geltrú Copa Lotus ha decidit emprendre una evolució intuïtiva de la mà del productor Paco Loco (Mishima, Bunbury, Nacho Vegas, Australian Blonde). El proper 16 de setembre surt al mercat el seu segon disc, ‘Batxillerat nocturn’. Encara no sabem com sonarà ni quines reaccions pot suscitar entre el públic. Però el que està clar és que Marc Bala, Vidal Soler, Xavier Yerga i Marc Benaiges se’ns presentaran amb un so nou, més elèctric, arriscat i fruit de l’experimentació. Amb ganes estratosfèriques d’escoltar-los parlem amb el compositor, guitarrista i veu principal del grup Marc Bala sobre com ha anat l’enregistrament del disc i com es traslladarà aquest nou so als directes.

- És molt diferent ‘Batxillerat nocturn’ al primer disc de Copa Lotus?
És molt diferent. La veritat és que moltíssim. Per part nostra, vam pensar les cançons perquè anessin juntes a un disc i que s’allunyés una mica d’aquest to més clàssic que tenia el primer. Era un to... com ho diria? Potser la paraula és “correcte”. I aquí volíem fer una cosa més diferent, més original, més atrevida... Les referències als clàssics sempre han tingut un pes important en les nostres cançons, potser un pèl massa, però a ‘Batxillerat nocturn’ hem volgut arriscar. Llavors vam pensar en la figura del Paco Loco (productor musical) perquè ens ajudés en aquesta cerca. La idea era aconseguir sentir-nos diferents, fer coses que no havíem fet mai i sobretot ser més atrevits.

- Buscàveu un so més propi?
El primer disc – això sempre ho hem explicat obertament- agafava un període de quatre anys de la banda: les primeres cançons, alguna cançó traduïda en català de la maqueta en anglès, alguna altra que es va compondre un mes abans d’anar a l’estudi... I llavors era una mena de recopilació de cançons, el primer disc. En canvi, aquí és la primera vegada que un període de temps determinat sabíem el que volíem i les cançons s’han fet per estar juntes. Aquesta és una diferència important. ‘Batxillerat nocturn’ sona diferent perquè nosaltres vam fer el disc fins a un punt i vam dir: “D’acord, fins aquí és el que sabem fer nosaltres... A partir d’aquí ajuda’ns (Paco Loco) a arribar a un punt on nosaltres sols no hi sabem arribar”. I clar, tenir una visió externa del grup i “menys responsabilitat”, per dir-ho d’alguna manera, fa que puguis arriscar molt més. Ha estat arribar a un lloc on nosaltres sols potser no ens hi haguéssim atrevit a anar. Hi ha molta més reverberació, hi ha molta més distorsió. Un altre exemple: nosaltres treballem moltíssim les lletres però, quan ha convingut per tema d’estil, hem allunyat les veus. Com que tampoc tenim un gran públic que ens identifiqui amb un so concret i tenim una mida de banda que és bastant manejable, hem tirat cap a un registre de música independent, tot i que els clàssic no els hem obviat.

- I aquests camins cap als quals us ha conduït la producció, us els esperàveu?
Jo crec que la gràcia és que els primers sorpresos hem estat nosaltres. Teníem una maqueta que ja era molt diferent: les cançons, la voluntat... A l’estudi vam gravar en dues parts. Per una banda, la part rítmica (bateries i contrabaixos) la vam fer al Penedès, a Sant Pere Molanta. I per altra banda, la resta (guitarres, teclats, veus...) ho vam fer al Puerto de Santa María, a Cadis. Ja intuíem que ell (el productor) tenia una idea del so que volia aconseguir. En una cançó, per exemple, hi ha tres bateries diferents. Les bateries són molt més greus de registre i hem provat coses que no havíem provat mai, com el baix elèctric. Les guitarres també s’han electrificat considerablement i hi ha molta més presència de teclats. A la primera part de les gravacions hi érem els quatre i a Cadis només hi vam anar el Vidal i jo. Allà vam ser tres persones per acabar el disc amb tota la base entre les mans. Va anar bastant per intuïció; no estava tot pensat d’abans. En el meu cas, i ara parlo a títol personal, hi havia certs registres en els quals ja no em sentia tan còmode perquè havíem repetit algunes fórmules. Eren recursos que havíem cremat i ja no era divertit. A l’estudi del Paco Loco ens sentíem com en un laboratori: el “parc d’atraccions”, li dèiem! Ens hi vam passar moltes hores. Posa 12 hores de gravació: dinàvem a l’estudi, dormíem paret amb paret a l’estudi... Tantes hores bolcats en una sola cosa et donen embranzida per agafar una direcció que no haguéssim agafat si, per exemple, haguéssim gravat per tandes. Ha estat tot molt concentrat i això fa que soni molt al que estava passant en aquell moment en concret, amb tots els factors que hi han influït. Teníem moltes ganes d’electrificar-nos.


La banda a Sant Pere Molanta, amb Paco Loco | FOTO: Amaia Panizo

- Com us sentiu, a pocs dies de presentar el disc?
És com que hi ha més sensació de primer disc. Agradarà? No agradarà?...

- Heu estat còmodes, oi, amb el Paco Loco?
Sí. Ell, de fet, és conegut per haver estat un dels gurus de l’indie i ens semblen interessants moltes de les coses que ha fet. Per exemple, va arribar a gravar un disc amb un grup anomenat Golden Smog, que és una mena de dream team de músics americans que ens agrada moltíssim, i al mateix temps pot gravar les Hinds, un grup indie amb molta reverberació. Ens agrada molt com sona aquest rock tan personal que s’ha fet allà. I barrejar aquests conceptes ens va semblar que ens podia ajudar a sortir de l’encotillament en el qual podíem caure si repetíem fórmules en un segon disc.

- És l’evolució que està fent el grup...
Sí, podríem haver fet una evolució amb la potència al dos. Però a mi em sembla que la potència és molt més gran.

- I les lletres?
Estem contents perquè, a l’hora que hi ha hagut aquesta evolució musical, també hi ha hagut una evolució en les lletres, tot i que segueixen sent molt Copa Lotus. Si hem trigat un any en gravar el disc, les lletres les hem fet en un període d’un mes, mes i mig. I això, per part meva, ha estat molt intens però m’ha ajudat a que tot tingués més coherència, a obtenir un concepte de disc homogeni que et lligui més una cosa amb l’altra. Sobre el contingut, potser són coses menys òbvies, menys evidents. Però no hi ha una dicotomia molt clara: ni tristes ni alegres. Bastant diferent al que hem fet fins ara. I sí que hi ha un gran canvi en què en el primer disc hi ha molt de “miserabilisme” i aquell tic de la música pop de lamentar-se i aquí no hem volgut caure en aquests laments, almenys no des del punt de vista “el món contra mi”. No hi ha un missatge tan clàssic, en aquest sentit.

- El disc surt el 16 de setembre. Com el presentareu?
Volem ser molt fidels al disc en el directe. Això vol dir que molts concerts els farem amb músics addicionals. El Guillem Callejón (guitarrista d’Anna Roig i l’ombre de ton chien) i l’Eduard Gener (pianista i cantautor) ens donaran un cop de mà. L’Eduard Gener és el Billy Preston català, en som molt fans i ens agrada molt la seva manera d’entendre de música, sempre col·labora amb altres músics. I llavors també estem pensant en traduir aquest disc tan elèctric en algun format més acústic per poder anar els quatre.

- I el format duet, que heu anat fent el Vidal i tu?
Això segurament no ho deixarem de fer. Les cançons són, de fet, acords que podem defensar tots dos. I aquest format també ens permet fer versions i oferir un espectacle més de proximitat.

- D’on ve el títol de ‘Batxillerat nocturn’?
Més que el concepte en sí del batxillerat nocturn ens venien al cap tots els personatges que et pot deparar la nit. I això ens encaixa bé amb aquest tema més elèctric, més allunyat dels estàndards. No hem fet un disc per al gran públic. És un disc de segona i tercera escolta perquè hi ha molts detalls.

- Amb un segon disc a punt de sortir, com porteu la compaginació entre la música i la vida professional i personal de cadascú?
És interessant parar i pensar-ho. Tenim les nostres feines però a la música no li donem només la dedicació d’un hobby. És a dir, que la implicació personal en la música és professional al 100%. És qüestió d’organitzar-se bé i dedicar a la música les vacances, en alguns casos, els caps de setmana... Vaja, bandes professionals que s’hi puguin dedicar totalment no n’hi ha gaires. És així. Però d’altra banda ningú ens obliga a fer-ho. Suposo que ens aporta més beneficis que cap altra cosa. Nosaltres tenim la sort que els quatre estem molt implicats. A les bandes on la font d’ingressos principal no és el grup a vegades passa que no hi ha tant de compromís però, a Copa Lotus, els quatre tenim un compromís molt ferm. Estem casats amb el rock&roll!

Més informació: 

Podem veure Copa Lotus en directe en aquestes dates: 

17 de setembre. Els Xulius. El Festivalet del Monocicle. 2n Concurs Cantautors/es Ribes
6 d’octubre. L’Auditori (Barcelona) Concert homenatge 25 anys del rock català
22 d’octubre. Auditori Eduard Toldrà (Vilanova i la Geltrú) Concert de presentació del disc + Pares

Copa Lotus a Facebook

Benja Villegas és l'autor de la imatge del disc.
 

 

A

També et pot interessar